Gå til innhold

Dette er verdt å lese for alle dere prøvere:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikre perioder er usikre.

Utdrag fra Barnimagen.com:

Det har lenge vært en allmenn oppfatning at kvinner er fertile mellom dag 10 og dag 17 i en normal 28 dagers menstruasjonssyklus. En undersøkelse nylig publisert i British Medical Journal, viser at dette slettes ikke er til å stole på.

Tommelfingerregelen blir brukt i mange kvinners familieplanlegging, enten man ønsker å bli gravid, eller ikke bli gravid. I følge en studie foretatt av et forskerteam ledet av Dr Allen J Wilcox ved National Institute of Environmental Health Sciences i Durham i USA kan man overhodet ikke stole på dette.

Teamet har fulgt 221 friske kvinner mellom 25 og 35 år som har forsøkt å bli gravid, og kartlagt deres menstruasjonssyklus nøye. Data fra til sammen 696 menstruasjonssykluser har vært studert. Kvinnene som deltok i undersøkelsen leverte urinprøve hver dag og det viser seg at eggløsning kan intreffe når som helst i syklusen. Noen kvinner fikk eggløsning tidlig i syklusen, andre kvinner sent. Kun 30 prosent av kvinnene fikk eggløsning i perioden mellom dag 10 og 17 hver gang.

Når de regner første dag med blødninger som dag en, oppdaget forskerne at innen dag fire kunne to prosent av kvinnene bli gravide. Innen dag syv var en av seks kvinner fruktbare. Og flere enn syv av ti kvinner var fruktbare før dag ti eller etter dag sytten. Undersøkelsen viste at hver tyvende kvinne kan bli gravid hele 28 dager etter dag en i syklusen.

Les resten av artikkelen på Barnimagen.com.

LYKKE TIL ALLE SAMMEN HER.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for tipset:-) Dette var interessant!! Oppdaget jo selv forrige pp at jeg hadde el på dag 23 i syklusen, skjønte jo ingenting, men nå skjønner jeg litt mer:-)

Skrevet

Ja,nemlig......jeg har også fått en aha opplevelse.

ønsker deg lykke til:)

Skrevet

Takk, lykke til du også:-)

Skrevet

Jepp! Jeg har faktisk to ganger blitt gravid bare et par dager etter mensslutt - altså innen dag 7!!

Skrevet

Ja,har hørt flere si det...Kun 30 prosent av kvinnene fikk eggløsning i perioden mellom dag 10 og 17 hver gang. Det overasket meg......det står jo det overalt på nette at det er mest "vanlig" men det stemmer jo ikke:) Tror faktisk selv jeg har eggløsning rett etter mens......ikke testet det,men antatt det. mulig begynne å teste rett etter mens for å se.

Skrevet

spennende=)

har sjøl merka ta æ har eggløsning rett etter mens-slutt,å faktisk litt før æ ska ha tr igjen=)

så d e godt muli ja,bi spennende å sjå på neste syklus=)

Skrevet

Når EL kommer an på hvordan syklusene er. Det sier seg selv at en person som har en kort syklus ikke får EL på dag 14(dersom han ikke har en lutealfase defekt selvføgelig). Så dette er jo egentlig litt gammelt nytt da

Skrevet

Jeg har veldig regelmessig 28 dagers syklus, men vet selvsagt ikke de to gangene jeg ble gravid rett etter mens-slutt.

MEN - jeg tror faktisk jeg har EL fra dag 5 - 6 i syklusen selv om mensen kommer på dag 28.

Skrevet

jeg skal ikke si at det ikke stemmer, men det er høyst UNORMALT. hadde jeg vert deg ville jeg brukt EL tester å sjekket det. For jeg vet ikke om noen som har en så lang lutealfase som du i tilfelle har da

Skrevet

Neida, gidder ikke det teste-styret, vi boller hele syklusen istedet ;)

Skrevet

Det er ikke unormalt med en så lang lutealfase......det som er poenget her jo.....Hørt om flere som har så lang l-fase........og lest om flere på nette også.....:)

Skrevet

Dette bekrefter det jeg tror paa; sex hver tredje dag hele syklusen er det aller smarteste... ;o) Og kanskje hyggligste ogsaa, hehe...

Skrevet

Da kan det stemme med magefølelsene mine... Va nok ingen "sikker" sex det nei....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...