Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Jeg ønsker mer enn noe annet at min datter skal bli sikker på seg selv. Jeg er selv veldig usikker av meg og jeg ser hvor ødeleggende dette har vært. Jeg husker en del hendelser i løpet av barndommen som kan ha resultert i dette, så jeg vet noen ting jeg ihvertfall skal unngå å gjøre for enhver pris. Som feks. at man aldri skal håne eller le av barn, aldri avbryte lek å irettesette aldri bruke ironi bla. Men hvilken ting kan fremme god selvsikkerhet?
mamma1980 Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 stemmer det men for hver gang barnet ditt klarer noe,... ros ros ros.... Men klarer barnet en ting kanskje ikke fult så bra men nesten så er det ros ros ros likevel. eks : er barnet så liten at det begynner å starte å kle på seg selv så og ikke klarer det helt si " flinke du er som kler på deg, du klarer det jo nesten helt selv, stooor gutt/jente du er " belønning til barnet er viktig. en goood klem eller et kyss på pannen øker lysten til å gjøre det samm igjen. gjør barnet noe som ikke er bra IKKE si "dum du er din drittunge" (det er fy fy å si det til barnet) Si heller "nei slik må du ikke gjøre FORDI da kan du ødelegge det e.l. Det er viktig å fortelle barnet HVORFOR/FORDI grunn. både ris og ros er bra for barnet, siden det får kjenne grenser slik at det føler seg elsket og brydd seg om.
mamma1980 Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 ps: to ting har sterk innvirkning, det er bekreftelse og mestringserfaringer.skryte i utide er ikke å anbefale. Gi barne plikter å ansvar etter alder vil også gi et godt selvbilde.
Gjest Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 En perfekt måte å fremheve selvsikkerhet og god selvfølelse er å gi utfordringer til barnet som det mestrer. La barnet bli sikker på seg selv innenfor området før du skaper en ny utfordring som barnet klarer. Gi det ros for alt barnet gjør for deg og andre og evt i hjemmet. Ros barnet for å være en god venn for andre barn og la barnet forhandle seg frem selv i lek, da ikke blande seg inn. Litt motstand gjør at barnet lærer at h*n må forhandle seg fram til en løsning. Det å rose barn når de leker eller klarer å utføre noe i lek alene eller i lek med andre er viktig. La barnet få hovedoppgaver i hjemmet som f.eks å dekke på, det blir da h*ns oppgave til samme tid hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå