Gå til innhold

noen som har brukt Ery-max antibiotika i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos lege i dag og har fått påvist lungebetennelse. Den har jeg nok gått med i fire uker siden den ikke vises på vanlige prøver, men bare på en utvidet blodprøve. Uheldigvis er eneste medisin som tar akkurat denne mikroben, Ery-max. Men det står i at Ery-Max ikke skal brukes til gravide i første trimester, og bare i særdeles nødvendige tilfeller ellers på gravide da det er påvist fosterskader ved bruk.

Nå er jeg helt fortvilet og klarer ikke slå meg til ro med at det er mest skadelig i første trimester. Jeg er nå 21 uker på vei. Er det noen andre som har brukt Eri-max mens de har gått gravide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, jeg har brukt dette antibiotikumet mens jeg har vært gravid, det er det vi gravide kan bruke, som ikke skal være skadelig, jeg har hatt 2 kurer av dette,og babyen har ikke tatt noe skade av dette, dette middelet tar vekk alt av bakterier, så du har ikke noe å være redd for..

Skrevet

"Makrolider skal ikke brukes av kvinner som planlegger graviditet eller som er gravide i 1. trimester, såfremt det ikke er absolutt nødvendig. Tilgjengelige informasjon pr. i dag gir ikke grunnlag til å fraråde bruk av makrolider under 2. og 3. trimester."

Det skal ikke være frarådet å bruke erymax i andre og tredje trimester.

Skrevet

Hei,

jeg fikk lungebetennelse første gang i Juni, og ble ikke satt på noen kur før i Juli, Ery- Max. Det ble meg fortalt da at den var fin for gravide og også den eneste som tok denne typen lungebetennelse. Men jeg fikk nytt utbrudd allerede i Aug., mest sannsynlig var ikke lungeb. gått helt over. Jeg fikk på nytt foreskrevet Ery- Max. Men ble bekymret som deg da jeg leste vedlegget. Jeg tok kontakt med annen lege ( ved legevakt), han ville ikke jeg skulle bruke disse og ga meg annen antibiotika. Legene er tydelig litt uenige i hva man bør ta og ikke ta. Men i allefall tok den siste kuren bort hele lungebetennelsen som til da hadde vart i over to mndr. Dette var i 1. trimester.

Baby har det bra, etter å ha prøvd begge kurene, og vi er nå i 3.trimester.

Men gjør som siste legen min, kontakt Føden/ Gyn. der vet de hva en bør og ikke bør ta.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde fæl bronkitt for ca. 2 måneder siden og legen hadde da tenkt til å skrive ut resept på Ery-max til meg selv om jeg var gravid. Imidlertid takket jeg nei og ba om å få noe annet, men det er fordi jeg har reagert noe sinnssykt allergisk på Ery-max tidligere. Men det skal visst ikke være noe farlig for gravide å bruke det, ellers ville vel ikke legen din gitt deg resept på det? Tror du kan ta det helt med ro og begynne på antibiotikakuren din.

Skrevet

Hi her...

Tusen takk for alle svar. Det jeg gjorde var at siden jeg var svært dårlig, begynte jeg på Ery-Max og ringte deretter til min fastlege og ba om å få en annen medisin, en som heter Rovamycin. Men han sjekket med spesialist i fostermedisin og konkluderte med at jeg bare må fortsette med Ery-Max.

Men nå har jeg da gått på Ery-Max i noen dager og merker ingen forskjell. Formen er svært svingende, fra å føle meg litt bedre på formiddagen til å bli svært dårlig utover dagen. Jeg er sliten og lei meg etter å ha vært sammenhengende syk i over fire uker. Uten en god natts søvn på denne tiden.

Jeg prøver Ery-Max litt til og dersom jeg ikke merker bedring over helga, kontakter jeg lege igjen. Jordmoren min mente at det kunne gå en mnd før jeg var frisk nok til å jobbe. Så det tar vel litt tid. Men jeg må vel snart merke forskjellen. Jeg takker igjen for alle svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...