Gå til innhold

Trenger hjelp ang. nyfødt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten en på bare en uke, har ammet henne hele veien, men har hatt mistanke om at hun ikke får nok. Våkner og vil ha mat nesten hver time og sover så lite av gangen.

I dag ga jeg MME som supplement etter amming og hun sov i 3 timer og når hun var våken virket hun mye mer fornøyd.

Jeg har også så såre brystvorter at jeg klarer nesten ikke amme på ene siden. Er det greit at jeg pumper meg og gir det jeg har og bare gir henne supplement med MME?? Jeg har ikke rådført meg med noen ang. MME, bare gitt henne det. Snakket med barselavdelingen men det ville jo aldri anbefale noe annet enn at jeg bare må amme amme amme til brystvortene faller av....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare og gi MME. bare vær nøye med og følge det som står på esken om åssen du skal tilberede flasken og maten så er det ingen problem.,,

mange syns det er kjempe viktig og amme, men du skal ikke gjøre det hvis du plages med det med tanke på såre brystvorter og lite melk osv..

Skrevet

Har hatt samme problemet med min sønn på 9 dager. Begynte med MME på dag 5 fordi han hadde gått mye ned i vekt. Helsesøsteren på helsestajonen anbefalte 1 flaske om kvelden men, vi har måtte gå over til ca 4 ganger med MME om dagen + amming hver 2 - 3 time. Har ikke nok melk rett og slett. Ikke no særlig kjekt men slik er det. Nå sover han godt og vi har nesten fått en ny gutt.

Vil anbefale deg å gå på helsestasjonen og snakk med de der. Barn vokser opp på MME også!!!

Skrevet

du må gjøre det som du syns er det beste for deg selv og barnet!

Jag kan bare svare for meg selv. Og jeg ville ha gitt det mer enn en uke før jeg gikk over til mme. Jeg sluttet selv å amme etter to mnd, så har ikke ammet så lenge jeg heller, men det var iherdig innsats de to mnd før jeg måtte slutte( måtte på medisin som han ikke tålte).

Jeg ville ha gitt det noen dager til for å sett om det ble bedre. Det kan ta opp til 6 uker før puppisene er herdet!

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg hadde utnyttet alt som finnes av fagpersonell, barsel, ammepoliklinisk og helsestasjonen. Da få du antagelig flere synspunkt og så må DU velge det DU synes er riktig. om det er noen trøst blir puppene bedre... men på meg tok det litt tid pg var et h... skulle gjerne født mange ganger.

Skrevet

Takk for råd, jeg ønsker å fortsette og amme. Kommer til å gjøre det også ved siden av, men kanskje ila dagen kunne gi puppene litt fri og pumpe litt og supplere litt med MME. Det er en trygghet for meg å vite at jenta mi får i seg nok mat ihvertfall et par ganger om dagen. Så nå tenker jeg å prøve MME 2 ganger pr. dag i tilllegg til amming. Håper det går bra.

Skrevet

Kjøp Lanacare brystvorte crem og smør på når du har ammet. Denne skal ikke vaskes bort, barnet kan ammes med denne på. Kjøp og ammeskjold og bruk av og til. Det gjorde jeg og etter å ha brukt crem og amme skjold en dag, så var de fine igjen og han kunne suge rettpå brystvorten. Jeg måtte selv veksle mellom mm og mme i begynnelsen pga han gikk ned så mye i fødtselsvekt. Går helt fint å gi begge deler, men vær nøye med å følge bruksanvisningen på pakken,så går det bra.

Om du er i stuss,så ring ammehjelp. De er kjempe flinke og kommer med gode råd eller snakk med helsesøster og forklar problemet. Man skal ikke amme slik at man føler det er ubehaglig og stress, da mister man melken eller gjør bare en koselig stund til noe ukoselig.

Lykke til.

Skrevet

Det går helt sikkert bra:)

Lykke til!

Skrevet

første 4 ukene var det så vondt å amme at jeg nesten satt og gråt av smerte mens jeg ammet. J...vondt:-( Var verst å legge til. I tillegg hadde jeg en som sugde så hardt at han hadde vannblemmer på leppa:-( Hadde fått råd før jeg fødte at det kunne gjøre vondt, og det gjorde det sannelig. Jeg lufttørket og smurte på purelan etter hver amming. Jeg hadde nok melk da, sto ikke på det. Hvis du har nok melk ville jeg nok også ventet mer enn en uke før jeg ev ga opp, men hver må bestemme selv;-)

Skrevet

Har ei på 3 uker og fikk samme problemet som deg etter vi kom hjem fra sykehuset.

Kjøpte brystskjold som fungerte veeeeldig fint til "sårene" fikk gro =)

Når det begynnte å føles bedre ammet jeg en gang daglig uten og øket dette etter som dagene gikk. Da jeg sluttet helt etter en ukes tid var puppene leget og amminga gikk greit.

Men jeg har nok ikke nok melk så gir MME i tillegg.

Helsestasjonen sa INGENTING på dette. Det viktigste var at jenta var fornøyd og la på seg =)

Skrevet

En ting som er veldig lurt hvis du har mistanke om at babyen din ikke får nok mat er å anskaffe en kjøkkenvekt som du kan nullstille og sette et stort fat eller lignende (feks en langpanne :) ) oppi. Da kan du veie barnet ditt hver dag, evnt før og etter ammingen, og så får du fin kontroll.

Skrevet

Jeg pumpet en uke på det ene brystet pga sår. Det var et styr med sterilisering, men såret fikk grodd ganske greit. Jeg slapp MME pga. ok vektoppgang men hadde noen ferdige pakker i kjøleskapet sånn i tilfelle. Var på helsestasjon og veiet 2-3 ganger i uken... Litt stresset ja... :) Bruk for all del ammepoliklinikken (eller ring en ammehjelper) i mellomtiden så du kan få hjelp og veiledning. Å amme er noe herk i begynnelsen men det går seg vanligvis til etterhvert og da er det jo mye mer lettvint. Hos meg tok det 6 uker før problemene var borte men det ble gradvis bedre fra uke til uke før det også da....

Skrevet

Jeg var totalt uforberedt på at melkespreng var så smertefullt som det var, og at det skulle gjøre vondt å amme. Leste flere steder at det ikke skulle gjøre vondt... ha ha.

Jeg sleit også med såre brystvorter, pluss å få riktig ammeteknikk. Har brast i gråt av smerte noen dager jeg også, men nå er bebis straks fire uker, og jeg har ikke hatt noe særlig vondt den siste uka! Så det er bare å stå på.

Det er ikke uvanlig at de spiser ofte når de er veldig små. Magen er på str med en valnøtt når de blir født, så det sier seg selv at de må spise ofte. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke er mette. Men jeg forstår at mange blir bekymret. Melkemengden øker jo også når de spiser ofte!

Skrevet

jeg kjenner meg sånn igjen... Jeg hadde såre brystvorter i 2 mnd etter fødselen. Satt og grøt når han fikk pupp og haddelyst å gi opp hele tiden. Det verste var når jeg la han til brystet og han begynte å suge.... Det var så utrolig vondt i starten. Jeg brukte Purelan-salve på puppene etter hver amming og på enkelte måltider brukte jeg skjold for å gi puppene en pause. Men gutten min begynte å spise minde da jeg hadde skjold på, så det måtte jeg bare slutte med.

Det som gjorde at jeg endelig ble bra i brystvortene var at jeg lå uten BH om natta og lot det stå til med lekkasje. Puppene måtte ha luft!!!

Etter å ha luftet de hver natt en ukes tid, så forsvant sårheten gradvis og jeg kunne etterhvert kose meg med ammingen. Frem til da synes jeg amming var et h.......

må tilføye at jeg hadde riktig ammeteknikk, så sårheten hadde ikke noe med det å gjøre, men den skyltes at jeg hadde innovervendte brystvorter som gjorde det vanskelig for junior å få skikkelig tak.

Men om du gir opp ammingen, så skal du ikke ha dårlig samvittighet for det. MME er kjempefint og mange barn har vokst opp på det uten noen problem. Barseltiden er tøff i utgangspunket om du ikke skal la ammingen og dårlig samvittighet ødelegge for deg også. Tenk på deg selv oppi det her også. Husk at babyen din også trenger en glad mamma og ikke en mamma med dårlig samvittighet som har vondt for enhver pris:)

Ønsker deg lykke til! Dette skal gå bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...