Gå til innhold

Kjære erfarne mammaer......ang. middagsglass og matvaner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man innom middagsglass? Jenta vår er 7 mnd. Startet med maisgrøt (4 mnd) fortsatte med hvete og havre med fruktsmak (6 mnd). Glir rett ned. Middagsglass derimot vil hun IKKE ha. Har prøvd alle mulige forskjellige. Et par skjeer går ned av og til men ellers er det ofte bare gris. Går det seg til etterhvert? Er det noen som har hoppet over middagsglass? Vet man kan lage selv osv men det har ikke falt i smak enda det heller. Vil jo gjerne knekke koden og få et barn som liker ulike smaker fra starten av...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann =) æ har kun gitt gutten min middagsglass en å annen gang (skjeldent) han lika ikke det noe særlig... Æ har bestandi laga mat te han sjøl,kok poteter,gulrøtter,brokkoli å krakk/mos det etterpå... bruk litt av den krafta å ha ilamme når du krakker.. Smak til med litt smør ilamme,vi hadde å litt makaroni å fiskeboller osv ilamme =) han likte det kjempegodt =) nu spis han alt det vi spis =)

Skrevet

Mat på glass er slett ingen nødvendighet. Har selv 8 barn som aldri har fått "glassmat".

Skrevet

Har en gutt som aldri har vært glad i glassmat. Har laget mat til han selv. I begynnelsen kokte jeg sammen poteter og grønnsaker, etter hvert med kjøtt og litt krydder.

Skrevet

Vi lager middag som alle kan spise, som oftest. Innimellom tyr vi til midagsglass om vi skal spise ting vi vet kan skape trøbbel for feks magen hans. Vi setter maten forran han på bordet, så får han gjøre som han vil med det. Jeg og mannen min passer på å prate hyggelig og gi uttrykk for at vi koser oss med maten. Mmmmmmmmmmm går igjen og vi smiler masse :) Innimellom kaster han maten over halve bordet, spytter og æsjer, det overser vi glatt, men tar fra han maten, tørker av han og takker for maten før vi lar han gå. Spiser han smiler vi å sier til han at maten er god og at han er flink å spise. For oss har dette fungert. Han har fremdeles perioder der han plutselig ikke kan spise pasta eller erter feks, men det går som regel over igjen etter et par uker. Spiser han ikke kan han for vår del gå sulten fra bordet. Etter en time til to tilbyr vi han uansett grøt til kvelds, så han legger seg aldri sulten om han ikke bestemmer det selv.

Skrevet

Takk for svar!

Er det da ok å fortsette med grøt og melk en stund til og vente med middag til hun forstår litt mer av dette med mat og f.eks kan sitte selv sammen med oss ved bordet? Eller skal jeg forsøke hver dag med litt ulike middagssmaker for å venne henne til at ting smaker forskjellig? Hun gråter jo og synes ikke det er ok i det hele tatt. For en stund siden laget jeg litt most potet blandet med morsmelkerstatning - da brakk hun seg og kastet opp. Etter dette har jeg forsøkt ulike glass som ikke har falt i smak. Hun bare snur seg i vippestolen og spytter alt ut igjen. Hun spiste litt gulrotpuré en dag - det er alt. Men som sagt så sluker hun grøten....og er bare 7 mnd

Skrevet

Datteren min var heller ikke noe spes begeistret for middagsglassene. Det er jo ikke rart for de smaker jo nothing. Jeg vil anbefale deg å prøve 6 og 8 mnd maten til Småfolk. Det er litt mer smak på de enn Nestle og Hipp sine. Datteren min var hvertfall veldig glad i Småfolk. Ellers kan du jo bare gi henne litt av den maten dere spiser hvis du kutter ut saltet.

Skrevet

min var veldig glad i potet på den tiden., jeg moste kokte poteter sammen feks avocado, det gled rett ned

Skrevet

Vi gav 1 mann middags glass og det var vanskelig å derofra til vanlig middag.

Derfor har vi aldri gitt minsten middagsglass ho får den maten vi spiser og det går ned.

Vi bruker ikke salt og krydder i maten så det går fint.Så ikke noe på det på elsestasjonen at de måtte ha middagsglass for det er nok vitaminer og næring i vanlig middag også.

Skrevet

Fullammet til hun var 9.5 mnd

Stress ikke med mat. Tilby, men ikke press henne til å spise, så går det seg til. Da vi først fikk henne til å spise middag, var det kun kalkun med grønnsaker som skled ned!

Skrevet

Hjemmelaget er best, men her var "lykken" Hipps pastaglass. Lasagne spesielt, med de andre i samme sjanger på tett påfølgende plasser.

Nå spiser hun kun det samme som oss og er stort sett altetende, noe som er veldig deilig.

Men det går i perioder, og det kan jo rett og slett være hun ikke er klar ennå?!

Skrevet

Vi prøvde middagsglass et par ganger, mest fordi det virker som det er det folk flest gjør. Hun har ihvertfall aldri villet ha, noe jeg skjønner godt. Her gikk det i grøt, pupp og moste grønnsaker. Ikke alt som gikk ned, men over litt tid ble poteter og grønnsaker favoritt. Prøv litt forskjellige blandinger eller en og en grønnsak kan også være tingen: )

Skrevet

Middagsglass er ikke nødvendig. Men prøv gjerne å mose litt avocado og banan og gi. Og ellers kan du kjøpe stavmixer og lage litt egen potet/gulrotmos f.eks., og så utvide hva du lager etterhvert.

Det er uansett i melk+ grøten de viktigste vitaminer/mineraler de trenger er i denne alderen, så middag blir foreløpig mest symbolsk.

Skrevet

Jeg har likt best å gi den hjemmelagede maten til mine først. Kokte litt potet og gulrot og moset det i hurtigmikser så det ble helt glatt. Da blir det samme konsistens som grøt,- og det skled rett ned...

Skrevet

Knerten spiste litt middagsglass i begynnelsen, Nestle sine var umulig å få henne til å spise (og det er jo forsåvidt like greit), vi fant ut at Hipp og Småfolk sine smakte mer, og det likte hun. Det vi gjorde fra hun var ganske liten var at når vi spiste middag (da hadde hun gjerne spist sin litt før) så la vi forskjellige ting på hennes tallerken som hun kunne spise av det vi spiste(bare "trygge" ting, som potetbiter, broccoli, fiskekaker etc) alt etter hva vi spiste. Tror det funket for vi har nå en på 19 mnd som nødvendigvis ikke spiser så mye men som liker absolutt alt med unntak av skagensalat ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...