Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Jeg har vært hos lege i dag og har fått påvist lungebetennelse. Den har jeg nok gått med i fire uker siden den ikke vises på vanlige prøver, men bare på en utvidet blodprøve. Uheldigvis er eneste medisin som tar akkurat denne mikroben, Ery-max. Men det står at Ery-Max ikke skal brukes til gravide i første trimester, og bare i særdeles nødvendige tilfeller ellers på gravide da det er påvist fosterskader ved bruk. Nå er jeg helt fortvilet og klarer ikke slå meg til ro med at det er mest skadelig i første trimester. Jeg er nå 21 uker på vei. Er det noen andre som har brukt Eri-max mens de har gått gravide?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Hei, jeg har brukt en antibiotika som er lik Ery-Max. Fikk beskjed om at det var trygt å bruke den selv om jeg er gravid.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 Hm, er ikke den bredspektra da? Er du allergisk mot vanlig penicilin? Kan ikke se for meg at det er bare ERy-max som tar lungebetennelse. hmmm Slo du opp i Felleskatalogen? Her er det som står der: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Epidemiologiske studier tyder på en økt risiko for hjerte/kar-misdannelser etter eksponering for makrolidantibiotika tidlig i graviditeten (i hovedsak basert på data for erytromycin). Det finnes ikke reproduksjonstoksikologiske dyrestudier med erytromycin, men i studier av andre makrolider, er det sett embryodød og misdannelser (bl.a. hjerte/kar-defekter og ganespalte). Potente blokkere av hERG-kanalen (f.eks. erytromycin), forårsaker hjerte/kar-defekter og embryodød ved å fremkalle arytmi hos fosteret. Skal ikke brukes av kvinner som planlegger graviditet eller som er gravide, hvis ikke strengt nødvendig. Synes det som står til slutt der er litt skummelt. Ikke meninga å skremme deg her altså. Men tror jeg hadde bedt om en annen leges vurdering hvis jeg var deg rett og slett.
marinas skatt Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 Du har antageligvis noe som heter mykoplastisk lungebetennelse , denne finner de vanligvis først etter blodprøver............. De gir vanligvis Ery-Max mot denne typen lungebetennelser eller noe som heter Rovamycin , dette er vel omtrent det eneste som faktisk kurerer denne typen lungebetennelser. Min sønn og jeg har hatt denne lugebetennelsen flere ganger.
marinas skatt Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 1. HVA ROVAMYCIN ER, OG HVA DET BRUKES MOT. Rovamycin 3 mill. IE tabletter er runde, filmdrasjerte og hvite til off-white av farge. Rovamycin er et antibiotikum som virker mot en rekke infeksjoner forårsaket av visse typer bakterier og enkelte andre mikroorganismer. Rovamycin brukes mot infeksjoner, særlig luftveisinfeksjoner forårsaket av spiramycinfølsomme mikroorganismer, tannrotbetennelse samtidig med tannlegebehandling og toksoplasmose hos gravide. Rovamycin kan brukes selv om du er allergisk mot penicillin.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Bruk av antibiotika under graviditet (05.11.07) Erytromycin har i mange år vært ansett som sikker brukt ved bakterielle infeksjoner hos gravide, men anbefales nå ikke i første trimester på grunn av risiko for hjertemisdannelser hos fosteret. Legemiddelverket arrangerte derfor i vår et ekspertmøte for å kunne anbefale andre antibiotika til behandling av de mest vanlige infeksjonene hos gravide.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 HI her... Tusen, tusen takk for svar alle sammen. Føler meg mer beroliget nå. Takk til deg som slo opp i felleskatalogen for meg, og til deg Marina som kom med forslag om annen type medisin. Og til dere andre også! Ja, jeg har mykoplastisk lungebetennelse og har gått med den veldig lenge fordi den ikke ble påvist da jeg kontaktet lege første gang. Nå er jeg så dårlig at jeg har tatt de to første kapslene Ery-Max og tar de to neste i kveld. Så ringer jeg til min fastlege i morgen og spør om jeg kan få Rovamycin. Igjen; tusen takk til alle som tok seg tid med å svare. Dere har vært til utrolig hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå