Gå til innhold

Alvorlig småspist - noen andre her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skulle gjerne hatt kontakt med noen andre som sliter med det samme. Sønnen min er nå ett og ett halvt år og ligger rett under 2.5 persentilen, veier idag 9 kilo. han er utrolig småspist. Vi sliter med å få i han mer enn to biter av hva det enn er. Bruker selvsagt mye tid og krefter på dette. Har vært hos ernæringsspesialist på Riksen, men det hjalp ikke så mye. Er utredet for cøliaki og slikt. Liten refluks men står ikke i forhold til problemene. Vet ikke vhilken strategi jeg skal legge meg på lenger, føler jeg har prøvd det meste. Er det noen andre småspiste der ute??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er utredet for cøliaki? Med Gastoskopi eller bare blodprøve?

Det var det først jeg tenket, lillegutt har det og han spiste omtrent ikke før han fikk diagnosen.

Har du prøvd å gi han pannekaker? Det fungerte som bare det da lillegutt måtte læres opp til å spise igjen etter total matnekt.

Nå lager jeg dem av grovt mel for å gjøre litt mer ut av de.

Skrevet

Hei!

Jenta vår er også småspist. Hun er i dag 21 mnd gammel, hun er 85 cm lang og veier bare 9,8 kg...(lagt på seg 400 g de siste 2 mnd etter at hun begynte i barnehage, da må hun spise når de andre barn spiser etc). Er ikke utredet for noe, men har hatt flere runder med Helsestasjonen med veiing og måling for å se om hun vokser som hun skal og det gjør hun jo, men vekta er litt lav og har stått stille det siste året (veide i går). De sier på helsestasjonen at dersom barnet er fornøyd og trives i løpet av dagen skal man ikke bekymre seg. De sier også at det er ikke noen barn i Norge som sulter ihjel i dag. Vi fikk et fint tips av hs. Hvis datteren vår ikke spiser mer enn noen biter brød til frokost, så får hun tilbud om mat igjen etter 2 timer... Hvis hun ikke spiser da heller, så venter vi nye 2 timer, osv...

Ikke tving i ham noe mat, det gjorde vi i fjor og da kom alt rett i retur og det blir bare vanskeligere å få dem til å spise - så bare prøv å slappe av, la han gå en stund uten mat, han sier ifra når han er sulten (forhåpentligvis)... Det er ikke lett, men prøv, men det er klart at hvis han er utilpass, ser ut til at han mistrives, blir slapp og trøtt osv - så må det utredes nærmere, men så lenge han trives og er fornøyd i hverdagen så lider han ingen nød.

Lykke til, håper det ordner seg for dere...

Skrevet

Hei har også ei småspist lita snuppe, vi får heldigvis i henne velling(på flaske) uten den vet jeg ikke hva vi hadde gjort. Hun veier rett under 9 kg nå, ca 80cm lang. Men hun har liksom alltid vært lita og vever da så her er hverken vi eller helsesøster særlig bekymret. Hun er i full fart, blid og fornøyd. Så lenge de virker i form ellers tror ikke jeg det er noe å bekymre seg over så lenge de følger kurven sin osv. De trenger kanskje ikke så mye mat. Men enig med "meg og lille snuppis" ikke tving i mat eller gjør mye styr ut av det. Tilby mat til vært måltid, la hn spise selv (ofte mer interessant da) ellers finner de som regel ut av dette selv. lykke til

Skrevet

Hei og takk for svar! Ja, det er ikke lett å ikke 'mase' men jeg ser jo at de gangene vi har 'lurt' i han mer mat så er han mer blid og sover bedre. Med lruing mener jeg at vi ved middagsbordet gir han leker og lar han holde på mens vi lurer inn en skje nå og da en halvtimes tid. Setter vi bare mat foran han spsier han to biter. Men vi tvinger han aldri selvsagt. Det blri uansett ikke mye han får i seg og det som bekymrer meg nå er at han var så mye syk forrige vinter, men har vært helt frisk nå i hele sommer og frem til nå. Men han har ikek lagt på seg noe som kan være reserve før denne vinteren, heller blitt tynnere. Og nå i forrige fikk han feber igjen og har hatt det i 6 dager og jeg ser for meg forrige vinter i reprise og det skremmer meg!

Takk for hint om pannekake! Og jeg skal kutte ut å mas om brød, heller gi kjeks. Kjenner dere noen litt sunne?

Du som nevnte cøliaki, hvilke symptomer hadde han? Helse søster sa at da var det vanlig med diare, og det har ikke gutten min. Han tok bare en blodprøve og det står at det kan 'nesten utelukkes'. Tar gjerne å tester ut cøliaki! Setter han på glutenfri kost med andre ord, det er det det gjelder, ikke sant?

Var litt på nett nå og fant en link til en forening som heter www.knappenforeningen.no. Der var det en kjempefin artikkel synes jeg : http://www.knappenforeningen.no/artikler/53/3/17

JEg synes dere høres flinke ut til å slappe av - jeg får prøve det litt også.

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at mange unger har en periode der de spiser mindre/lite. Snuppa mi var hvertfall sånn da hun var rundt året. Ettersom hun ellers virket glad og fornøyd endte det opp med at jeg bare tilbød henne mat innimellom og aksepterte at det bare ble noen biter. Hun drakk heldigvis melk (mme), så det ble 3 flasker om dagen av det (prøvde å kutte dem ut for å se om hun ville ha mer av annen mat, men det funket ikke). Banan ble som regel redningen, youghurt og Kornmokjeks gikk innimellom. Middagsglass spiste hun kanskje halvparten av på en god dag, som regel 6 mnd. glass med Høstgryte eller Mors lapskaus (husker ikke helt hvilken). Potet og leverpostei most sammen gikk også ned av og til.

Uansett; nå spiser hun masse, det gikk over av seg selv etter noen mnd., mulig det var tennene som plagde henne ettesom hun foretrakk mat som var lettygd.

Skrevet

Det er så mange symptomer på cøliaki, og ikke alle er like synlige.

Tretthet, diare, oppkast, oppblåst mage, utslett, vekttap/dårlig vektoppgang og manglende interesse for mat er vel de vanligste.

Nevner det bare sånn i forbifarten siden jeg vet av erfaring at man kan være skikkelig dårlig eller omtrent ikke ha noen plager.....som i lillegutt sitt tilfelle. Hos han viste det ikke før kroppen sa stopp og han begynte å kaste opp all mat.

Før det hadde han kunn vært preget av dårlig matlyst, måtte leke i han 90% av maten, og han ville kun ha babymat.

Avføringa som de fleste går etter var fin.

Eneste medisin mot cøliaki er glutenfri kost ja. Men du må aldri innføre det uten leges sammtykke. Blodprøvene som tas kan være negative selv om en har cøliaki (igjen som lillegutt sitt tilfelle også), det er kun gastroskopi som gir den sikre diagnose eller avkreftelse. Siden det står nesten utelukkes på blodprøveresultatene hadde jeg spurt om gastroskopi for å være sikker.

Begynner du på glutenfri diett og får denne undersøkelsen etterpå vil resultatet vise feil.

Ved diagnose gjennom gastroskopi får en også rett på grunnstønad resten av livet, og det er jo noen kroner å ta med seg.

Mulig jeg slår ting for mye opp nå, men når jeg så hvor lite tegn lillegutt hadde til å begynne med og hvor dårlig han tilslutt ble føler jeg at jeg bør si noe iallfall.

Skrevet

Hei, jenta mi var også veldig småspist. Bare urolig ved matbordet...

Så prøvde jeg å gjøre det mere intresant å spise.. Vi hadde en matboks med lokk og et lokk inni... Laga barnemiddag å putta i bunn la lokk oppå med "Vår" middagsmat.. å stenkte igjenn.... Det ble veldig populært... Så no spisera som bare de.. med å uten matboks...

Håper kansje det kan være et hjelpende triks?

Skrevet

Har også en liten gutt som også er småspist. Han har heldigvis fått mye pupp til nå, men nå lurer jeg kanske på om jeg skal kutte ut noe av puppen for å se om han begynner å spise mer mat istedet!!? Var på 15 mnd kontroll for etpar dager siden, og da veide han 9.1 kg og var 75 cm lang. Siden han har vokst lite det siste halve året, må vi komme oftere for å veie og sjekke lengden....Uff, blir litt redd, jeg, men han er jo så blid, fornøyd og kvikk, så jeg håper ikke at det er noe galt........

Skrevet

jeg har også en småspist kar han er 16mn men på ingenmåte liten gutt. veide 13kg og 86cm lang på 15mnd kontroll så e ringen som bekymrer seg.'virker som han e rglad i mat men sliter med maten hver gang han holder på emd tenner og e rforkjølet.

men han spiser ikke hvis han ikke får se i en bok eller noe da går det som regel greit.

men kan gå dager uten mat men er kjempeaktiv.

spiser brød til frokost og lunch og vår middag til middag og grøt til kvelds.

men han siser godt i åperioder også.

menalle her sier det e rviljen hans får hvis han får det som han vil å spiser det han like rmest da spiser så godt.

men er streng jeg å gir han ikek noe annet hvis han ikke spiser.

prøver ikke stresse lenger med det.

så lenge han e raktiv og legger greit på seg så er alt bra sier hs.

noen barn er ikke så glad i mat.

så du e rikek alene er nok flere av oss

lykke til

Skrevet

kutt ut brød! ei venninne av meg hadde det problemet og når barnet ikke fikk brødmat gikk det mye bedre. Nå er hun 5 år og spiser brød, men i liten grad - og iallefall ikke noe med hele korn i.

Har du prøvd med cherioos eller havrefras til frokost? Med eller uten melk eller yoghurt på?

Jeg har heldigvis et matvrak av en sønn... jeg må ikke begrense inntaket, men han spiser enormt mye og alt mulig, så jeg har ikke så mange tips sånn ellers. Men han har siden han var veldig liten fått spise selv. Han er 1 1/2 år og spiser all maten sin selv .Med skje og gaffel eller med fingrene.... Pannekaker er popp, og her er hjemmelaget pølsepizza en favoritt. Vi spiser masse variert, kjøtt, fisk, fikespinner, fiskeboller, grønnskaker, suppe, fukt etc. Han elsker tørket aprikoser og rosiner og paprika og agurk :-)

Slapp av, jeg tror han merker at dere stresser og. Har dere koselige måltider - og lar dere han være på kjøkkenet og smake på det dere lager? stearinlys på kveldsmat bordet er stor sats her om dagen, "lys" sier han, "lys". Og vi sitter alle sammen sammen og spiser det samme alle sammen.

Sønnen vår er kraftig, men ikke tykk - og det er superirriterende når andre kristiserer han liksom for at han er så kraftig og kommer med kommentarer på apetitten hans - for det er jo et luksusproblem og han har jo godt å ta av hvis han blir syk (noe han forsåvidt aldri heller er!).

LYKKE TIL

Skrevet

Har han andre symptomer enn at han spiser lite? Slapp, utilpass eller noe slikt. I forhold til at dere har vært til utredning? Har en sønn på 19 mnd. På 18 mnd ktr var han akkurat 9 kg og har alltid vært liten og spinkel, noe vi foreldrene også var i barneårene. Jeg har rett og slett (endelig) slått meg til ro med at han har den vekten han har og spiser det han gjør. Det fordi han vokser (i sitt tempo), trives, er blid, aktiv, i det hele tatt viser alle tegn på at han trives. Har også ei jente på 3 år som også var omtrent slik. de har omtrent samme kurve.

Det at våre barn ligger under 2,5 percentilen betyr ikke at de er syke. ca 2.5 % av barne har en slik vekt og er friske.

lykke til

Skrevet

Har han fått medisin mot refluksen? Du beskriver omtrent slik min datter var på samme alder, men hennes refluks var ikke liten, heller ikke stor, men tydelig at det var refluks. Hun spiste stort sett i underkant av 1/2 egg og 1/2 lompe på en dag i en lang periode, før hun til slutt sluttet å spise fullstendig. Hun veide også ca 9 kg som 1 1/2 -åring, før hun begynte å gå ned i vekt. Kaster han opp? Gråter han mye? Sliter han med å sovne/våkner ofte og gråter? Virker det som om han har vondt? Jenta mi var veldig plaget, hylskrek store deler av døgnet, kastet opp (flere ganger) daglig, sov nesten ikke, spiste ikke og gikk ned i vekt. Men, slik du beskriver var hun før hun ble som jeg akkkurat skrev, altså før hun ble skikkelig dårlig - mens jeg trodde at noe feilte henne, men ikke fikk gehør for det fra legene... Min jente ble i hvert fall en helt annen - og hverdagen ble en helt annen - når hun fikk Losec (medisin mot refluks). Da begynte hun å spise igjen, og tilværelsen ble mye bedre for hele familien. Etter en stund måtte hun slutte med medisinen, og marerittet kom tilbake... Barnelegen sa da at vi burde kutte ut melk og alt som inneholder melk/bestanddeler fra melk, fordi 40% av reflluksbarn blir bedre om de ikke får melk. Vi fant ut at jenta vår var ble like bra av å gå på total melkefri diett, som hun hadde vært når hun fikk medisiner, så det ville jeg absolutt prøve! Vi merket forskjell på jenta vår etter rundt en uke, så det tror jeg godt du kan prøve ut uten å kontakte lege først. Dersom barnet skal gå på melkefritt kosthold må det selvsagt gjøres i samarbeid med legen, og han skal da ha melkeerstatning på resept. - Men i første omgang kunne du i hvert fall prøve å se om melkefri kost har noen innvirkning på apetitt og vekt - her hadde det i hvert fall en klar innvirkning på begge deler.

Kjenner igjen det med ikke å vite hvilken strategi man skal legge seg på... Et annet tips kan være astma (som også ofte er forbundet med refluks). Jenta mi ble veldig småspist en stund senere også, blek, slapp, orket lite og hostet hver natt. Det viste seg å være astma, og apetitten kom tilbake når hun fikk astmamedisin. Hoste kan være eneste tegn på astma hos småbarn (da er hosten langvarig altså), min datter har aldri hatt noe skikkelig anfall, kun hosten...

Dette var de tipsene jeg kom på... Du må bare spørre hvis du lurer på noe... Jeg har rikelig erfaring med småspiste barn som ikke legger på seg. Har sikkert en million ulike taktikker for å få i henne mat, så hvis du vil ha noen tips om det, så bare si ifra... Men, synes som sagt du skal ta tak i det med refluksen først, da jeg absolutt tror det kan være en årsak... (Forresten melkeallergien til min datter slo ikke ut på allergitesten, likevel sier barnelegen at det er en alvorlig melkeallergi, men at ikke alle allergier slår ut på testen, i tilfelle legene sier at de kan ta en test... Bedre å prøve selv å utelukke melk...)

Lykke til!!! Vet virkelig hva du sliter med, og det er fælt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...