Gå til innhold

Gallestein...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre gravide her som har det?? Hva slags smertestillende bruker dere nå? Tydeligvis skal jeg gå på min 4. runde med nå mens jeg er gravid så klart! Var på legevakta i går og fikk ei sprøyte med noe himmelsk! Gallestein og tannverk ble litt for mye for meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff da:( hørtes ikke godt ut, har aldri hatt det selv, men skal man ikke unngå smertestillende under graviditet, eneste jeg kan bruke er paracet, hvis jeg har så vondt at jeg må lindre smertene,har bekkenløsning, unngår helst å ta smertestillende,Men det blir kanskje litt anderledes i din situasjon. klem

Skrevet

gallestein er noe hærk!!!!! er så plaget,kan nesten ikkje sjå på mat uten at det begynner og verke....

fikk beskjed om og bruke paraceta...men det hjalp jo lite,så fikk en resept på paralgin forte,som eg kan ta når det er som værst,men det va det einaste legen vill gji meg.....ungår det til det lengste...

får eg smerter prøver eg først og legge risputa på,er en god lindring det og,og drikke masse vann.....

Skrevet

jeg fikk ikke noe da jeg hadde gallestein, men så hadde jeg veldig kraftige anfall, ofte, så ble operert i uke 25, altså for ca 6 uker siden...

men eneste jeg fikk beskjed om å ta var paracet eller paralgin forte...

men det hejelper ikke stort!

men ikke spis feit eller sterk mat, det fremprovoserer gallesteinsanfall. men er du veldig plaget, så kan du jo undersøke muligheten for en operasjon?

Skrevet

Nå har jeg aldri vært gravid, men jeg har hatt gallestein. Jeg kunne ikke spise noe mat nesten uten at jeg fikk anfall. Helt forferdelig. Da jeg ble sendt på legevakta ei natt fikk jeg resept på noen stikk piller som jeg skulle ta om jeg begynte å kjenne symptomene. Og de hjalp med en gang. Så de brukte jeg til jeg ble operert og fjerna hele blæra. Men usikker om de pillene kan brukes når man er gravid. En ting som ikke hjelper er paracet iallefall.

Skrevet

Hva er de første symptomene på gallestein??

Skrevet

jeg hadde gallestein i forrige svangerskap, da ble jeg innlagt på sykehus og fikk morfin. Babyen i magen ble nøye overvoka og de sto parat til hastekeisersnitt viss det skulle bli nødvendig. hadde et svært kraftig anfall sa de på sykjehuset, har heldigvis ikke vært plaga i dette svangerskapet, får bare krysse fingrene

Skrevet

hadde det da jeg gikk med småen.... anfallene ble verre og verre,og noen uker etter han ble født ble jeg lagt inn på sykehus med bukspyttkjertelbettenelse som følge av gallestein...

var så vidt jeg klarte meg og det var veldig skremmende...

så ett godt råd.... om dere kan opperere så gjør det før der blir for sent!!

Skrevet

Har også gallestein, men er ikke gravid enda. Skal opereres om 3 uker, noe jeg gleder meg sinnsykt til. Er så inni helvette vondt med anfall..

Bruker paralgin forte og paracet i kombinasjon for smertelindring, men det er ikke å anbefale over lang tid. Blir for mye paracetamol for leveren.

Er mange som har blitt operert under svangerskap, men det vurderes nok nøye for hver enkelt.

Lykke til alle sammen, håper dere blir kvitt smertene =)

Skrevet

De stikkpillene man kan få, og som faktisk fungerer ganske så bra er Voltaren! Disse trooooor jeg ikke man kan ta når man er gravid... Dessverre!

Gallestein er et rent H******. Jeg hadde det i mitt første sv.skap, det utviklet seg senere til Galleblærebetennelse. Når jeg hadde født og endelig kom hjem fra sykehuset, tok det kun 3 uker før jeg og bebisen ble lagt inn igjen og da ble jeg liggende i 10!!!! uker.... Hadde 41.9 i feber! En helt grusom opplevelse....

Husker jeg spiste mye grovt brød med kokt skinke og agurk på.. Dette var omtrent det eneste som ikke fremprovoserte anfall....

De operer jo når man er gravid også, MEN som skrevet over, så vurderer de nok nøye hvert enkelt tilfelle, men du kan jo spørre om dette er mulig i ditt tilfelle...

Dessuten! Får du ikke i det mat, er ikke det bra for bebisen i magen, da den får minimalt med næring.. Så kontakt legen og spør du!

Lykke til!

Skrevet

Jeg får operasjon....HURRA!!!!!! Det skal bli så deilig å bli kvitt den dritten her....endelig :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har hatt noen kraftige anfall, og etter å ha søkt litt på nettet fant jeg ut at det kanskje er gallestein. Anfallene kommer alltid når jeg har spist feit mat, så nå holder jeg meg unna det. Litt skremmende at jeg var på legevakten under et anfall, og fikk beskjed om at det bare var strekksmerter. Kom det igjen fikk jeg bare ta en paracet. Noen dager senere kom det igjen, og jeg tok en paracet. Hjalp det? Nei... Og det gjorde helt siiiinsykt vondt, før det plutselig gikk over.

Så nå har jeg omsider fått henvisning til ultralyd for å se hva som ligger inni der. Høye leververdier tyder på at ikke alt er som det skal. Og da er det kanskje ikke så lurt å belaste den med smertestillende?

Har funnet ut at grovt brød med skinke og majones går bra, er omtrent eneste jeg spiser om dagen. Leverpostei gikk ikke så bra kan du si..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...