tyrjente76*mammatil2imars10* Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 jenta mi er 5 dager gammel og vil ammes konstant 24 timer i døgnet! og jeg som grua meg til å måtte stå opp på natta og sånn. heller det enn aldri å få sove!!! flere som har vært i samme situasjon? hun tisser og bæsjer så får da i seg mat, men ammingen hennes er ikke så effektiv. jeg makter ikke få henne til å holde seg våken, men når jeg tar henne bort fra puppen våkner hun og det er krise!! tips anyone???
**geisha**06♥08 Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Kanskje du kan prøve med sutt.. kan være at hun har et voldsomt suttebehov.. Hvis du får til amminga greit,så gjør det ikke noe å prøve med en liten smokk.. Romkameraten min på barsel forrige gang, fikk en gutt som også ville ha pupp døgnet rundt, og hun ble anbefalt å prøve med sutt allerede på sykehuset.. Verdt et forsøk...!!
Nostalgi Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Ta henne med deg i sengen og la henne ligge på puppen.. gjør ingenting om dere begge sovner slik da det er godt både for mor og barn. dette var det jordmødrene på sykehuset og helsesasøster på helsestasjon anbefalte meg da jeg fikk num 1 for 20 mnd siden. funket veldig bra for oss begge.
Zitro Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Nå får jeg sikkert mange i mot meg, men jeg mener at du bør prøve flaske med NAN1, eller liknende morsmelkerstatning. Jeg hadde det som deg, sønnen min skulle ha mat KONSTANT!!!! Jeg ble gal, ikke kunne jeg forlate huset i 10 minutter for da ble det hylskrik for mann min. Ungen fikk rett og slett ikke i seg nok mat via puppen og var derfor sulten. Etter 3 uker med helvete gikk jeg over til flaske og det var som å komme til himmelen... Da fikk jeg se hvor mye mat han spiste, han begynte plutselig å sove mer og livet ble lettere for både ungen, meg og mann min...
smuppemor Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 Sover jenta di mye når hun ikke ammes også? Har selv hatt problem tidligere med amming like etter fødsel, og da var d gulsott som var grunnen til at han sovna v puppen og sov mye ellers...Ble oppdaga mens vi enda var på sykehuset, og han måtte ligge i lyskasse i et døgn.. Ikke for å skremme eller noe, men er d slik at hun sover mye kan d jo være greit å sjekke d hos legen........... og til baby 24. feb: Synes d var et ok råd jeg:) Det er jo noe hver enkelt bare må finne ut av...og gjør d dagen bedre for dere så er jo d flott!
Lill med stor mage (høygravid) Skrevet 6. november 2007 #6 Skrevet 6. november 2007 heisann.. hadde det akkurat på samme måte og jeg fikk smokk til henne på sykehuset det hjalp endel men når jeg kom hjem gav jeg også litt tillegg for å få sove litt et par timer og ammet ved siden av..det gikk kjempe fint og hun sov rundt når hun var to mnd gammel pga dette... bare et lite tips:) lykke til
tyrjente76*mammatil2imars10* Skrevet 6. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2007 nei, hun sover ikke mye mellom amming, da det stort sett går i amming he he takker for råd. jeg får gi det litt tid men... skal på helsestasjonen og veie henne i morra, så jeg får høre der også. om det er amminga som er 'feil' eller noe..
Muppa 3+1 Skrevet 6. november 2007 #8 Skrevet 6. november 2007 Jeg ville hørt med helsesøster eller ammehjelpen. Selvom det er mange gode forslag her er det måter som har fungert på andre og ikke nødvendigvis deg. Jeg tror de aller fleste sliter med ammingen en eller annen gang og som du sier er babyen veldig fersk og trenger å lære å komme inn i rutiner samtidig som de sover veldig mye.
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Tror du burde unngå å la henne ligge ved siden av deg om natta og sovne med puppen. Det er en utrolig dårlig uvane, som kan gjøre vondt værre. Høres ut som jenta di har et stort suge-behov, og derfor bør du absolutt introdusere en sutt for henne -om du ikke allerede har gjort det... Tulla vår hadde kolikk fra starten av, og skreik døgnet rundt. Det var omtrent bare når jeg ammet, at vi alle fikk litt ro, men jeg kunne jo ikke sitte med puppen framme hele tiden! Vi prøvde leeenge å få henne til å ta sutten, men hun nektet. Vi prøvde alt av forskjellige typer, og etter ca. halvannen måned fant vi endelig en sutt hun ville ha! Kule-sutt!! Finnes ikke så mange av dem i norge (nå reiser vi til sverige og danmark for å kjøpe dem), men på apoteket skal de i alle fall ha noen. Om jenta di legger bra på seg, skal det ikke være noen grunn til at du bør begynne med tillegg til henne. Prøv sutt først! Jeg fikk etter noen måneder beskjed om at tulla begynte å legge litt lite på seg, så det var tydelig at melka fra puppen begynte å bli for lite. Så etter det supplerte jeg med NAN1, og det fungerte veldig fint. Håper dere finner en løsning som funker for dere!
Gjest Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 Hei! Er enig med Trultemor med baby i magen:) om at man bør unngå å venne dem til amming i senga. Guri malla, for et strev å venne de av med det( I know...) Snakk med helsestasjonen og evnt ammehjelpen. Det høres jo ut som om babyen din liker godt å ligge ved puppen, spise litt for så å sove. En må sørge for at de spiser seg mett hver gang. Hvis det viser seg å holde på lenge, så synes jeg det forslaget om å gi litt erstatning i tillegg virker som en god ide. Du skal tross alt ikke fullamme koste hva det koste vil heller...
mamma til 2 små:=) Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 mi begynte med tutt på sykehuset...jeg hadde mye melk men hun hadde det syttebehovet + jeg var så sår at hun fikk ikke lov å missbruke puppen min hehe
cowboylaila Skrevet 6. november 2007 #12 Skrevet 6. november 2007 jeg har hørt at man ikke skal gi smokk og flaske til nyfødte før amminga er godt etablert. (iallefall noen ukr) De suger på en annen måte på smokken og kan bli sugeforvirra. Har du prøvd å legge noe litt inntil nesen hennes, en bamse eller noe? De liker å ha noe på nesa sånn at det blir varmt og lunt, nesten som en pupp. Også har de stort sugebehov da.. Barn som er så små som 5 dager liker ikke å ligge alene i en egen seng,. De er jo vant til å høre på mors hjerte og stemme fra når de lå i magen og må "avvennes" litt etter litt. De merker veldig godt at de er alene. Jeg synes du skal høre med fagfolk på dette området.. Og vei henne slik at du finner ut om hun har lagt på seg nok. For har hun ikke det er det jo sikkert derfor..
cowboylaila Skrevet 6. november 2007 #13 Skrevet 6. november 2007 Å begynne å gi morsmelkerstatning er ikke bra for melkeprodusksjonen. For å opprettholde produksjonen må man amme minst hver 3-4. time. Hvis du har lyst til å amme henne mange mnd. og ikke "miste melka" blir erstatning frarådet av fagfolkene... Men noen tyr jo til det noen ganger, er jo ikke skadelig..
løve81 Skrevet 7. november 2007 #14 Skrevet 7. november 2007 Hvis hun sovner når hun spiser, rekker hun kanskje ikke å spise seg mett, og når du tar henne fra puppen, våkner hun derfor og vil ha mer...hadde det problemet da snuppa mi var nyfødt! Du kan prøve å ta av henne sokkene mens du ammer, og stryke/gni under fotsålene. Det stimulerer visstnok sugerefleksen, og hjelper å holde henne våken. Ellers så syns jeg du skal ringe ammehjelpen for tips, det kan jo være vanskelig å vite hva man skal gjøre når vi her gir deg så mange ulike råd! Lykke til, håper det går seg til for dere. Amming er jo utrolig praktisk og lettvint når det først fungerer.
Lillefy Skrevet 7. november 2007 #15 Skrevet 7. november 2007 Hei! Det første jeg har lyst til å si er at det IKKE finnes noe rett og galt, og at "det anbefales" og "du bør" bør falle for døve ører! Fint nok med alskens litteratur, spesiellt for retningslinjer, men det er viktig å huske at kun du vet hva som passer best for dere. Mitt råd: Jeg ville definitivt starte med sutt med en gang, det er høyst usannsynlig at det skaper problemer i ammingen. Dersom hun er fornøyd med sutter,er det jo ikke fordi hun er sulten, men fordi hun vil sutte! Dersom hun ikke er fornøyd med sutten, men kun vil ha pupp, kan det være at hun ikke får i seg nok mat og er sulten. Du kan forsøke å pumpe for å se hvor mye du egentlig produserer og for å bedre kunne vurdere om det er nok. dersom det ikke er nok kan du jobbe for å få opp produksjonen (belag deg på å være melkeku ei uke), eller spe på med mme. det er det overhodet ingen skam i. Mest sannsynlig har du nok melk,-bare sånn i tilfelle. For å holde henne våken,-skift pupp igejn,-og igjen. Men pass på å ikke stresse henne,-småttiser har jo enormt sovebehov og kanskje er hun bare en av dem som trenger mat en gang i timen. Til slutt vil jeg gjerne si at dersom det hjelper deg til å få noe hvile syns jeg amming i sengen er en utmerket ide. Det er alltids noe du gradvist kan stoppe med lenge før det blir et problem. Det er viktig at du tar valg som gjør det lett for deg og ikke sliter deg fullstendig utslitt. Det er bedre at du tar snarveier og sørger for å opprettholde humør og glede (søvn!!) fremfor å tenke på å gjøre ting "riktig"!!!!!! Lykke til:o)
Lillefy Skrevet 7. november 2007 #16 Skrevet 7. november 2007 glemte å si at å trykkmassere ørene hjelper også på sugerefleksen:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå