Gå til innhold

Stikkpiller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår er 3 mnd og skal ta vaksine på mandag. Har hørt at han kan få litt feber, så jeg har kjøpt Paracet stikkpiller. Men jeg er helt grønn på hvordan man bruker de.Setter man de opp i endetarmen? Hvor langt inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å dytte den inn i rompehullet med den butte enden først, den spisse enden skal altså sist inn. Når du har puttet den nesten helt inn så smetter den inn av seg selv, så du trenger ikke putte fingeren inn.

Skrevet

hei:)

ville bare si at det ikke er farlig hvis babyen får litt feber etter vaksine. det er jo bare kroppen som trimmer immunsystemet. det var ikke mening å kritisere altså- men man kan jo bli litt utrygg hvis yndlingen blir litt slappis, men som regel går vaksinen veldig fint:) det er verst for mor....(jeg gruet meg som en hund;)

Skrevet

er ufarlig med litt feber, kroppen trenger å lege seg selv. ang stikkpille så skal du sette med spissen først pga det føles mer behagelig for barnet og den butte enden stopper på innsiden av endetarmen,

om du setter motsatt vei, vil stikkpillen gli ut ved en fis.

Skrevet

Det med hvilken del av stikkpillen som skal inn først har vi diskutert x antall ganger på jobben, og under utdanningen, men jeg husker ikke hva vi ble enige om. Jeg setter den iallfall inn med spissen først, og funker da her :) Hva står i pakningsvedlegget da?

Skrevet

Står ingenting i bruksanvisningen

Skrevet

ville bare fortelle at jeg var så dum og kjøpte pinex stikkpiller en gang til barn, de er MYE større selv om de har samme antall mg paracetamol. så hold deg til Paracet stikkpiller!!

Skrevet

hs sa til oss at vi skulle gi stikkpille ved feber over 39,5 grader. Da var minsten så slapp at det var en lettelse når pillen begynte å virke!

Ga for øvrig med spisen først, et høres mest logisk ut for meg iallefall. Hvorfor skulle man presse inn den butte enden først?

Skrevet

Mener noen hadde forska på det på noe vis, og at den ble liggende mer "riktig" inne i oss, og at mer av virkestoffet ble sugd opp i blodbanen. Men jeg husker ikke helt sikkert.. Er iallfall en evig "diskusjon" i helsevesenet hva som er det "riktige".

Jeg setter inn den spisse enden først, det virker mer skånsomt iallfall.

Men du anonym over her som setter butte enden først, kan du si hvorfor du gjør det? Jeg husker ikke helt argumentene for det...

Skrevet

Ser det er mange svar men det er den runde enden som skal først inn. Dette fordi da vil den bli der inn og ikke gli ut igjen. Litt feber for barnet er ikke farlig så se det evt litt an.

Skrevet

Med runde, mener du butte enden?

Jeg setter alltid spiss ende først, og den glir da ikke ut! :)

Og syns ikke det vare noe godt svar på hvorfor du gjør det, egentlig?

Skrevet

Og om den er satt tilstrekkelig langt nok inn, altså forbi sphinkter, så tror jeg ikke den glir ut uansett hvilken vei den kom inn ;)

Skrevet

Var det så vanskelig da?? runde er rund og butt er butt! Vi sier vel det samme men det er jo greit å komentere litt!

Skrevet

Hallo! Du skal ikke sette den noe langt inn!!! Bare rett innen for.

Skrevet

Ja, men tilstrekkelig langt nok inn er innenfor sphinktermuskelen :) Den må jo innenfor den, hvis ikke er jeg enig i at den kan gli ut. Når det er sagt, så stikker jeg ikke hele pekefingeren oppi da, om du tror det.

Men den artikkelen var jo oppklarende, skal sette den butte enden først neste gang!

Men produsenten mente jo begge veier var riktig da ;)

Butt er ikke lik rund.. Bare så det er sagt ;) Stikkpillens butte ende er vel litt mer "innhul" enn rund ;)

Skrevet

Vi er forresten flere anonyme her, jeg som skrev første svaret til HI, og som la ut linken til artikkelen er den samme anonyme, og har ikke diskutert noe mer angående rund eller spiss ende. :)

Skrevet

Da er det vel greit... Gjør det som er best for deg... Og til deg med fremed ord er det lurt å ikke bruke disse. Alle forstår ikke dem men klart du i helsevesenet gjør og jeg er også der...men ikke alle andre.

Skrevet

En fin grunn til å bruke nick :) Skjønner ikke hva som er skummelt med å bruke nick i denne tråden her, iallfall.

Skrevet

Sorry, det glapp ut, ikke meningen. Sphinktermuskelen = lukkemuskelen, for de som lurte. Men de fleste skjønte vel at jeg mente den bakerste muskelen uansett, tenker jeg...

Skrevet

Er ikke skummelt, men jeg prøver å være en hyggelig anonym for å veie litt opp mot alle de anonyme som ikke er så hyggelig. :)

Anonym som la ut linken. :)

Skrevet

Jeg setter alltid med den spisse enden først, men det funker begge veier. De anbefaler at man gir en stikkpille paracet hvis ungene får feber eller er litt tufs etter en vaksine. Vaksinen virker bedre hvis ikke kroppen strever med noe. Det har folkehelsa gått ut med.

Skrevet

Hehe, dette har vært diskutert ca1000 ganger før her! det er den butte enden som skal inn først, stikkpillen går samme vei som den den butte enden fordi at tarmen lukker seg først om den spisse enden, tarmperistaltikken fungerer slik.

Skrevet

Jepp, vi fant det ut til slutt ;)

Jeg husker det aldri, og har nok satt den spisse enden først av gammel vane. Har aldri opplevd at den har kommet ut igjen, men heretter blir det butte enden først likevel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...