Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Er det ikke typisk, har sååå lyst på både rømmegrøt med spekemat og spekemat m/eggerøre og rømme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WHY!!!!!!????? Ja, ja får vel bare holde ut noen måneder til uten.... Klem H. *dagens utblåsning* puh..!)
Tausa♡Noah&Jessica Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 mmmm...godis.=) frys det i noen dager da vel,og spis det med goooood smvittighet=) det har eg gjort=)
081013 Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 jeg spurte jordmor om dette fordi jeg også har vanvittig lyst på spekemat- Hun sa at så lenge det var god dato på varene(dvs over en uke igjen av datoen) så kunne jeg bare spise dette. Evt kan du fryse ned spekematen for å så tine den igjen. da er du i allefall helt sikker;)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 men, leste på matportalen at å fryse ikke hjalp... hmmm--- eller kanskje jeg misforsto, nå finner jeg jo selvfølgelig ikke sia igjen... jaja: Takk uansett=)
januar-baby Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 Tipper du har lyst på det fordi det er litt "ulovlig" mat....Men, etter et par døgn i frysen trenger du ikke ha et snev av dårlig samvittighet. Og aller best: spekemat blir bare bedre av å ha vært frøset:)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #6 Skrevet 6. november 2007 http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08 der står det: Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. hmmm... ikke for å skremme noen men...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #7 Skrevet 6. november 2007 Men er det ikke Toxoplasma vi først og fremst er redde for i spekemat? Det er jo en parasitt og dør etter flere døgn på -18. Listeria er en bakterie og dør ikke ved frysing, men er det fare for denne i spekemat? Listeria kan man vel uansett unngå ved å spise vakumpakket pålegg ferskest mulig. Sånn at det ikke rekker å utvikle seg til farlige mengder, hvis produktet i utgangspunktet inneholder bakterien.
åsemor Skrevet 6. november 2007 #8 Skrevet 6. november 2007 heisan jeg spurte legen min i går om spekemat en kan spise spekemat. var beskjeden jeg fikk
teso6 Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Jordmora mi s at eg godt kunne ete litt av det. Bare passe på at det er god dato. Lider av samme trangen:) Så eg kommer til å kjøpe spekeskine og graut ein dag, og kose meg max:) Men det blir nok sikkert eit eingongstilfelle:) Må man så må man:)
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 Vet akkurat hvordan du har det. Savner det sånn... Savner også svolværpostei. 17 uker til nå bare....mager trøst
Gjest Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 Vet du DET hadde jammen jeg også! Da ble jeg så overasket over at jordmor sa at jeg kunne spise både spekekjøtt og røkelaks!!!!!! Så lenge jeg kjøpte gode norske varer, i småpakninger, med god holdbarhet, og ikke lot pakken ligge i mere enn noen dager max i kjøleskap! Jeg kjørte rett i butikken og kjøpte verdens deiligste spekeskinke:)) Mmmmmmm!!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #12 Skrevet 6. november 2007 Hei. Alle sier forskjellige ting uansett. men jeg velger å lytte til fastlegen min, hun sier at jeg bør styre unna spekemat, man kan fryse den, men det garanterer ikke at parasitten fryses bort. jeg velger uansett å ikke spise. synes ikke det er vits i å ta sjanser. var i bursdagsselskap med spekemat i helga, men jeg spiste ingenting av det. det gikk fint med alternativ mat.. jeg overlevde, likevel om jeg selv elsker spekemat.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #13 Skrevet 6. november 2007 Lønner seg nok å lytte til rådene fra lege, i stedet for jordmor tror jeg da.
Dancing Queen Skrevet 6. november 2007 #14 Skrevet 6. november 2007 Jeg er også veldig glad i spekemat, derfor har jeg spurt fastlegen min og jordmor. de var helt enige.. Det er bare å spise spekemat så lenge det er en god dato!! se først på datoen og se at det er en uke til den går ut, så er det ikke noe problem å spise det ) kos deg!!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #15 Skrevet 7. november 2007 Okei... Da forstår jeg at det er litt opp til den enkelte å vurdere selv... Takk alle sammen:) hilsen HI
Talie Skrevet 7. november 2007 #16 Skrevet 7. november 2007 Uff, forstår hvordan du har det. Jeg har så vannvittig lyst på blåskjell. Tror jeg har fått dilla på det. Alle sier at jeg burde holde meg unna det, så det blir ingen blåskjell på meg...sukk.
bolibompa Skrevet 7. november 2007 #17 Skrevet 7. november 2007 Jeg har sååååå lyst på Roquefort...vet ikke engang hvordan det skrives...Det skal man ikke spise når man er gravid grunnet faren for Listeria...søren.Men jeg klarer å vente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå