hagenisse Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Hei! Jeg lurte på om det var noen her som har fått påvist høyt blodtrykk under graviditeten, og vært til undersøkelse på poliklinikken på sykehuset for dette? Jeg lurer sånn på hva som skjer på undersøkelsen? Er det ultralyd? ( I såfall vil samboer gjerne være med:) Håper på svar!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Jeg ble vist til poliklonikk for høyt blodtrykk. Jeg hadde 130/88 da jeg be henvist. Legen på sykehuset syns det var fullstendig unødvendig av legen min å bli henvist. De kom ikke til å sette igang tiltak eller medisinering før blodtrykket var over 105 (undertrykket altså). Kanskje ikke da heller. Hun tok blodtrykket mitt. Da va det 129/75. Hun ville se på babyen med ultralyd men jeg hadde time samme dag til ordinær utralyd så jeg ville vente til den. Samboeren skulle jo være med på OU og jeg ville ikke se babyen før han. Ta med samboer om det er vikitig for deg at dere ser han likt...
Gjest Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 Hei Jeg har vært på svangerskaps-poliklinikken på Ullevål to ganger til kontroll pga høyt blodtrykk, og begge gangene ble det tatt ultralyd. Ellers kontrollerte de blodtrykket og tok urinprøve. Lykke til!!
Katrine♥ ~Over terminen~ Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 Jeg har høyt BT, blir holdt stabilt med medisiner.. Har vært på kontroller på sykehuset, har da blitt tatt ultralyd.. Hadde tatt med meg samboeren jeg, sånn i tilfelle!
2 søte små:-) Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 Jeg har også noe høyt blodtrykk, går jevnlig på kontroll på Ullevål. Det er fast prosedyre å ta ultralyd, siden de ønsker å følge med veksten på babyen fikk jeg beskjed om. Godt å ha med samboeren synes jeg også:-)
Suss@ med 3 gutter Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Jeg har og høyt blodtrykk 140/90 men får ikke noe ekstra oppfølging, verken hos legen eller sykehuset. Burde jeg be om det?
Katrine♥ ~Over terminen~ Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 Ja!! Det bør du kreve!!! Har gått å målt blodtrykket Hver dag i begynnelsen, en gang i uka i en periode og nå en gang annenhver uke... Er normalt å få streng oppfølging når man er gravid med høyt bt! Som legen sa til meg: Jeg bryr meg mest om ungen din, derfor skal vi holde blodtrykket ditt under kontroll.. Jeg går på medisiner og får ikke lov til å jobbe mer, går til sjekk hver 2. uke.. Jeg har nå et undertrykk på 80-85 og legen min mener det fortsatt er litt høyt (derfor vil han ikke at jeg skal begynne å jobbe igjen). Undertrykket mitt var på 90 når jeg begynte på medisiner og måtte begynne med ekstra oppfølging... Lykke til!
Suss@ med 3 gutter Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 Hormonsmurfen ~venter jente~ tusen takk for svar, da skal jeg ta dette opp med legen min:)
2 søte små:-) Skrevet 7. november 2007 #9 Skrevet 7. november 2007 Jeg har 135/88 i blodtrykk, og må til sjekk en gang i uken. Det er tydeligvis litt ulik praksis rundt omkring. Da jeg ble sykmeldt i uke 27 var blodtrykket mitt på 150/95 og ble sykmeldt ut svangerskapet... Etter 4 dager var det nede i 135/88 og har vært det siden, men de vil fortsatt at jeg tar ukentlige prøver, i tillegg til ul på Ullevål hver tredje uke. Ville kanskje hørt med jordmor, for å være på den sikre siden. (De gjør nok ikke noe med blodtrykket siden undertrykket er under 100)
MC81 Skrevet 7. november 2007 #10 Skrevet 7. november 2007 Jeg skal til sykehuset for dette i morgen. BT er nå 140/88 og har vært stigende de siste ukene. Har vært til kontroll hver uke de siste ukene. I tillegg har jeg masse vann i kroppen, hadde gått opp 2 kg den siste uken og det er like mye som jeg gikk opp hele forrige mnd (5 uker). I tillegg til hodepine, kvalme og tretthet blir jeg derfir sendt til sykehuset i morgen. Vet bare at de skal ta en del prøver. Ble også litt glad når jeg leste dere hadde fått UL, da har jeg noe å glede meg til!! Håper jeg får det i morgen!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #11 Skrevet 7. november 2007 Jeg er inne til kontroll hver uke på poliklinikken pga høyt blodtrykk. De regner det som høyt når det er over 140/90, selv ligger jeg på 150/100 og har gjort det en stund, har svangerskapsforgiftning da jeg også har ødem og protein i urin. De sjekker deg muligens med UL for å se om det er noen forandringer i blodkarene dine regner jeg med.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #12 Skrevet 7. november 2007 Oi...må si det er ulik praksis hos legene rundt omkring...jeg har blodtrykk på 140/90 og fikk hverken sykemelding eller hyppigere kontroller av den grunn.....hun sa bare "det var høyt, det bør ikke bli høyere..." Jeg skal til jordmor om 3 uker, og fikk beskjed om å ringe hvis blodtrykket er like høyt eller høyere da....blir litt usikker jeg nå...
solia Skrevet 7. november 2007 #13 Skrevet 7. november 2007 Oi, jeg hadde krevd å få hyppigere oppfølging enn om tre uker.. Jeg har hatt vekslende blodtrykk på mellom 80 og 90 (undertrykk). Blir kontrollert to ganger i uken. Første gang det ble målt til 90 ble jeg sendt rett til Ullevål for en ekstra sjekk og UL samme dag. Ble også sykemeldt.
hagenisse Skrevet 8. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 8. november 2007 Tusen takk for mange svar! Dere er supre!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 8. november 2007 #15 Skrevet 8. november 2007 Jøss... Veldig ulik praksis, ja! Jeg hadde BT på 144/92 på kontrollen i forrige uke, men skal ikke inn igjen før til onsdag igjen (2 uker etter sist kontroll). Kan legge til at hun målte trykket mitt fire ganger i løpet av kontrollen, og 144/92 var det laveste hun greide å få til;o) hehe.... Fikk målt trykket til henholdsvis; 1: 160/102 2: 149/95 3: 144/92 4: 157/105 Hadde ikke proteiner i urinen da, så muligens derfor hun ikke sendte meg videre eller ville ha meg på kontroll også denne uka. Hadde gått opp 5 kg på fire uker også, så har nok en del vann i kroppen. Hun har forøvrig ikke sykemeldt meg fra studiene...... Men det skal jeg spørre om hun kan til uka, for jeg er så utmattet og dårlig.
Vårill Skrevet 8. november 2007 #16 Skrevet 8. november 2007 Jeg har også har også veldig høyt blodtrykk. Hva som er høyt blodtrykk i et svangerskap er jo veldig individuelt. Det kommer an på hvor høyt blodtrykk du hadde før du ble gravid. Ellers har jeg fått merke at legen ikke synes blodtrykket mitt er "farlig høyt" samtidig som jordmor synes det er det. Så litt individuelle forskjeller hos de man går til kontroll hos er det nok også. Mitt blodtrykk lå på ca 120/ 70 tidlig i graviditeten (fra ca uke 10 til ca uke 22) Det steg så litt 139/ 80, men det var ikke noen som ble bekymret over den stigningen. Da jeg var nesten 32 uker målte plutselig blodtrykket mitt 154/ 87. Det var jordmor som oppdaget det på kontroll. Hun sendte meg til legen som sykemeldte meg. Jeg fikk da det de kaldte "hyppige kontroller" og det var hver 14 dag. Blodtrykket mitt sank med en gang jeg tok det rolig, senere steg det sakte, for å så stabilisere seg. Det de hele tiden har vært redd for er at jeg skal utvikle svangerskapsforgiftning. Jeg ble også sendt på sykehuset for ultralyd i uke 35. Formålet med den ultralyden var å finne ut om blodstrømmen til og fra fosteret fungerte som det skulle... Dette er ikke en sånn "morsom" ultralyd altså. Jeg forstod ikke så mye av alle fargene og alt det som kom på skjermen. I tillegg tok de en vekst-estimering på babyen, og fant ut at han muligens var litt liten. Siden dette også kunne være arvelig, så fikk jeg en maken ultralyd to uker senere. Han hadde da vokst fint i forhold til sist, og blodstrømmen var fin da også. Siden uke 35 har jeg blitt fulgt opp på sykehuset på grunn av bekymring for at jeg kan utvikle svangerskapsforgiftning. Da ser de på blodtrykk, ødemer og om du har protein i urinen. Dessuten snakker de litt om tegn på svangerskapsforgiftning som man må være obs på. F.eks "pannehodepine" og vondt oppunder ribbeinsbuen. I dag da jeg var på kontroll var blodtrykket mitt veldig høyt. Hun målte mange ganger, og fikk fra 144/ 97 til 168/ 106 (Overtrykket blir påvirket av stress, så det er vel derfor det er så stor forskjell på det. Men undertrykket er det de ser mest på...) Hun hadde lyst til å "strippe" meg om jeg var moden for det, for hun mente det kunne være en fordel å få ut babyen nå. Men da hun undersøkte meg, var mormunnen lukket og jeg var visst ikke moden for stripping. Jeg fikk derfor en døgnmåler for blodtrykk påmontert og sendt hjem. Jeg skal tilbake i morra for avlesning. Om jeg har hatt høyt blodtrykk gjevnt over det siste døgnet, kan det være jeg blir innlagt på sykehuset. Jeg er litt "skremt" selv nå, men jeg har fått god oppfølging siden de fant ut at blodtrykket mitt var litt høyt. Føler jeg er i gode hender, og at de vil det beste for meg og babyen min.
hagenisse Skrevet 8. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 8. november 2007 Håper alt går bra med deg Ventepusen! Hvilken uke er du i nå da? Skjønner at du er litt skremt, men virker som de har deg under kontroll og vet hva de gjør da:) Alt går sikkert helt fint. Håper som sagt alt går bra, og at du gir lyd fra deg om hvordan det går! Lykke, lykke til!
Topp 10. Skrevet 8. november 2007 #18 Skrevet 8. november 2007 Jeg sliter også med høyt blodtrykk... mitt lå på 141/94 sist jordmor time, og jeg skal måle blodtrykk en gang i uka... Dette har sammenheng med at jeg både har fått 3 i ødem allerede og har ei nyre som ikke helt henger med:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå