Gå til innhold

Ømme brystknopper etter 3 mnd amming! Råd og tips!? Expat??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå ammet i drøye 3 mnd og har fått ømme brystknopper igjen, det begynte da jeg måtte begynne å amme sittende om natten også for ikke å sovne fra, blir derfor ingen variasjon i ammestillinger... ER ikke noe åpne sår, kun røde og jeg sitter å biter tennene sammen å holder på å skrike til når han suger fordi det gjør så sinnsykt vondt! Har lurt litt på sopp og lest om det, men har ingen strålinger utover i brystet, kun knoppene som er utrolig vonde under ammingen! Har vært hos legen og han så ingenting galt, har også pratet med hs og fikk tips om å variere litt stillinger blant annet, det hjalp i begynnelsen, men nå er det like vondt det oxo, eneste som fungerer sånn noenlunde uten supersmerter er liggende amming... Føler at med disse smertene er det snart umulig å fortsette ammingen! Er forresten ikke spesielt vondt å pumpe... Kan det hende at han plutselig har begynt å suge på feil måte etter så lang tid? Han har fått flaske med mm på kvelden helt siden han ble født så ingen grunn til at han skal begynne å rote med sugeteknikken nå liksom! Vil nødig kutte ut den flaska på kvelden heller for da skal han ha mat annenhver time hele kvelden og natta...

Ble langt dette, men håper du har fått litt info så du kan gi meg noen råd og om det evt kan være sopp eller noe for vil ikke slutte å amme så tidlig! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bedt om å få en kur med mykostatin. HS sa til meg at vi ikke hadde sopp, og jeg infant meg med det en stund. så ringte jeg til slutt legen og ba om kur, for å utelukke eller konkludere - sopp(sopp er vanskelig å dyrke frem). etter få dager var jeg som i himmelen igjen!!!!! Jeg ville a) gitt en melkepeøve til dyrking for å utelukke eventuelle bakterier og B) begynne med soppkur mens du venter på svar!!!

Jeg hadde ikke vondt ved pumping, ikke så vondt under amming, men etterpå.......... Røde brystknopper og svær berøringsømme.

Pass på å lufte puppene GODT , lenge og ofte, følg forøvrig rådene til ammehjelpen om trøske.

Skrevet

Da jeg var hos legen, ba han meg om å prøve å smøre med clotrimazol og se om det hjalp, jeg ser ingen tegn til trøske i munnen til lille... Han sa at man ser det ikke på melkeprøve så det var ingen vits i å ta det...

Skrevet

Nei , sopp er vanskelig å dyrke frem ja, men det kan være bakterier som forårsaker smerter og rødhet, dyrking er for å utelukke disse. Clotrimazol virker ikke på langt nær så godt som Nystatin(som er virkemiddelet i Mykostatin) Barnet behøver ikke ha tydelige tegn på trøske i munnen selv om du har sopp på brystene , snakker av egen erfaring. Jeg gikk med det en stund her, for HS sa at det ikke var noe i hennes munn, så fikk jeg til slutt en soppkur, og livet ble levelig igjen!!!!

Skrevet

dette høres kjennt ut:-/ har det helt for jævlig hver gang jeg legger hun til puppene at jeg gruer meg til hun skal amme! Har hatt vondt nå i ca litt over en uke, begynte først på den ene puppen og i det siste to-tre dagene er det begynt å være vondt i begge. HAr tenkt på sopp, men prøvde først med nesespray for å sette igang ammingen, i tilfelle det var trange melkeganger, men det hjelpe jo ikke i det hele tatt. Ringer legen imorgen tenker jeg og få noe mot soppen......

Skrevet

Tusen takk for hjelpen trollet66! ;) Var hos legen og fikk mycostatin på fredag og virker allerede som det er blitt bedre! ikkenoe trivelig å smøre inn munnen til gullet med sånne ekle ting, men må jo tenke litt på meg selv også! Nok en gang, tusen takk, og du, du burde virkelitg vurdere å bli ammehjelper, for du er veldig flink til å svare her inne! (Så at Expat også hadde lagt merke til dette og er helt enig med henne!)

Skrevet

Trøste deg med at etter noen dager, så synes ikke babyen at miksturen er så ille!!! Snuppa mi smiler når jeg viser henne engangssprøyten og er rimelig tapper når jeg gnir rundt i munnen på henne!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...