Gå til innhold

Hodeomkrets over normalen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår følges opp nøye fordi hodeomkretsen har økt mye. Var 37 ved fødsel, og 47 når han var 7 mnd. Er bekymret!. Vi har store hoder i familien, så det er muligens rett og slett arv. Er det andre her som har barn i samme situasjon? Hva er omkretsen deres, og hvor mye har de økt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit ikke hva som er normalt om noe er det. Gutten min var 43,5 på 6 mnd kontrollen. Han var bare 34 ved fødsel. Har de sagt noe om at din gutt har for stort hode da?

Skrevet

min var 37 ve fødsel å på 3mndr målte dem 42,2 rundt hodet.

ikke målt sia 3mndr men skal snart på 5mndr kontroll da...

Skrevet

Ja, han er henvist til spesialist. Det er rutine når de vokser "utenfor kurven" som helsestasjonen bruker. Men det kan jo hende dette skjer med mange, og da ville jeg nok blitt litt mindre bekymret.....

Skrevet

Gutten min hadde 35cm ved fødsel og 46cm ved 7 mnd..... Vi er ikke henvist. Ja, han har krysset mange vekstlinjer på skjemaet, men det har han gjort for lengde og vekt også. Så det henger sammen. Men helsestasjonen plikter å "tenke en gang til" når barnet krysser 2 persentiler (linjer). Hodeomkrets er viktig å måle for å avdekke evnt ekspensive prosesser inne i hodet, men det er viktig å merke seg at det er vanskelig å måle dette nøyaktig. Samtidig er det jo mye genetikk inne i bildet, du skriver at dere har store hoder i familien. Det vanligste er jo at det er en naturlig forklaring på hodestørrelsen. Men det er desto viktigere å utelukke noe annet/vurdering av spesialist. Bare være glad for at helsestasjonen er "oppvakt"- men skjønner godt din bekymring! Lykke til:) Håper det bare er et litt stort hode:)

Skrevet

Hei,

vår gutt var 35 ved fødsel, og 46cm når 6,5 måneder. Ganske likt! Helsesøster sa at det var helt greit, så lenge han hadde det myke partiet på hodet og at det ikke bulte der. (Dvs: da har han ikke vannhode, som de er obs på). Skulle det være vannhode, må man jo sette inn dren, så ikke babyen skal ta skade av trykket..

Hvis dere har store hoder i familien, er det sikkert derfor- og så er det greit med en sjekk for sikkerhets skyld ;)

Skrevet

min gutt var 38 cm ved føsel og nå på 4 mnd kontrollen var han 44 cm..helsesøstra sa ingenting om at hode var for stort. men har vokse ganske fort syns jeg oxo.men så lenge de ikke sier noe må d vell være greit...

allt er vell greit me babyen din oxo.bra at de føller med iallefall:) min helsestasjon er sløv iallefall...

Skrevet

Hodeomkretsen til min sønn hadde økt mye i forhold til da han var født, da vi var på 6 ukerskontroll. Nå er han 3 mnd og har blitt målt jevnlig, ca annenhver uke. Han har fulgt sin kurve siden de begynte å måle på helsestasjonen, men vi skal allikevel på ct på sykehuset. Helsesøter er ganske sikker på at det ikke er noe galt, men de MÅ følge det opp. Blir ganske bekymra selv, og skal bli godt å få endelig svar.

Skrevet

Det blir godt å få utelukket da, så slipper dere så hyppige kontroller! CT går fort og gir fullstendig svar:)

Skrevet

min sønn var åså 37 ved fødsel, å hodeomkr økte te 46,5 på 6 mnd. går nu tel sjekk hvær 14 dag. i dag va det vokst tel 46,8 på 3 uker. hs sier at æ ikkje skal bekymre mæ fordi han e så aktiv og snill. men æ e jo likevæll rå bekymra. kevin har ingen av di vanligste symptoma som "solnedgangsblikk" gulping, urolig når han ligger. så æ burde prøve å roe mæ litt ned.. men det e ikkje så enkelt.

Skrevet

fox'y: Gutten din har ikke stort hode i det hele tatt. Jeg har et slikt skjema de bruker på helsestasjonen, og hvis han skal følge kurven sin nøyaktig skal hodet hans være nesten 45 cm når han er 4 mnd. Det er dersom de vokser ut av kurven sin at de bør følges opp.

Skrevet

fikk samme beskjed her også. Vi har også store hoder i familien.

Fikk ikke ordentlig svar oppfølging på helsestasjonen så vi tok han med til fastlegen. Hun mente at det ikke var noe å bekymre seg for, men vi fikk en henvisning til ullevåll. På neste kontroll viste det seg at kurven hadde flatet ut, men velger å benytte henvisningen likevel

lykke til

Skrevet

hmmm, vår største gutt var 36 ved fødsel og 47,7 cm rundt hodet når han var 8 mnd, men vi har aldri hørt noe om hodeomkresten. Har store hoder i familien på fars siden så ikke så rart egenltig.

vår gutt nr 2 var 37 ved fødsel og har akkurat samme omkrets. er 6 mnd nå og den ligger på minst 45 (har målt selv)

noen har bare store hoder;)

Skrevet

Gutten min var 37 ved fødsel og 37,5 da han var på forsinket 6 mnd kontroll så han var jo nærmere 7 mnd........ Han krysset skjema men det gjorde han på lengde også så da var det greit.

På 8 mnd kontroll var han 38 og da hadde han gått ned en linje igjen.

Vi er også en storhodet familie : )

Skrevet

Det ble jo bare surr hehe

Han var 37 ved fødsel 47,5 da han var ca 7 mnd og 48 på 8 nd kontroll : ))

Litt trøtt ja : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...