Gå til innhold

Prøver å redusere nattammingen - litt tøft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før helga holdt jeg på å gå på veggen av veslas hang til nattmat. Når hun går fra å spise hver 3/4 time til hver andre, eller oftere, så blir jeg helt utrolig sliten.

Nå spiser hun endelig litt mer mat på dagtid og dermed tenkte jeg at vi skulle redusere nattmaten noe. Jobber med å kutte ut det første måltidet (som tidligere har vært rundt 23). De tre første nettene gikk det ganske greit, faktisk mindre skriking enn fryktet. Hun sovnet igjen og sov til 3/4 og da fikk hun mat. I natt var det imidlertid et svare leven rundt midnatt (mannen min er heldigvis bortreist, så jeg slipper å tenke på at vi vekker ham). Veldig spent på hvordan det blir nå i natt. Mange sier jo at det går ganske fort, når man bare er bestemt og ikke gir opp...

Hvordan har dere som har nattavvent gått fram?

Jeg hadde håpt på at det bare gikk over, dvs at hun sov lengre og lengre, men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde nattavvenning nå i helgen, og det gikk over all forventning! Erica har pleid å spise 1-2 ganger pr natt og så våkne kl 07. Første natten våknet hun til vanlig spisetid, og samboer gikk inn med smokk og så rett ut igjen. Ble jo litt gråt, men det ga seg overraskende fort.

Så våknet hun 2 ganger igjen, men fikk bare smokk. Og hun sov til 0730! Helt fantastisk! Jeg våknet jo med litt spreng, kan du si, og hun spiste masse!

Nettene etter var det samme opplegget, men faktisk litt mindre gråt. I natt våknet hun ikke i det hele tatt, men hadde en liten smokke-etterlysnings-gråt kl 05. Da gikk jeg inn og hun sovnet med en gang! Og hun sover fortsatt til kl 07! Jeg er veldig fornøyd og håper dette holder seg.

Det vi merker godt forskjellen på er at hun er så mye mer sulten på dagen, og det må vi tilpasse med mere mat. Skjønte ikke dette med engang, så hun var jo bra grintet her.

Lykke til. Krysser fingre for dere.

Skrevet

Åh, føler virkelig med deg! Skjønner at det kan være kjempetøfft.

Vi hadde en liten runde på dette, men nå er min lille gutt flaskebarn, så vi visste jo hele tiden at han fikk i seg nok mat. Men vi gjorde det samme som Millapril på Erica.

Vi gav smokk og trøstet. Mat ventet vi med. Men vi tok det gradvis. Utsatte måltidet med 1 time pr natt. Og til slutt var vi rundt! Og det fungerer kjempebra i dag også! Han sover fra 19:00 - 07:00 og da får han morgenmelken sin. Glupsk og sulten. Og er vi riktig heldige så sovner han igjen med en gang og kan sove til 08:00 - 08:30 (og det gleder mammahjertet mitt!)

Bruker du ikke smokk, kan du trøste og stryke litt på kinne så hun roer seg. Og så trenger du ikke utsette henne for mer enn 1 time hver natt. Dvs. pleier hun å bli sulten ved 23 tiden, gi henne pupp kl. 24 første natta, så 01 neste natt etc. Barna er faktisk litt vanedyr også!

Ønsker dere masse lykke til.

Skrevet

Hei.

Ja kan vel si vi har vært veldig heldige her for hun avvennet seg selv. Men lykke til og jeg ville nok bare forsøkt å drøye det som de andre sier med en time ekstra så du kommer natta rundt og så kjøre på med litt ekstra på dagtid. Håper det går seg til for dere.

Skrevet

Vesla tar jo ikke smokk - så det knepet nytter ikke. Men jeg tar henne opp og trøster, har også fungert at jeg legger ansiktet mitt helt inntil hennes (enten i senga mi, eller ved at jeg lener meg over senga hennes). Tar det bare gradvis på den måten at hun få pupp ved neste oppvåkning, gidder jo ikke å vekke henne hvis hun sover fire timer...

Men jeg har et visst håp, for i dag har hun spist usedvanlig godt. Sikkert det samme som Millapril erfarer (og jeg som trodde hun spiste så godt fordi hun fikk hjemmelaget mat...)

Skrevet

Uff, så slitsomt. Skjønner at du kunne tenke deg litt mer nattesøvn, hun er jo også i teorien gammel nok til å klare seg uten all den nattmaten nå.

Mia nattavvente seg selv, men vi har jo hatt mange urolige netter. Her funka det å kutte siste dupp og legge henne tidligere. Kun smokk på natten, stryk på kinnet og det er det.

Jeg tror at om man fjerner nattmåltidet så vil de automatisk øke på dagen. Det er nok bare å være konsekvent og fjerne ett og ett måltid. Har også hørt om de som fjerner alle nattmåltidene på en gang, og det går som regel over all forventning det også. Det kan muligens være lettere å ta alt på en gang? Hun våkner nok ikke for sult men rutine, og forventer mat av gammel vane. Masse lykke til, du må jo være utrolig sliten nå. Håper det går seg fort til! Klem fra oss

Skrevet

heisann, trodde jeg hadde den eneste babyen som ikke sov rundt jeg...Vi har også matet 2-3 ganger hver natt, noen ganger bare 1 uten at jeg har klart å forstå hvorfor. I natt hadde vi første nattavvenning og det gikk over all forventning. Han våknet og begynte å skrike først i 1-tiden, da gikk mannen min litt inn og ut hos han og småtrøstet. Lillegutt bruker ikke smokk så det blir bare kos. Han skrek i 20 minutter så sovnet han igjen. Etter det våknet han og survet litt en gang senere, vi husker ikke når, men da måtte det bare en liten kos på kinnet til før han sovnet. Etter det sov han til kl 7 og ville bare ha den ene puppen! Er spent på neste natt. Tenk å få en hel natts søvn, det har ikke skjedd siden 3 mnd før jeg fikk snabeltann...

Vi følte vi var klare til nattavvenning nå. Nore spiser veldig godt om dagen (både grøt og middagslass) og i det siste har vi stresset veldig å få i han masse vann i tillegg. I tillegg er jeg mildt sagt drit lei av å stå opp om natta bare for at han skal ha en liten sup, føles unødvendig.

Kanskje du bør vente med nattavvenning nettopp til mannen din er hjemme Måken. Tror neppe lillegutt hadde sovnet igjen hvis det var jeg som stod der med fristende melkelukt og bløtt mammahjerte og skulle få han til å sove...Bare et tips. Husk at babygråten er høyest inne i mammas hode, for de rundt deg er det nok ikke så ille. Pappaene er kanskje dermed litt tøffere til å høre på skrikingen uten å gi etter også?

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg vet hvor slitsomt det kan være! Føler med deg!

Mitt tips til deg er å bruke pappan, og dersom dere prøver å kutte et og et måltid/strekke ut tiden og det ikke fungerer, ville jeg ha nektet henne pupp hele natten. Når vi hadde litt av detsamme (jeg hadde flere ganger prøvd å amme mer sjelden enn annenhver time på natten), var det helsesøster som sa at vi burde prøve å slutte helt med nattamminga, pga det kan være forvirrende for disse små å få den ene gangen på natten, men ikke neste gang. Jeg trudde aldrig at det skulle gå å kutte fra 3-4 nattmåltider til 0 på bare noen dager, men det gikk veldig bra. Vi brukte Ferbers metode (som helsesøster og sambo var veldig for), men jeg trur nok at vi ville ha klart det uansett...

Lykke til!

Skrevet

Takk for støtte.

I natt gikk det ganske greit. Hun sov til 1.30 og gryntet bare over å ikke få pupp. Våknet igjen klokka 3, fikk pupp, og så sov vi til 8.

Vi hadde egentlig planlagt at vi skulle begynne nå til helga, når pappan kom hjem fra jobbreise, men så fant jeg ut at jeg ikke ville vente ei uke til...Det er derfor jeg har drevet for meg selv, men på andre siden var det greit å ha soverommet for seg selv.

Oisann nå våkner hun visst etter en lang lur, nå må jeg servere middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...