Tokatter_USA Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Jeg føler meg så slem, jeg føler at jeg er i ferd med å ta fra henne kosebamsen når jeg tar fra henne smokken. Vi har ingen plan, og mannen min har bare begynt å si at hun ikke får ha smokken før hun skal legge seg. Hun blir så sint at hun slår og skriker, men han står i mot. Jeg har ikke klart å være så streng. Men i dag morges lot jeg henne ha den, da hun sa hun var en liten baby og trengte den. Hun krabbet rundt på gulvet for liksom å overbevise meg om det. Men etter en stund kom hun inn til meg, oppreist og uten smokk. Hun sa hun var stor jente likevel. Og siden har hun ikke spurt etter den. Er det helt høl i huet å ikke ha en plan - altså forberede henne på en spesiell dag som alle smokkene skal bort? Det hadde jo vært lurt å bruke 3-årsdagen hennes, men den kom litt plutselig på :-) Saken er den at hun har et såkalt åpent bitt som vi nylig har funnet ut er forårsaket av smokkebruk, og at hun må slutte med den snarest mulig. Derfor vil vi ikke vente til jul eller noen annen merkedag, og det er vel derfor mannen min bruker "cold turkey"-metoden. (Bortsett fra at han lar henne fremdeles få den om natten, da. Han klarer heller ikke å være gjennomført "slem".) Er det noen andre som har sluttet med smokk tvert, eller har noen forslag til hvordan jeg kan la være å føle meg så ond?
Smellt P. Tjukka Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Jeg tror man må forberede de i god tid hvis man skal få de til å gi fra seg smukken ! Hva med å gi de til julenissen ? Kanskje hun får noe annet tilbake ? Jeg stresser ikke med å ta fra datteren vår smukken . Hun er fylt tre år . Vi fokuserte heller på bleieslutt , og nå kommer det snart en baby , så vi tar det med ro ! Men plutselig en dag la hun smukken på kommoden under morgen stellet og sa " Jeg trenger ikke smukk jeg !" ! Så nå bruke hun den bare på natten ...
Gjest Vims Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Eldstejenta vår er nettopp fylt 4 og bruker smokk ennå på natten (og sånn har det vært siden hun var 2 tror jeg)... Hadde planer om å gi den til Kaptein Sabeltann i sommer, men så kom vi oss ikke til Dyreparken allikevel. Så har tiden bare fløyet. Har tenkt å ta den til jul, dvs enten sende den til Sabletann eller henge den på smokketreet på biblioteket, eller bare kaste den. Får se hva snuppa er motivert for. Uansett så har hun den bare en liten stund, vi tar den ut når hun har sovnet, så hun sover mesteparten av natten uten smokk. Jeg kjøper uansett ingen ny hvis denne siste blir utslitt/hullete (selv om lillesøster har mange...)! Jeg ville latt henne ha den kun på natten en stund før hun må slutte helt. Vær helt konsekvent der, begge to!! Bruken blir antagelig redusert radikalt til kun max 1 time ved innsovning.
ceso Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 datteren min var litt over 3 da hun sluttet med smokken og hun solgte den til kassadama på super`n... skikkelig artig!!! hun hadde så lyst på en eske med pastiller, og jeg vet ikke hva som kom over meg, men jeg sa bare at den kostet henne smokken sin, blunket konspiratorisk til kassadama som blunket tilbake og så sa jeg ikke mer. Datteren min brukte laaaang tid med pastillesken i den ene handa og smokken i den andre mens hun tenkte fryktelig hardt. plutselig kastet hun smokken til kassadama, tok med seg pastillene og gikk. (jeg betalte den selvfølgelig) hun har spurt etter den etpar ganger, men da jeg spurte om hun ikke husket at hun hadde solgt den for pastiller, kom det en "ååååjaaaaa" og så var det greit.. hehe
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 I deres tilfelde hadde jeg kastet smokken tvert. Den ødelegger for dattera deres. Det hele står på deres vilje. Hvis du har problemer med å være streng nok, så forslå at mannen din er den som legger henne og tar seg av smokke episodene. Vi tok å klipte av tuppen på smokkene til guttungen like etter jul i fjor. Han var da 2 år 3 mnd. For hver 14 dag klipte jeg av 1-2 mm. Så etter en stund orket han ikke å kjempe mer for å beholde smokken i munnen at han bare lå med den hånda når han sov. Men han var ram til å stikke av med de andre ordentlige smokkene i barnehagen. Det gikk 2 1/2 mnd til han var smokkefri hjemme, og i mai kastet jeg den han hadde i barnehagen og sa i fra til dem at de ikke skulle la han bruke de andre sine heller. Jeg syns det ser helt for j**lig ut når så store barn bruker smokk. Jeg jobber på postkontor og opplevde for i august en gutt som skulle sende smokkene til Kaptein Sabeltann. Moren var innom først og lurte om jeg ble med på "komplottet". Da guttungen kom fikk jeg en konvolutt med smokker, og han fikk en Kaptein Sabeltann dvd tilbake. Smokkene gikk som avtalt rett i søpla når de hadde gått ut. De tok bilder når han leverte smokkene og når han fikk dvd'en. Foreldrene lagde en liten sermoni ut av det hele.
Tokatter_USA Skrevet 8. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2007 Her var det stor variasjon i råd :-) Jeg foreslo for mannen min at vi skulle ta det med ro til jul, og så gi den til julenissen (jfr. første innlegget). Han syntes det var en OK idé, men nå ser det ut til at Snups har godtatt at det bare er smokk om kvelden likevel. Og siden hun mister den om natten uten at hun våkner, tenker jeg at hun kan beholde den til jul, og så gir vi den bort for godt til julenissen. Takk for gode svar!
:)ettena:) Skrevet 9. november 2007 #7 Skrevet 9. november 2007 når jenta mi var 4 år, postet vi en smokk til sabeltann og en til nissen. dro på posten og sendte dem. etter en uke kom det et flott diplom fra nissen og en historie om hvordan nissebarna bruker smokkene. fra sabeltann fikk vi et flott kort med bilde av sabeltann og kista med smokker, dette var kjempe stas. adressen til nissen og sabeltann finner du nok om du googler det. lykke til. i desember skal guttene mine på 4 og 2,5 slutte så vi tar nok samme metoden.
Tre sjarmtroll Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 Da vi skulle avvende guttungen fra smokk på natta gjorde vi følgende. Tok han med på butikken og han fikk velge noen pakker med klistremerker, så laget jeg et skjema med 30 store ruter og hang på kjøleskapet. Hvis han klarte å sovne uten smokken fikk han ett valgfritt klistremerke og hvis han sov hele natten fikk han to. På forhånd hadde vi avtalt med han hva han skulle få som sluttpremie. Mye frem og tilbake de første to ukene, men så plutselig bestemte han seg for at det var nok og sluttet helt, så nå sykler han stolt og fornøyd rundt med det nye røde "blinke-lyset" bak på sykkelen. I fjor måtte nabotvillingene gi smokkene til julenissen for å få julekalenderne. De hadde fått beskjed om dette en god stund i forveien og når de spurte etter smokk ble de minnet om avtalen og da var det greit. Lykke til med avvenningen!
Tokatter_USA Skrevet 11. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. november 2007 Det går faktisk veldig bra her! Vi har ikke gitt bort, solgt, sendt eller klippet hull i noen smokk, men nå er hun smokkeløs hele dagen og har akseptert det. Hun får den ennå når hun legger seg, men hun mister den jo så fort, og hun våkner ikke, så hun får ha den enn så lenge. Julenissen kan få dem om en stund. (Kaptein Sabeltann vet hun ingenting om, for hun er en liten amerikaner!)
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 Koffør er det så viktig at barnet slutter med smokk????????? Jeg har en datter på 3år som patter smokk å jeg regner med at hun slutter når hun er klar for det..jeg pattet selv tommel når jeg var liten å har klart å slutte helt på egen hånd uten noen problem.Jeg har lagt merke til at andre er mere opptatt av at min datter har smokk enn det vi sjøl er.. å klarer ikke å forstå koffør det er slik...er det så at folk i gata ikke kan takle at andres barn har smokk???...Når jeg går i byen eller andre steder å ser et barn med smokk,briller eller annet så føler jeg at det ikke er min sak til å komentere det...er det vel???? Nei om min datter vil ha smokk så får hun det for jeg kan simpelthen ikke se at det er et problem på noen som helst måte å alle som har brukt smokk i årenes løp har vel klart å slutte med det skulle jeg nu tru....
Tokatter_USA Skrevet 15. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 15. november 2007 Som jeg skrev i hovedinnlegget, så har datteren vår fått endret tannstilling (åpent bitt) p. g. a. smokkebruk. Jeg sugde også på tommelen uten problemer, men vår datter har altså fått mén av det.
lure Skrevet 15. november 2007 #12 Skrevet 15. november 2007 Datteren min sluttet med sutt i adventen i fjord. Hun la en sutt i kalenderen som nissemor skulle ta med til nissungene. Helt frivillig, den siste sutten holdt hun på et parr netter før hun ga den fra seg.
Gjest Skrevet 24. november 2007 #13 Skrevet 24. november 2007 Gutten vår sluttet med smokk eit par måneder før han vart tre år. Vi benytta sjansen når smokken forsvann i barnehagen, og sa at amokke feen hadde vært og henta den. Så kjøpte vi to gaver som vi gjømte på rommet hans. Dei var fra smokkefeen, sjølvsagt. Han har ikkje spurt etter den sia, verken på dagtid, kvelden eller nattestid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå