Holly❄️ Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Jenta mi har fått masse tørre flekker på beina sine og litt på armene... Hun blir veldig lett tørr i ansiktet også, men først nå har jeg sett utslettet på beina osv.. Hvordan behandler man dette? Ser ikke ut som det plager henne, men ser jo veldig tørt ut.. Hun tåler nesten ingen såper, da kommer utslettet med en gang..
Gjest Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Smøre masse med kremer. Jeg vil anbefale a-creme, den er helt utrolig god! På de værste flekkene kan du evt smøre med Mildison i en ukes tid først og så fuktighetskrem over. Ellers kan ting som ull mot huden (inkludert lammeskinn i sengen/vognen), inntak av tomater, strusfrukter (spesielt kiwi) ol gi mer eksem.
J`s mamma Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Kjøp A-crem på apoteket. Den hjelper og er kjempe godt. Er anbefalt dersom det er atopisk eksem og eller er tørr i huden. Brukte den selv under graviditeten og fikk ingen strekk merker;) og bruker den nå og.. Er veldig fornøyd og kan brukes tom på såre rumper;)
## lille blomst ## Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Vi bruker aderma til vanlig. Når det blir veldig ille tar vi på locoid eller mildison. Dette er salver som inneholder hydrokortison og som vi har fått på resept hos allergilegen.
Bare jeg er meg :o) Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 A kremen er kjempe fin (halve prisen om du kjøper den i Sverige) Men begge mine er veldig plaget og må behandles med sterkere kremer til tider. Du kan prøve å kjøpe mildison 0,1% på apoteket om hun er veldig ille. Eller så bør du kontakte en spesialist.Kan være mat hun reagerer på.Minste min på 18 mnd har vært ILLE:o( Han fikk påvist egge og nøtteallergi og ble helt eksemfri da vi sluttet med dette.
Gjest Skrevet 6. november 2007 #6 Skrevet 6. november 2007 Mildison er også reseptfritt, men det er viktig å huske at den ikke skal brukes for lenge i strekk :-)
Gjest Skrevet 6. november 2007 #7 Skrevet 6. november 2007 Hei. Gullet mitt har atopisk eksem, og det er virkelig plagsomt etterhvert som huden blir tørrere og sprekker. Derfor er det viktig at du smører med kraftige fuktighetskrem. Helst oljebasert, så huden virkelig får masse fuktighet. A-creme, A-derma exomega eller Apobase Oil... Ull er fy fy rett mot huden. Ull irriterer den allerede tørre huden og klør! Kun ren bomull eller syntet som f.eks fleece. Varme er også fy fy.. Om barnet blir for varmt og svetter kan dette også forværre eksemen. - Så barnet bør ligge svalt og godt på rommet sitt og i vognen.. Såpe er fy fy! - Bad barnet ditt i olje (finnes masse fine badeoljer du kan bruke. Er barnet skittent så vaske det i bare vann, før du tilsetter olje i vannet. Såpe tørker bare ut huden. Og de fleste barn blir rene av vann likevel.. Alt. er å bade barnet i hveteklibad. Du finner oppskrift på nettet. Jeg bruker A-derma exomega hvetebad, det funker bra. Dyrt, men effektivt. Hudlegen vår anbefalte å gi sønnen vår fettsyrer i form av omega 3 og omega 6 (gjerne litt større doser enn anbefalt, men ikke så mye at de får diare.. Det er eneste bivirkning) Omega 3 og 6 er fettsyrer som også er bra for huden og produksjonen av fuktighet. - Så vi gir Eskimo 3 hver dag summasumarum så har vi merket stor forbedring på minsten. Hva som funker best vet vi ikke, men vi fortsetter med vinneroppskriften. Alle de elementene ovenfor.
ifie Skrevet 6. november 2007 #8 Skrevet 6. november 2007 Jeg er skeptisk til hydrokortison siden det er ganske sterkt for huden. Jeg har litt eksem på hendene, og ville ha en krem/salve som gutten min ikke reagerte på og fikk anbefalt (på apoteket) Avéne Cicalfate Cream. Denne fungerer kjempebra, og kan brukes overalt! T.o.m på såre babystumper Gutten min har et par såre flekker på kroppen, bl.a. et "fuktsår", og jeg syns denne kremen har virket bedre enn A-kremen, som jeg også liker godt.
Holly❄️ Skrevet 6. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 6. november 2007 Har prøvd olje også, men det var nesten like ille som såpe.. Bør vi kontakte lege og slikt for dette?
selfangerkjerringa Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 - ikke ull innerst mot huden (barnehagepåkledning: bomullsklær med strikkede ullklær utenpå fungerer kjempebra) - lyse klær innerst! helst bomull. - ikke skift nattøy hver natt, såfremt den er ren kan pysjen gjerne brukes 4-5 netter i strekk - bruk olje, gjerne NAF. Kan godt smøres inn i huden etter bad - sørg for å holde huden fuktig, gjerne med f.eks exomega fra aderma - varme/svette er ikke bra. Mildison eller andre milde kortisonkremer kan få bukt med utslettene, men det eneste for å holde det borte på sikt er å holde huden fuktig samt ta visse forholdsregler (som nevnt over). Anbefaler som andre over her å ta en tur til lege for å få henvisning til hudavd og evt diagnostisering. Jo mer eksakt man vet hva som feiler huden, jo lettere er det å gi best mulig behandling så barnet ikke lider under problemene Lykke til!!!
Gjest Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 Fikk vite for litt siden at vesla våres har det. Rådene vi fikk av hudlegen var; -ikke bade,helst korte dusjer -ikke ull innerst mot kroppen -vi smører henne med Aderma-krem fra apoteket morgen og kveld -smører mildisol på de tørre flekkene helt til de er borte,og huden er like fin som resten.
Gjest Skrevet 6. november 2007 #12 Skrevet 6. november 2007 Vi har vært i kontakt med lege og hudlege. Og fått en del gode råd. Fikk også noen salver med hydrokortison og noe som heter Phenamin som er antihistamin. Dette bruker vi KUN når det er kjempekrise. Jeg jobber selv i helsevesenet og jeg vet at mange mener hydrokortison er skadelig for huden. Vel, det har skjedd mye på forskningssiden og produktsiden siden den gang. Og hydrokortison som du får på resept er ikke skadelig å bruke på huden, dersom du følger anvisningen fra legen. Dette sa både hudlege og fastlegen til oss også..
allergibarn Skrevet 6. november 2007 #13 Skrevet 6. november 2007 Har du lest på forumet "Eksem og Allergi" ? Der finner du flere tråder om nettopp dette. Vi har et allergibarn som hadde veldig tørr hud som mindre, når vi nå har funnet ut allergiene og holder han unna disse matvarene er han fin i huden. Begynner å få litt "vinterhud" igjen nå. Brukte mildison 0,1 % som er reseptfri først en uke morgen og kveld, så en uke bare kveld - så måtte vi har kortisonfri periode på flere uker hvor vi smurte med aderma. fungerte kjempefint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå