Gå til innhold

DELT FORELDREANSVAR

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min eks har delt foreldreansvar. Jeg har den daglige omsorgen og barnet er hos sin far annenhver helg. Hvordan er det med å legge ut bilder av vårt barn på en chatteside på nettet? Må vi være enige om dette eller holder det med at den ene bestemmer? Fars nye samboer har nemlig lagt ut bilder av mitt barn, og det likte jeg dårlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du ikke likte det. Ta å snakke med pappaen om det

Skrevet

Problemet er at vi er IKKE på talefot. Han vil IKKE snakke med meg..

Skrevet

hmm usikker, men det er jo ikke HENNES barn så du burde kunne kreve at hun sletter dem når du ikke liker det? Jeg hadde sagt det til henne jeg enkelt og greit.

Skrevet

Jeg er skråsikker på at dette er noe du bestemmer. Jeg hadde krevd bildene fjernet jeg! har alltid spurt mor til min stedatter hver gang det har dreid seg om bilder og internet.Tror jeg hadde blitt hissig om en ny dame hadde gjort dette med mitt barn.Men det er bare min mening da ;)

Skrevet

Takk for svar, var redd det bare var jeg som var sær jeg nå. Men skal love dere jeg ble ikke bare litt hissig da jeg så nei ;) Får dessverre ikke kontakt med verken far eller henne, men har sendt brev til de som driver denne chatten, så får vi se om de kan hjelpe meg.

Skrevet

Jeg tror ikke du har noen rett til å nekte henne det. For så lenge dere har delt ansvar, så er det far sidestilt med deg på alle punkter når barnet/ barna er hos ham. Og da er det HANS ansvar å si ja eller nei til bilder på nettet. Vi var gjennom en runde på dette. Og selv om det er stemor, så er det alikevel ikke ditt ansvar. Så klart om det er uansvarlige bilder... Som nakenbilder ol...

Jeg syns det er trist at du føler at du må kontrollere barnet ditt på denne måten. For du har antagligvis skrevete under på at det kan taes bilder i BHG av barnet ditt. Så det du egentlig sier er at DU skal bestemme over bilder av barnet ditt, men ikke barnefar. Og det er ikke rett så uansett, og i hvertfall ikke når det er delt ansvar.

Skader det barnet at de bildene ligger på nettet, eller syns du bare det er trist at stemor er stolte av de, og vil vise de frem til sine venner, og sin familie? Jeg forstår stemor godt, da jeg selv er datanerd, og legger ut bilder av mine barn på nettet. Julebilder, bursdagsbilder. Det er også en måte for min eks til å kunne følge litt med på hva som skjer hjemme hos oss. Så du kunne jo sett på det som det?

Syns ikke du burde lage noen sak av dette. Om det er betent mellom barnefar og deg fra før av, så må du velge dine kamper med omhu, slik at du ikke i en rettsak vil virke som en mor som hele tiden "lager" konflikter........

Skrevet

Det er faktisk mange, inkludert meg selv som aldri ville lagt ut bilder av barnet mitt på nettet. Verken facebook, nettby eller via andre kanaler. Hedligvis har jeg en barnefar som er helt enig i meg på det punktet. Hadde han derimot ikke vært det hadde jeg faktisk kjempet for at de skulle bli fjernet. Ingen rett vil bruke dette mot en mor. Politi, barnevern o.l har flere ganger i media anbefalt foreldre å være kritiske med hensyn til hva som legges ut. Syns det er ganske utrolig at du da kan anbefale HI om å la stemor legge ut bilder uten å bry seg videre med det!

Jeg mener at en skal velge sine kamper med omhu. MEN den dagen en sitter på gjerdet som en stor fjott fordi en ikke tør gjøre en skitt i frykt for at det skal bli brukt mot en... ja da har en tapt!!

Skrevet

Du kan få lov til å anbefale HI hva du vil, akkurat som at jeg kan det.

Jeg valgte å ta opp kampen ang. oppdragelse og grenser for barna. Om de hadde fått fortsette hos far som de gjorde, så hadde det blitt noen veldige harde kamper for meg i tenårene.

Jeg valgte å ikke si noe om bildene, da dette faktisk i norsk rettsvesen ikke sees som noe brudd på lover..... Men omsorgssvikt fakstisk gjør det!

Men deg om det. Ikke sikkert du har så mange andre utfordinger med barnefar. Og da skal du tenke deg godt om hva for råd du gir. For her inne er det mange som IKKE samarbeider godt med BF. Og da kan dine råd føre til at situasjoner blir verre!

Skrevet

I tillegg vil jeg bare si at det e anbefalt å holde konfliktnivået NEDE. For mye konflikter (selv om det er for en bra sak) kan føre til VELDIG usikre barn. Mange som sliter med foreldre som ikke kan være i samme rom, en gang.

Skrevet

Joda jeg har MANGE konflikter med barnefar i stor og alvorlig skala. Men jeg syns ofte jeg ser en tendens til at mødrene bare godtar og godtar uten å kreve noe tilbake. Jeg har selv erfart å gi en finger til eks som endte med at han ikke bare tok hele hånda men nesten hele overkroppen min. Derfor mener jeg at en ikke skal sitte å se på at det en ser på som viktig fortsetter da en faktsik kan ende opp med at grensene strekkes ytterlige. Å sørge for at barnet ikke blir tilgjengelig for gud og enhver på nettet er for meg, og tydeligvis for HI også ikke bare en "god sak". For meg handler det om nettvett! Og det handler ikke bare om å være konfliktdempende, men også tale barnets sak.

Skrevet

Og utsagnet om at mine råd kan gjøre ting verre blir for svakt. Har en venninne som opplevde akkurat det samme som HI, bare at det gjaldt noen andre i farens famile som hadde lagt ut bilder på nettby. Hun prøvde først å snakke med dem og da det ikke gikk innkalte hun far til FVK. Han ble anbefalt og få den fjernet da det å nekte kunne sees på som konfliktskapende. Så en sak kan ofte snues begge veier!

Det var det som var grunnlag for mitt svar og det står jeg ved! Jeg mener som nevnt ikke at en skal prøve trampe igjennom absolutt alt en mener bør gjøres annerledes. Jeg skjønner såklart dine valg og proritering men om en hele tiden skal tenke at en må "spare" på kruttet til verre ting kan en fort miste perspektiv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...