Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Bare et tips som dere kan ta med dere! Jeg hadde en grei fødsel, men jenta mi ble tatt med vakum pga hjertelyd. I den forbindelse viste det seg etter ca 10 uker at dattera mi har fått noe som kalles KISS-syndrom(en låsning i øverste nakkeledd). Etter en behandling hos manuellterapaut og 2 etterkontroller er jenta mi helt fin! Symtomene hos henne var ikke at hun skrek, men at hun hadde bananform, en favoritt side, hadde hendene sine konstant knyttet (nesten hvite knoker), slet med mororefleksen, amming og gulpet masse. Legger ved en link til sida deres: www.kiss-kidd.no Ikke hør på HS dersom de sier bare at babyen er asymetrisk dersom dere er usikre på om babyen har KISS! Hadde det ikke vært for at jeg var litt obs på dette, kunne hun fått store plager senere i livet dersom hun ikke hadde fått behandling. Jo tidligere jo bedre. Men det er ikke dermed sagt at dersom dere har en tøff fødsel så har babyen KISS, det er bare et fåtall som får tilstanden..
Sanna5*m gutt og jente* Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Støtter dette. Jeg fikk stjernekikker. Hadde pressveer i 2,5 timer før han kom ut. Han hadde tydelig skjevhet i nakken. Jeg hadde aldri hørt om KISS. Ble henvist til fysioterapeut, gikk der i flere måneder uten bedring. Så ble jeg oppmerksom på manuellterapeut. Etter en (!!!!) behandling var sønnen min helt bra. Han skrek heller ikke, men kunne tydelig ikke vri hodet til høyre side. Han hadde favorittside da han sov. Han ble helt flat på ene siden av hodet. Han ville ikke amme på den vonde siden. Han slet med å løfte hodet fra underlaget. Var sen med å rulle. Men lat løsnet etter behandling hos manuellterapeut. Det skal sies at sykehuset mener dette ikke kom av fødselen, men derimot av lite fostervann i siste del av svangerskapet. Men manuellterapeuten mente fødselen var årsaken, baben sto og stanget leenge før han kom ut- og da la den ene jordmoren seg oppå magen og presset babyen ut mens den andre dro i hodet hans- så det er vel ikke så usannsnlig at nakken fikk en strekk.
Entil? Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 dette stemmer på meg også...hadde en ganske lang og hard fødsel,og legene merka fort at han hadde en godside,ble henvist til fysioterapaut,som mente at han kanskje hadde en låsning i nakken,og det samme mente legen vi var på kontoll hos,ble sendt til manuellterapaut,men hu sa at nakken virka fin,og det var ingen låsning,men lillegutt er forstatt stiv i nakken,og lite samarbeidsvillig når fysoterapauten skal prøve å legge hodet hans til høyre,hun mente at han kunne ha kiss,men det hadde han ikke sa manuellterapauten,enda han har alle tegnene,gulper masse,ligger i bananstilling,har ei godside,ville ikke fra dag en ta pupp,og har alltid hendene knytt...så vi får se hva det blir til,håper bare han blir bra i nakken snart...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 Hei *Marine&RobinAlexsander*. Jeg hadde oppsøkt en annen mauellterapaut for sjekk viss mulig. Gå inn på den siden jeg la ved og se på listen med behandlere for å finne en i ditt område som har ekstra kurs for barn og KISS/KIDD. Lykke til. HI
Entil? Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 hei hi:) takk,det skal jeg gjøre...sykehuset har bare en manuellterapaut de bruker da,men kanskje det fins noen private,bedre å få sjekket det en gang for mye...takk for tipset:) lykke til!!
Love my kidz Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Uff jeg får frysninger når jeg ser ordene tøff fødsel, for det hadde jeg. Gutten min måtte også bli forløst med vakum, fordi han lå så skjevt nedi bekkenet at jeg ikke klarte å presse ham ut selv. Han fikk også KISS I, en mild grad egentlig, og ble bra etter kun en behandling. Han hadde ikke sånn bananform, men ville snu hodet til kun en side og skrek ofte på den ene puppen. I tillegg var han en veldig urolig baby, og sov lite eller ingenting på dagtid. Pluss kolikk... Alt dette forsvant etter behandlingen =)
Yellowgoldfish Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 Samme skjedde med meg! Stjernekikker som ble tatt med vakum - hun har både KISS og KIDD... Vi trener for harde livet!
Sunshine2222 Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 Takk for kjempefin informasjon. Jeg har en venninne som hadde en skikkelig tøff fødsel, jeg skal sende alt dette til henne, har en følelse at det "kommer inn handy" Lykke til!!
Weronika Skrevet 7. november 2007 #9 Skrevet 7. november 2007 hmm...jenta mi ble tatt med sugekopp etter at hun lå å "stanget" i en halvtimes tid, å ikke rikket seg av flekken...hun er nå 3 måneder, å hun har helt klart en favoritt side å ligge på om natta, å er skeiv i bakhodet...men jeg kan ikke se at hun er stiv i nakken. Har prøvd å få henne til å se til begge sidene..kan hun ha kiss??
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #10 Skrevet 8. november 2007 Hei Weronica Er du i tvil, er det bedre å sjekke det for å utelukke det. Helt gratis å gå til manuellterapaut for barn. Mi jente såg til begge sider, men klarte ikke å komme helt til den ene siden viss du sjønner. Og når terapauten snudde på hodet hennes kom en kraftig rynke opp i panna, så hun hadde tydelig vont. Lykke til. HI
ml86 og lille prinsen ;) Skrevet 8. november 2007 #11 Skrevet 8. november 2007 Hos meg merket de ikke at babyen sitt hode lå å dunket i ene beinet mitt, og derfor ikke kom ut, før jeg hadde presset i over en time... Så det hele endte med at jordmor måtte inn å dytte og dra i babyen, og jeg lå til sammen å presset i over 1 1/2 time (det er vel 5 kvarter man egentlig får) De merket ingen feil ved babyen på sykehuset eller på helsestasjonen, før jeg gav beskjed da han var 5 mnd om at jeg synes rumpen hans var så asymetrisk, da ble jeg henvist til fysioterapeut, som videre henviste meg til manuell terapeut... Hun fant ut at han har KISS. Hun mener han vil bli helt bra etter et par behandlinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå