Gå til innhold

Diskriminert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og er så sint at jeg koker!....Kom et skriv på jobben om et kurs vi kunne få,endagskurs (men koster litt penger, sikkert ikke mye)...Jeg er pedagogisk leder, og d var et veldig relevant kurs. Jeg skriver meg opp, og sier fra til styrer...og hva er svaret??? Jo, jeg får ikke være med på kurset siden jeg er gravid(bare 10 uker), fordi jeg kommer til å "forsvinne", og gå hjemme et år og ikke få brukt d jeg lærer!!!! Jeg sier da at jeg kommer jo til å bli lenge enda, og d jeg lærer kan jeg jo bruke etter jeg er tilbake og...Joa, sier hun, men nå er jeg jo sykemeldt i 50%, og dessuten har de aldre prioritert de i en slik situasjon.....!!!!!!!!!!!! Sitter med en uggen følelse...er d mulig å si noe slikt i 2007???!!!! Er d jeg som bare tenker på meg, eller hun som virkelig har tryna nå????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg peiling på dette, men det høres ut som om hun "virkelig har tryna"!! Du skal jo ikke bli behandlet sånn fordi du er gravid. Dette burde du ikke gi deg på, du har da vel like stor rett til å få være med på kurs som alle andre!!

Skrevet

Jeg jobber som HR-sjef, og vurderer hele tiden kurs til over 100 ansatte. Jeg forstår sjefen din sin vurdering. Den er ikke diskriminerende, og det er relevant at du nå er gravid. Hvis noen skal utføre din stilling på jobben mens du er borte, kan det være at denne personen trenger kurset mer enn deg. Mer relevant er det om du vil få muligheten til å ta dette kurset når du kommer tilbake etter permisjon. Hvem vet, kanskje gjelder nye ting om 1 år, og det vil være nødvendig for deg å ta et kurs da uansett.

Når det er sagt så vet jeg ikke hva slags kurs dette er, og hvor nødvendig det er for at du skal kunne utføre jobben din på en tilfredsstillende måte, men jeg kan love deg at når det kommer til personalavgjørelser så er det vanskelig å ta avgjørelser som alltid føles rettferdige for alle ansatte.

Er sjefen din en normalt rettferdig og hyggelig person så syns jeg ikke at du skal tro at det ligger "diskriminering" bak avgjørelsen.

Lykke til i jobben!

Skrevet

Kan forstå at d ikke alltid er lette avgjørelser å ta...men dette er et veldig relevant kurs for dette året, ut fra hva vi har fokus på nå. Jeg jobber som nevnt 50 %, men regner med å komme tilbake i større prosent etterhvert...i tillegg har jeg godtatt å ta all planlegging som pedagogisk leder..altså jobber jeg i 50%, men planlegger alt som før(100%).

Og så hverken er hun eller noensinne har vært en god styrer, og kommer med "stikk" mot ansatte stadigvekk, og er veldig "flink" til å kritisere alt som kan kritiseres...Hun er faglig svak, og vet d, så d gir vel makt å kunne kritisere...

Så jeg ser hverken på henne som en normalt rettferdig eller hyggelig...så d burde jo ikke sjokkere at hun sier noe slikt...men jeg synes bare d er helt feil....slik som mange andre holdninger hun har...

Skrevet

ticalinda

Jeg er veldig uenig med deg. Det er over 1/2 år til Smuppemor skal i permisjon. Dessuten skal hun tilbake i full stilling senere, og det kan godt bli før hun skal ut i permisjon. Hun er enda bare 10 uker på vei, og hvis f.eks kvalme er grunnen til sykemeldingen, kommer dette til å forsvinne om noen uker (mest sannsynlig).

Jeg skjønner argumentet ditt, men det er i grunnen temmelig likt det arbeidsgivere bruker når de ikke ansetter unge kvinner eller småbarnsmødre. Tanken er at unge kvinner: kommer til å bli gravide- da må de lære opp vikar. Det er et kostbart. Småbarnsmødre er hjemme når ungene er syke. Av økonomiske hensyn lønner det seg altså å ansette noen andre. (Og dette er fakta: slik tenker de. Det har jeg blitt fortalt av flere personer som er sjefer i STOOOORE bedrifter. De gremmes egentlig av det, men det er jobben deres å ta økonomiske beslutninger. Det er selvsagt ikke offisiell politikk, men det foregår likevel.) Tanegangen er forståelig og logisk. Og den har en absolutt en rot i virkeligheten. Likevel er det diskriminerende. Den som er best egnet skal få en jobb. Den som har mest behov for det skal få et kurs. (Og det er det smupp reagerer på, hun fikk ikke kurset fordi hun er gravid. Hadde hun fått beskjed om at andre trengte kurset mer, hadde hun sikkert ikke blitt fullt så sint.)

Skrevet

Jeg kan forstå d ticalinda skriver, og d ser jeg jo at du også gjør linaria, og mye av d du skriver over er slik jeg også tenker...Var veldig skuffet at d går an å bruke det at jeg er gravid mot meg..Og at d ble gjort så åpent og tydelig....helt utrolig. D har jo vært mye i media om diskriminering av gravide, så trodde at slike holdninger hadde endret seg litt (naivt...)Men oppdaga jo at d ikke er tilfelle(ser jo d på d dere skriver over også..).

Men, men....ringte styrer i dag og sa fra om hva jeg synes om holdningene hennes(gjalt og litt mere enn bare denne saken). Var saklig og høflig, liker ikke å være "bitch"...men viste tydelig at jeg er forbanna fordet...Hun mente så at dette var normalt å gjøre "rundt omkring", og slik var d bare...Sa ifra at jeg likevel synes dette er helt feil holdninger å sitte med som styrer...Tror selv ikke at jeg hadde fått samme behandling i alle andre barnehager..Og i tillegg er det, og har vært stor "gjennomstrømming" av førskolelærere i denne bhg, og må si jeg forstår d med den behandlinga en blir møtt med...

Men,men...har ihvertfall fått sagt til henne hva jeg mener...og regner faktisk med at d kommer til å bli litt værre på jobb for min del nå, for d går i stor grad på trynefaktor hos henne, og den som tør å si ifra blir skudd ut i kulden så og si...får bare vente å se hva d neste blir....

Skrevet

Situasjonen kan virke litt håpløs her ja... Det er utrolig frustrerende å ha en sjef som ikke tar konstruktive og berikende (for både ansatt og bedrift) avgjørelser. I din situasjon, slik du har fortalt om trynefaktor og så videre, så støtter jeg deg fullt ut i å si ifra. Som du sier så kan det bli tøft på jobben fremover, og slike ledere har en tendens til å lage kvalm istedenfor å ta tak i problemene og løse de. Jeg syns du er tøff som sier ifra, og skulle ønske mange flere kunne gjøre det når arbeidsmiljøet ikke er slik det skal være. Flere ledere ville nok da vært tvunget til å oppføre seg anderledes.

Jeg ønsker deg lykke til, og håper det ikke blir et langvarig ubehag på jobben din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...