Gå til innhold

Alle synes jeg bør slutte å amme.....:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ammer lillegutt på 3 måneder og er veldig stolt at jeg har fått det til denne gangen (sluttet etter 3 uker med storebror), men jeg har hatt brystbettenelse 6 ganger siden han ble født. I tillegg har jeg hatt noen andre infeksjoner i forbindelse med fødselen, så jeg har vært syk med feber annenhver uke siden fødselen. Har så lyst til å forsette men vet ikke hvordan jeg skal forklare det til de (moren, svigermoren, og mannen min) sånn at de forstår. Er jeg egoistisk? Fordi dette går ut over alle at jeg har blitt syk så ofte. Vi skal ikke amme for enhver pris men men men, Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror d beste er og kanskje høre på hva du selv vil, sånn at du ikke angrer i ettertid... føler du at du orker og klarer så synes jeg at du skal gjøre det... synes kanskje at de er litt egoistiske som vil at du skal slutte, fordi at d blir mer jobb på dem?

de tenker nok også bare på ditt ve og vel og vil jo bare at du skal bli frisk... men når d gjelder amming, så synes jeg at mor må få siste ord i den saken..

hva sier jordmor/helsesøster da ?

Skrevet

er enig med hun som sier at du må bestemme dette selv. Babyen har jo best av at han blir ammet og orker du med alle disse infeksjonene så burde de andre også orke. Du tar jo det tyngste taket og gjør en flott innsats for gutten din.

synes du er tøff.

Men det er heller ingen nederlag om du må gå over til mme. Men følg hjertet ditt, det kan jo hende at disse infeksjonene tar slutt og du kan nyte ammingen i måneder etterpå???

Skrevet

Fikk pencillin i dag fra legen. Har ikke gått på det fram til nå fordi jeg hater å ta piller og har klart å få de vekk uten medisin. Han sa at de kunne "sanere" brystene kanskje.

Helsesøster sier jeg må begrense babyens tilgang til puppene siden jeg har så mye melk som er sikkert årsaken til brystbetennelsene. Hun sa det er veldig dumt og de pleier ikke å si det, men siden jeg har vært så syk så må jeg bare det. Han tullespiser ganskje mye på dagen, så hun sa siden han har så bra vektoppgang (300 gram i uka) at jeg kunne godt bruke smokk hvis han ble ikke fornøyd og hvis jeg kjente at jeg begynner å få spreng så må jeg bare håndmelke litt og ikke pumpe. Men jeg må fortsette å pumpe til brystbetennelsen går over. Hun sa også at siden jeg går på pencillinkuren det bør forhindre videre betennelse mens jeg er på det så det var en bra mulighet å prøve til å redusere melkeproduksjon. Det er planen i hvert fall...

Og det er en av grunnene til at mannen min vil at jeg skal slutte....det er mer jobb på han når jeg er syk...moren min bør i usa og svigermoren på vestlandet så det er ikke noe jobb på dem da.....

Tusen takk for de oppmuntrende ordene dere!

Skrevet

Det må du avgjøre selv. Personlig hadde jeg ikke orket å fortsette etter seks brystbetennelser og febersyk annenhver uke. Man skal jo ha overskudd til ungen også.

Skrevet

Har du ikke hatt antibiotika (hvilket merke fikk du nå?) før nå har du vel "bare" hatt tilstoppede melkeganger før? Og det bør bli bedre med kuren, om du har fått rett medisin! (avla du melkeprøve?) Det høres rart ut at du skal måtte slutte fordi det er jobb for andre... Tenk på å ta Lecitin som tillegg til deg hver dag for å holde gangene åpne! Lecitin (billig!) får du på apoteket, ta to 1200mg kapsler morgen og kveld med måltider, trapp ned en per uke når du blir bedre, og ha en per dag til frokost når du er bra, det holder det åpent.

Skrevet

Tror ikke man får tak i Lecitin på 1200 mg i Norge, Expat. Jeg har vært på masse helsekostbutikker, og har funnet 3 ulik merker, alle på 500 mg.

Jeg fant i sverige, der hadde de på 1300 mg. Men har tatt de på 500, må bare svelge 3 tabeletter i stedet! Og det fungerer kjempebra, ingen flere klumper hos meg :o)

Skrevet

Du kan kaller det hva du vil men jeg har hatt 39+ i feber hver gang og etter det jeg har lest og det legen min sa, så var det brystbettenelse. Jeg har stor tro på at immunforsvaret fungerer bedre uten medisin og vanligvis har jeg hatt rett, men i dette tilfellet har jeg kanskje tatt feil. Han tok ikke noe melkeprøve nei, men heldigvis virker medisinen. Jeg har allerede blitt bedre, feberen gav seg i natt. Jeg tar diclocil med virkestoff dioxocillin tror jeg. Jeg har vært på lecitin siden første gang men har ikke tatt mer enn en hver dag. Jeg har lest at man kan begynne å lukte fisk hvis man tar for mye. Stemmer det? Også det finnes 1200 mg lecitin i Norge. Jeg kjøpte det på Naturlivis helsekost i Arendal. Merket heter Natumin.

Tusen takk!

Skrevet

Joda, Kloster Lecitin selges på apoteker!

Skrevet

Det finnes faktisk ikkebakteriell brystbetennelse, som føles likt men går over i løpet av 24t om man klarer å løsne kulene. Du har fått helt rett antibiotika etter "standardmetoden", "overdosen" av Lecitin er 50g per dag, så tre-fire 1200mg per dag er helt ok... Øk dosen nå som du er syk så blir det bedre!

Skrevet

Ok, de apotekene jeg var på hadde ikke hørt om Lecitin en gang.. dusteapotek.

Har akkurat presset i meg 4 stk digre 500 mg tabeletter..

Skrevet

Slutte å amme for å minske arbeidsbyrden til andre............. Hmf!

Du er da ikke egoistisk!!!! Du vil vel bare det beste for barnet ditt!!

Slet med mye kuler og klumper og feber gang på gang i begynnelsen, ble lagt inn på sykehus første gangen. Uvitende barnepleiere der sa jeg ikke måtte finne på å pumpe for da økte jeg jo bare produksjonen...... Uvitenhet!! Jeg hørte ikke på dem.

Spiser nå Lecitin vedlikeholdsdose hver dag, og pumper hver dag, passer på å ikke bli kald(på hender og bryster). De gangene jeg har merket antydning til klumper nå i senere tid, har jeg lagt på varme i 10-15 minutter og pumpet litt, for så å legge til velsa til slutt ingen tømmer bedre enn baby, men da må det ikke være for mye melk i den puppen når hun begynner. Passer på at jeg ikke får melkespreng, det er da jeg får problemer. Må finne frem pumpa etter 3 timer om barnet sover... Nå er hun over 3 mnd, og jeg har fått en helt grei rutine på dette med amming og pumping, helt levelig, leverer overskuddmelka til sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...