mayaya Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Jeg ble litt overrasket over at noen skrev i den andre tråden at det kan sendes bekymringsmeldinger til bv om man ikke møter til time hos hs.... Vi skal så absolutt ikke kutte ut hs, men er det virkelig sånn???
~sjiraff~ Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Ja det tror jeg faktisk at det er.. Er jo litt spesielt om man ikke vil følge opp barnet med utvikling og størrelse, så det kan vel fremstå som bekymringsverdig? Kanskje?
balsam Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 jeg mener på at det er grunn til bekymring dersom ikke det er avtalt at barnet får oppfølging via andre som ved annen religion osv.... tror det er slik jeg har hørt det tidligere....
mayaya Skrevet 6. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2007 men man kan ikke feks heller velge å gå til fastlege da? MÅ man til hs? som sagt, vi skal ikke slutte med hs-kontroller altså. men vi har jo litt trøbbel med å få de til å forstå at vi er i utlandet.. hehe... og vi HAR avtalt det på forhånd og fikset alle vaksiner etc.
balsam Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 tror man kan avtale dette på forhånd ja=) ikke stress med det du... siden du har sagt i fra kan de ikke gjøre noe, og det er vell kanskje dersom mange kontroller ikke blir følgt opp og slikt....
mayaya Skrevet 6. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2007 Neida, grunnen til at jeg spør om dette i en ny tråd, er rett og slett fordi jeg lurte på om de kan tvinge alle til å følge planen deres.. Hehe
Gjest Skrevet 6. november 2007 #7 Skrevet 6. november 2007 Det er ikke obligatorisk med hs, det er et tilbud du kan takke ja eller nei til. Det samme m vaksiner - kun et tilbud. Man kan gå til fastlege om man vil, eller ingenting. Men hs er jo greitt da, for de fleste.
mayaya Skrevet 6. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. november 2007 Ja, enig i at hs er greit! Men kan jeg finne noe om dette på nett, tror du? Ble litt svett av bekymringsmeldingene her :-p
Gjest Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Dette er hjemlet i kommunehelsetjenesteloven. Hvis du googler "helsestasjon+frivillig" får du masse linker til kommuner etc som understreker at tilbudet er frivillig. Uansett - barnevernet bryr seg ikke med dette, da må det ligge mer omfattende mistanker om omsorgssvikt til grunn. Mao - Slapp av! :-)
mayaya Skrevet 6. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. november 2007 takk skal du ha :-) *lettet* Nå har jo jeg etter min mening alt på det tørre uansett, men greit å vite sånn i tilfelle.
3 rosa og en blå Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 Ja helsesøster kan faktisk gi bekymring til barnevernet, men hvis du har pratet med helsesøster at dere vil være i utlandet og fått beskjed at det er greit så ser jeg ikke problemet. Vi reiste til utlandet da vår sønn var 6 uker og pratet med helsesøtet om det og fikk vaksiner som han trengte da. men pågrunn diverse ting som skjedde så ble oppholdet utvidet, men da ringte jeg til helsestasjonen og sa fra og de utsatte timen vår til vi kom hjem. Helsesøter sa til oss det var bra at vi ringte og sa fra fordi hun sa hvis vi har bare uteblitt uten å si fra så har de mulighet å sende bekymring. Og er du i utlandet i en større periode så er det lurt å vei ungen å melde det hs
mayaya Skrevet 6. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. november 2007 Men dersom det er frivillig iflg loven, er det jo ingen ting som skulle tilsi at bv ville gjøre noe. Vi har ikke råd til å få han veid her, det ville koste oss en tusenlapp eller mer hver gang, siden vi ikke har medisinsk forsikring her. Reiseforsikringen dekker ikke sånt. Gutten er normal i utvikling da, hadde han vært tynn eller veldig stor, så hadde jeg nok spart sammen pengene, men ser ingen grunn til det.
3 rosa og en blå Skrevet 6. november 2007 #13 Skrevet 6. november 2007 Ei vennine av meg fikk problemer med barnevernet pga hs har meldt bekymring til barnevernet da hun ikke møtte opp på 2 kontroller. Men hvis du er usikker så er det jo bare skrive eller ringe til hs og si at det går bra med dere.
3 rosa og en blå Skrevet 6. november 2007 #15 Skrevet 6. november 2007 Da tror jeg du ikke trenger være redd.
mayaya Skrevet 6. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 6. november 2007 Jeg er vel egentlig mer nysgjerrig enn redd :-p
Vibbemor Skrevet 6. november 2007 #17 Skrevet 6. november 2007 Tror ikke det er obligatorisk, men anbefalt. Ønsker ikke å legge ut om hvorfor ting ble som det ble, så dette blir kort fortalt. Etter en time vi ikke kunne møte på da gutten var baby (jeg fikk ikke tak i helsestasjonen for å avbestille, ringte flere ganger), hørte jeg aldri noe mer fra dem, etterhvert glemte jeg det litt bort. Da vi endelig fikk surra oss til en time mange mnd etterpå, sa ikke helsesøster noe på det, annet enn at det var lurt med en sjekk innimellom, hun sa også at det var noe jeg valgte selv. Etter vi flytta ett par år senere, havnet jeg mellom to helsestasjoner, fikk time der jeg hadde vanskelig for å klare å møte, glemte å avbestille, fikk ny innkallelse og glemte å avbestille en gang til, hørte aldri noe mer fra dem eller noen andre. Bestilte selvfølgelig ny time på andre helse stasjonen, men det gikk ett par-tre ukers tid før jeg gjorde det. Min konklusjon er at dem ikke gjør noe særlig ut av det om du ikke møter. Mulig jeg har vært uheldig med helsestasjonen, men mitt inntrykk er at dem ikke bryr seg så mye som mange sier dem gjør. Nå får jeg sikkert noe pepper, men det får så være...
mayaya Skrevet 6. november 2007 Forfatter #18 Skrevet 6. november 2007 Ja, det ør jo stemme ifht det som jullegull sier lenger oppe her :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå