Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Klarer ikke roe meg nok ned og får ikke hvilt så mye jeg trenger. Mannen min blir utslitt av å gjøre ting hele tiden.Selv den minste ting er for mye for meg. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ovenpå igjen slik at jeg i det minste føler meg våken når jeg ikke sover.
ragna Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 ta deg en tur til legen. forlang en skikkelig utredning på hvorfor du er konstant trett. utelukk sykdomstilstander osv. er det lenge siden du har født? jernmangel?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 Har kronisk utmattelsessyndrom. Tåler altfor lite. Mannen min er sykemeldt en dag i uken fordi han merker stressymptomer pga hvor mye han gjør siden jeg ikke har kapasitet til mer enn minimum når jeg fungerer bra. Når jeg ikke fungerer bra, slik som nå, går jeg rundt og er susete i hodet og klarer ikke forholde meg til noe. Klarer ikke sove heller og det er frustrerende!
ragna Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 ok, da har du allerede en diagnose å forholde deg til. se bort fra mitt innlegg da hva med avlastning? hushjelp? slik at du slipper å gnage hodet ditt med tanker om ting som burde ha vært gjort osv. stress virker ikke akkuratt positivt inn på en slik tilstand. du må lære deg selv å koble ut, rett og slett bare slå av bryteren og innvilge deg selv ro og fred når du har behov for det. men mannen din, han kan ikke bære hele familien på skuldrene i lengden, da vil det si pang for hans vedkommede. derfor bør dere ta kontakt med instanser som kan bistå med den hjelpen som kan gagne dere i lengden.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 Det som er vanskelig er å få hjelp, for hva skal vi søke etter? Noen som kommer og gjør husarbeid en time hver morgen og som ikke stiller krav til hva vi må gjøre klart for at vedkommende skal gjøre jobben? Tror rett og slett at løsningen er å bestille en kone... som gjør alt vi ikke får gjort og som kan tillate oss å være late og drite i hvordan det ser ut. Ikke at vi har høye krav til hvordan det skal se ut rundt oss, men en viss minimum-standard må vi ha. Hvilke instanser tenker du på? Skulle ønske at jeg kunne styre energien slik at jeg fungerte bra om morgenen og kunne levere i barnehagen og ta leggingen om kvelden, f.eks. Det kan funke bra en periode, men slike perioder er aldri lange. Er littt bekymret for mannen min, ja.
ragna Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 første steg må være å kontakte nav for å forhøre dere om hvilke rettigheter dere har. i og med at dere har barn vil jeg tro at dere har rett på en form for avlastning. sykdommen din gjør at du ikke klarer å gjøre ting i huset som må gjøres. dette må du også si klart ifra om til nav. gjøre det klart for dem at stresset og tankene rundt det du ikke klarer å få gjort gjør at sykdommen din blir verre, og at dette igjen påfører mannen din altfor stor arbeidsmengde. det gagner heller ikke barna at mamma i tillegg til å være syk også er nedstemt og stresset pga dette. hjemmehjelp? huset skal ikke være strøkent når hjelpen kommer flerkoneri er ulovlig i norge mannen din bør også sykemelde seg i flere dager for å hente seg inn igjen. det er dette er som er krevende, man får en diagnose og sitter igjen som ett sp.målstegn. hva gjør vi nå? hvordan skal vi lære oss å leve med sykdommen? vil andre skjønne at jeg har gode perioder hvorpå jeg plutselig ligger flatet ut i neste periode? det er mange spørsmål og nye tanker man plutselig må forholde seg til. ingen som hjelper deg om du ikke står på litt selv. men om du legger frem saken din på ett noenlunde bra vis vil jeg tro at nav kan hjelpe deg med å finne frem til aktuelle distanser i ditt tilfelle. det aller viktigste er at man klarer å godta sykdommen sin og arbeider utifra realistiske arbeidsmengder dag for dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå