Gå til innhold

Utdannelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er flere som skriver at de er utdannet i en alder av 18, 19, 20 år, noe som sannsynligvis vil si videregående skole, eventuelt en yrkesrettet videregående skole.

Så - hva er utdannelse for dere?

Og skiller dere mellom utdannelse og høyere utdannelse? Hvor går skillen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I norsk sammenheng vil jeg si at "Utdannelse" er mer skolegang enn de obligatoriske 10 årene. Videregående skole teller altså som utdannelse, ja.

Forskjellen på "Utdannelse" og "Høyere utdannelse" er litt flytende, men jeg vil si at en gjennomført grad fra Universitet eller høyskole teller som "Høyere utdannelse".

Skrevet

Skillet høyere utdannelse og utdannelse er slett ikke flytende. I norsk sammenheng snakker vi om høyere utdannelse dersom du har fullført grad fra universitet eller høyskole (som er akkreditert av NOKUT).

Skrevet

Men kommer bachelor inn under høyere utdannelse?

Trodde høyere utdannelse var fra mastergrad og oppover jeg.

Skrevet

Formelt sett så er visst høyrere utdannelse alt etter videregående, men er ikke helt sånn jeg ser på det.

For meg er ikke vidergående en utdannelse - mer en selvfølge egentlig.

Utdannelse er et mer generelt begrep, alt som blir gjort etter videregående.

Høyere utdannelse synes jeg er alt etter en bachelor, altså mer enn 3 år.

Skrevet

I rekrutteringsbransjen oppererer de ofte med utdannelse som alt under fire år på universitet eller høyskole og høyere utdannelse som alt over fire.......

Tror ikke det er noen offisielle retningslinjer på dette. Samtidig så er man jo utdannet hvis man har en fagretning fra videregående så synes ikke det er usant å si at man er fagutdannet når man er 20 heller....

Skrevet

Igjen: høyere utdannele er kun avlagte GRADER ved akkrediterte høgskoler/universitet, og dermed blir svaret på en av anonyms spørsmål lenger oppe: ja, bachelorgrad er høyere utdanning.

Den "laveste" høyere utdanning i Norge i dag er et såkalt kandidatstudiet. Det er to år. Men etter Bolognaprosessen og innføring av ny gradsstruktur er det sjeldent lærested tilbyr i det.

Dermed er stort sett bachelorgraden den 'laveste' høyere utdanningen man kan ta i Norge.

Det er nok offisielle retningslinjer på dette.. Lov om universitet og høgskoler tar bl.a. for seg dette.

Skrevet

FEIL! Haha for noe svada du kommer med der anonym 11:44

Skrevet

aah, det er så interessant og tilfredsstillende å diskutere med en så saklig, oppegående og moden person som deg, anonym 11.57.

Tenk at en så liten setning kan si så mye om en person ...

Skrevet

videregående er nesten ferdig utdannelse, jeg mener fullfører du den har du papirer, har du papirer kommer du inn på andre skoler og får lavt betalt lønn, når du har kommet inn på de andre skolene får du høyere lønn.... hvis ikke du er god i å prate da, for selgere og kundebehandlere får egentlig overaskende bra med goder og lønn...

du er vel egentlig utdannet hvis du har en tittel når du er ferdig med skole er du ikke det a?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...