Gå til innhold

Setter i halsen hele tida ved amming! Hikster, gisper...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stakkar lille gutten setter melka i halsen hele tida de første minuttene vi ammer. Han svelger luft, hikster og hiver etter pusten så det omtrent høres ut som om hans siste time har kommet! dette er ikke særlig moro... Han gråter, og raper som ti voksne menn!

Det er ikke alltid det er slik, men det er altså ofte i sammenheng med at brystene er veldig fulle, som på natten f.eks. men jeg mistenker at det er litt hans egen feil også stakkar, han er nok litt glupsk, og kommer fort ut av puste-sugerytmen.

Jeg har litt vondt for å tro at melka kommer SÅ fort ut av brystene mine; de lekker nemlig aldri, og er litt vanskelige å pumpe.

Han er åtte uker nå. Synes i grunn han har hatt det med å sette i halsen helt siden han ble født, men det er jo større mengder melk nå og blir litt mer dramatisk...

Tips? Noen fler i samme båt? Og så håper jeg virkelig ikke han kan kveles av dette... :o/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

samme gjør lillepia mi.. svelger masse luft, er så glupsk, også når brystene er fulle. hun raper godt etterpå, men er veldig plaget med luftsmerter som jeg mistenker har sammenheng med dette.

tror ikke du skal bekymre deg for at han skal kveles.

er sikkert det at når de er veldig sulten, suger de skikkelig godt og så strømmer det på ganske fort, og da er det vel lett å få i vranghalsen..

Skrevet

samme skjer med lille gutt, men ikke hele tiden liksom.

Det skjer hvis:

-det er lenge siden han har spist, altså han er skikkelig sulten

- hvis brystet er "overfylt".

I går skjedde det to ganger og jeg syns det er skikkelig fælt. Og jeg så jo hva grunnen var. Når jeg tok brystet bort sprutet det masse melk, så jeg var nødt for å håndmelke litt først for det kom så masse på en gang... Så kunne jeg legge han til og da rant det i normalt tempo virket det som!

Så det er mitt råd iallefall:)

Skrevet

Har du sett på puppene dine når utdrivningsrefleksen setter i gang? Altså om melka "spruter" ut?

For det høres ut som om gutten din får litt "mye" melk, iom at det er de første minuttene dere ammer det er sånn. Du kan prøve å håndmelke ut litt på forhånd, spesielt om brystene er veldig fulle, da spruter det ofte som verst. Så du får bort det verste trykket før du legger han til.

Det går som regel over når de blir større, og kan svelge unna mer.

Skrevet

he he... sånn har gutten min det også. han er 5 mnd nå og når han er veldig sulten og puppene er fulle, så spruter melka fortere enn han klarer å svelge unna. Anbefaler deg derfor å pumpe deg litt først evt håndmelke for å ta trykket. Kan jo også være fint å fryse ned denne melka til senere bruk:)

Skrevet

hehe, er som å høre om gutten min.

Akkurat lik... Han er utrolig glupsk å når det kommer alt for mye, hoster han og hiiver etter pusten som en skikkelig dramaqueen.

Når han gjorde dette når jeg var på sykehuset etter fødsel, ble jeg kjempe redd å trodde han skulle dø. De på sykehuset så jeg ble kjempe redd, å sa at det er ingen fare, å at morsmelk er det "beste" barnet kan få i vrangen.

Skrevet

Godt å høre at morsmelk er ufarlig å få i vrangen!!

Jeg fant faktisk en løsning i natt; hvis jeg sitter og ammer, og lener meg veldig bakover, så strømmer tydeligvis ikke melken like fort! Så da vet dere det; at det kan hjelpe å lene seg ordentlig tilbake den første stunden :oD

(men han er nok litt glupsk og ja)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...