Gå til innhold

Dere som maser så om lærere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

…er det et snev av misunnelse, siden dere hele tiden påpeker at lærerene klager over arbeidstid og mengde?

Tror faktisk IKKE det er så MANGE lærere som påstår at de er så mye mer sliten enn andre arbeidsgrupper jeg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke giddet å lese de andre trådene, men har heller ikke inntrykk av at lærere klager så mye. Jeg er lærer på ungdomsskolen, men vil si at f eks hjelpepleiere sikkert har et tyngre yrke enn meg.

Tror mange er misunnelige. Har selv hatt flere andre jobber tidligere, og vet at det er ulike måter å bli sliten på. Som lærer blir man veldig "trøtt i hodet"...

Skrevet

Det JEG lurer på, er hvorfor de ikke blir lærere selv når det tydeligvis er en sånn luksusjobb...?

Skrevet

Har heller ikke lest alle trådene. Jeg er lærer og har verdens beste jobb og super arbeidstid:) Jobber på en institusjonsskole med få elever og mange lærere.Slipper rettebunkene:) Og har heller aldri klaga på arbeidstida mi når jeg har jobbet i normalskolen heller!! Gleder meg til å dra på jobb hver morgen, og synes jeg er kjempeheldig som har det sånn :)

Skrevet

Nei, stort sett er det ikke lærerne som klager, det er alle andre som klager på at lærerne har det "så bra". Jeg synes også læreryrket er givende, men det ER fryktelig slitsomt til tider, uten at jeg flyr rundt og klager på det. Vårt største problem er at folk som ikke aner hva de snakker om hele tiden uttaler seg negativt om yrket vårt. Alle tror de vet hva det er å være lærer siden de har gått på skolen selv. FEIL! Man vet da ikke hva det vil si å være pilot selv om man har reist med fly?

Det går i bølger, men det ligger jo i sakens natur. Veldig mange ting i jobben lar seg ikke timeplanfeste, men må utføres når de skal, f.eks. retting av oppgaver, eksamener og andre prøver, foreldresamtaler, foreldremøter og mye av planleggingsarbeidet. Dette medfører at det i perioder er veldig mye jobbing kvelder og helger, mens det roer seg til andre tider.

Et lærerårsverk er på like mange timer som andre yrkesgrupper, forskjellen ligger i når arbeidet blir utført. I andre yrkesgrupper hvor de får overtidsbetalt, får de også uttelling for timer på kvelds- og helgetid i form av høyere lønn - dette får ikke vi. Den pålagte avspaseringen vi får i feriene er "betalingen", og etter min mening det eneste gode vi har i jobben.

Hvor slitsomt yrket er handler heller ikke bare om antall timer, men også at dagene kan være meget intense. Der jeg jobber er dagene organisert slik at jeg har 15-30 min. pause daglig (15 min. de dagene jeg har inspeksjon, 3 dg i uka). Resten av timene må man være helt klar og tilstede hvert eneste minutt - å drive undervisning er noe helt annet enn å sitte på kontoret. Det er ikke rom for å "ta seg fem" eller sette seg ned i to minutter med en kopp kaffe. De timene vi bruker til kontor-/planleggingsarbeide er mentalt mye enklere.

Et annet poeng som sjeldent nevnes er jo også at vi alltid blir tvunget til å reise når det koster mest, siden vi ikke har noen mulighet til å ta ferie i lavsesongene.....:o))

Uansett, så er dette det yrket jeg har valgt, og jeg liker det veldig godt. Dette innlegget er altså ikke ment som en klage, men som en forklaring til dere som ikke vet hva dere egentlig diskuterer.:o)

Mitt høyeste ønske må være at dere som er med på diskusjonen i det minste har respekt for at det kan være ting dere ikke vet om yrket!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...