Gå til innhold

Dere andre med babyer og eldre barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor setter dere grensen for hvilke leker som kan være tilgjengelig på gulvet/i lekekasser som babyen kan nå opp i? Vi har tre barn på 5 år, 3 år og 4,5 mnd og de to eldste har jo masse leker som ikke akkurat er egnet for en baby. Vi har stue i 1.etasje og ungene har rom oppe så derfor får de ha 2 lekekasser i stuen med favorittene og så kan vi bære ned og opp igjen andre lekekasser når de vil det. Og jeg vet at selv med mye masing så vil det bli slik at de glemmer seg og lar noen leker ligge igjen på gulvet som er ment for barn 3 år +. Men hvilke leker er greie og hvilke er ikke? Altså hvor sannsynlig er det at et hjul fra en lekebil i metall detter av, eller at babyen klarer å demontere en transformers og attpåtil få en bit i halsen? Er jo utrolig få leker vi har i hus som er egnet for babyer egentlig. Foreløpig kommer ikke mini seg mer enn 1 meter eller to bortover gulvet slik at vi kan ha en viss kontroll, men det er nok ikke mange ukene igjen før han får skikkelig fart på ålingen sin og er "overalt" og da må vi få sortert ut leker og lage noen regler for de to eldste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en jente på snart 4 og en baby på 7 mnd.

Vi har også barnerommene i en annen etasje enn stuen, så mesteparten av hennes leker er der. Hun får ta med seg leker i stuen, helst da store leker som ikke er farlig for lillebror (My little pony, Barbiedukker, teservise osv). Hvis hun skal tegne eller leke med små leker, har vi en avtale om at hun skal ha dette på stuebordet, og sitte å leke der. Foreløbig er det unna lillebrors rekkevidde ;0)

Dette er en helt grei ordning, hun er veldig opptatt av hva han kan leke med og hva som er farlig for ham. Vi må selvfølgelig passe på, men for oss funker dette bra.

Skrevet

Beklager! Så nå at jeg kanskje ikke svarte helt på spørsmålet ditt.......

Vi bruker vel "sunn fornuft", og holder borte leker som lett kan demonteres, ha spisse deler eller ting som lett kan falle av. Men er ikke helt hysterisk, prøver heller å følge litt med. Men storesøster er som sagt flink til å passe på.

Skrevet

Ja vi må vel lage en lignende ordning vi også, men dere også tillater litt leker som egentlig ikke er ment for babyer på gulvet/ i lekekasser babyen kan nå? 5 åringen er slik som 4 åringen din, kjempenøye og passer på som en smed, men 3 åringen skjønner ikke dette helt tror jeg, han vil bare være snill og dele alt med broren og det er jo ikke det lureste alltid :-/

Skrevet

Jada! Jeg må innrømme at lillebror har en Barbiefavoritt, den får han leke litt med! Dra i håret osv. He he. Men vi holder unna de små lekene som han kan sette i halsen. De er forbudte å ha innen rekkevidde. Men han leker nok med enkelte leker som er 3+ ja.... Men er som sagt obs på små, løse deler.

Skrevet

Er mye det samme jeg tenker. Vårt største problem er biler egentlig, med mindre de er gigantiske eller av plast så har de små deler som i teorien kan løsne (selv om vi ikke har opplevd det enda). Hmmm, nei vi får finne en løsning, han "leker" litt med dem alt nå da, men da alltid under oppsikt.

Skrevet

Snuppa mi på 3 år har helt dilla på ringer og smykker,det ligger overalt. Må nok lage en plan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...