Gjest Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Hei. Kan noen her fortelle meg hva en "vanlig" uke i barnehagen består av? Altså hvilke aktiviteter barna er med på i løpet av en helt standard uke.... Vet at dette sikkert varierer noe men årstider, sesonger og forskjellig annet... men jeg tenker altså ca en gjennomsnittlig uke... Jeg lurer også på hvor mye info dere får om hva de holder på med... jeg tenker da dag for dag, i form av info ved henting/levering, og også på litt lengre planer... finnes ukeplaner, mnd.planer eller?? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg føler at barnehagen til jenta vår gir et for dårlig tilbud..... Føler at alle dager og alle uker er like og at det er lite aktiviteter som igjen gjør at det er lite læring og utfordring i løpet av uka.... MEN... som den hysteriske førstegangs hønemoren jeg er så kan det jo også være meg som forventer for mye...hehe ;o) Jeg blir kjempetakknemlig for alle svar. Jenta vår er forresten 3 år.... fint hvis dere nevner hvor gammelt barna deres er også... Og om dere er tilfreds med den "mengde" aktiviteter og opplegg de har i deres barnehage.... På forhånd... Tusen takk )
~sjiraff~ Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Vi har ukeplaner, og får mndsskriv om hva som har skjedd og hva som skal skje neste mnd. Ellers er det jo halvårsplanene. Vi får også infor hver dag på en tavle i gangen om hva som har blitt gjort den dagen. De har tur hver mandag, da går de tur (stort sett til samme sted), spiser lunsj ute, som regel griller de ett eller annet, grønnsaker, fiskekaker, ostesmørbrød, pølser e.l. Ellers går det som regel i temaer som varer en periode. De har plukket kvister, kongler o.l. i skogen og lager naturbilder. Ellers holder de statdig på med sånne "hemmelige" ting som jeg antar blir julegaver. Men det er allikevel mye frilek, og det er jo bra. Frilek er viktig og utviklende for barna ) Og barna liker ofte å gjøre de samme aktivitetene hver dag. De prøvde en periode med valgfri fredag hos oss. Barna fikk selv planlegge i samling hva de skulle gjør den dagen. Stort sett kom det bare forslag om ting som de gjorde ellers i uka. Ellers er de da samling hver dag på morningen og "ha-med-dag" på fredager. Da forteller de om det de har med i samlingsstunden (om de har lyst).
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Typisk uke i bhg til lillemann: Lesestund etter frokost hver dag. MAND: 1- og 2 åringene fysisk akt på fellesrom (klatre i ribbvegg, hoppe osv) eller ut på tur TIRSD: Formingsakt. eller TRAS ONSD: Tur for 3-og 4åringene. Klubb for 5 åringene TORSD: Ikke noe spes FRED: Sang og kor øvelse med en annen avd. Utenom dette gjør dem forskjellige inne akt. og er masse ut. Nå i nov. har dem eventyrperiode DES:Ting som ha med jula å gjøre JAN:Fysisk akt i form av snøakt. FEB:Karneval, skidag MARS:Ting med påsken APRIL:Vår oinn - såing av grønnsaker, besteforeldre kaffe MAI:17.mai feiring JUNI:Sommerfest Dette er det som er fast satt foreløbig..
Honningmelon Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Vi får en mndsplan der det står hva som skjer hver eneste dag i 4 uker, også får vi et eget mndsskriv over hva som skjer den mnd og hva de jobber med. Jobber med forskjellige temaer hver mnd, og dem jobber de med på forskjellige måter, for eks. dukketeater, lage masker, male, flanelograf, skuespill, kinoforestilling osv. De eldste er ofte på biblioteket, de er ute på skogsturer, er med på butikken og handler, er med på gård for å kjøpe grønnsaker. Ellers hender det at de baker, lager ting, har ha-med-dag osv.
Honningmelon Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 Jo, også har de en tavle i gangen der de skriver litt om dagen, og hva de forskjellige barna har gjort.
Gjest Skrevet 6. november 2007 #6 Skrevet 6. november 2007 Tusen takk for svar ) Ser at det er litt forskjell ja.... I barnehagen til jenta vår er det ikke ukes- eller månedsplaner. Vi fikk (for et par uker siden) utdelt en årsplan. Den forteller veldig lite konkret om hva de skal gjøre bortsett fra noen få ting som feks Lucia og julekonsert.... Jenta vår har gått i barnehagen siden i august. På den tiden kan jeg telle på en hånd de dagen jeg har hørt om at de har gjort noe annet enn de "faste" tingene.... Da har det eksempelvis vært å plante løk i hagen, steke pannekaker i lavoen og ellers en gåtur til lavoen og klatre i trærne der.... det er alt jeg har hørt om..... De ansatte har ikke fortalt om noe annet de har gjort utenom det vanlige med leke inne og leke på uteområdene rundt barnehagen..... Når jeg spør datteren vår hva hun har gjort svarer hun bare "lekt".... Huff... begynner nesten å føle at denne barnehagen fungerer mer som en oppbevaringsplass enn som et godt tilbud til jenta vår... Tror jeg må be om en samtale å lufte min frustrasjon.. Skal det fortsette sånn kan jeg nesten bare ta henne ut og heller være hjemme... Et dårlig tilbud er nesten like ille som ingen tilbud......
Salat Skrevet 6. november 2007 #7 Skrevet 6. november 2007 De har som regel en tur i uka. Da går de til et skogholt 1km unna og er der hele dagen. Så har de to dager hvor det er samlingsstund og en dag med aldersdelte grupper på tvers av avdelingene. En da i uka er det ingen planer. En gang i mnd har de også estetiske verksteder. Kjempefornøyd jeg, akkurat passe aktiviteter. Hun er 3år og går på 3-6års avdeling. Vi får månedsplan og hver dag skriver de dagens aktiviteter på en tavle i gangen. )
Gjest Skrevet 6. november 2007 #8 Skrevet 6. november 2007 Her er det ca sånn: Mandag: Samling med sangleker og dansing Tomatsuppe/grøt til lunch annenhver mandag. Tirsdag: Språksprell. Barnetinget, der de snakker om hvordan de har det på avdelingen. Alle får si det de har på hjertet om de vil. Onsdag: Annenhver onsdag har de kosemat som de lager selv, f.eks boller, vafler eller havrekjeks. Torsdag: Turdag. Her avtaler det for hver gang hvor de vil gå. f.eks en lekeplass, den "hemmelige" skogen e.l Fredag: 5 års klubb, resten er på avdeligen og leker. De har frilek hver dag, og er ute minst en runde hver dag, 10-11.30 ca, og en tur på ettermiddag (hvis været er ok), fra 14.30 til de blir hentet. De har jo forskjellige tema hver mnd osv, men husker ikke alle nå. Neste uke skal de f.eks sy rullepølse som er en tradisjon hvert år.
Gjest Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Får forresten ukeplan hver uke, og jenta mi er 3 år og går på 3-5 års avdeling.
Gjest Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 i bhg der mie går, så er det litt opplegg, de e rmye ute på formiddagene, tur en dag i uken, litt forming og innimellom litt temaer:) og tur en dag i uken. de er veldig flinkr til å gi info, årskalender, og mndplaner.... de skriver hver dag på tavle i gangen og forteller alltid MYE fra dagen( jeg spør veldig mye også da.. hihi). der jeg jobber er dagene sånn: mandag:ute på formiddagen+halve barnegruppen på tur. tirsdag: alle på tur med bål, innimellom lager vi noe på bålet, men alle kan ha med seg pølser og varmt å drikke. Onsdag: baking og forming på formiddagen, ute etter soving. torsdag: bevegelseslære på formiddagen, ute etter soving fredag frilek og matlaging Vi har årskalendere, mndplaner og ukeplaner, skriver hver dag på tavle i gangen og dokumenterer med bilder. Mie er forresten straks 1år, går på småbarnsavd. Og jeg jobbe rpå småbarnsavd.( ikke samme).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå