maibaby-Ingrid2008 Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Dere som fikk det, tok dere det i stedet for epidural? Og hvordan blir man av det egentlig? Mister man helt kontrollen over seg selv?
SuperGlad Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 jeg fikk lystgass begge gangene, å det tar ikke bort smertene, men man bryr seg ikke noe særlig om at det er vondt. Jeg hadde samme smertene under riene, men i pausene tenkte jeg i hodet mitt: ja ja, der var en til rie :-) Syntes også det var godt å ha noe å konsentrere seg om, å fikk pustet veldig godt inn å ut siden jeg ville få i meg så mye lystgass som mulig :-)
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 6. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2007 Ble det sånn at du sa mye rart og var uten kontroll også? Har kanskje sett litt mye på tv-serier, for der blir de ofte helt ustyrlige av lystgass. Har lyst til å føde uten epidural hvis det er mulig, og har derfor fått tips av moren min om at jeg bør prøve lystgass.
Gjest Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Jeg følte meg litt full. Også ble jeg helt nummen i leppene, svevde liksom litt når jeg skulle se meg rundt og prate med samboeren min mellom riene. Og det tok ikke vekk noen smerte hos meg nei... MEN..det var godt å ha den likevel! Var liksom noe med det at så fort du merket en rie var det å ta masken over fjeset og konsentrere seg om pustingen. Det hjalp meg veldig.
SuperGlad Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 var ikke uten kontroll nei, men man blir "full" ja :-) Sambo ble sååå misunnelig første gangen for han ville også, så sist gang fikk han "et trekk". Funket visst ikke på han ifølge han selv :-) Har video av rie med lystgass å fortalte da til cameraet at det var første å siste gang barna mine kom til å se meg så ruset :-)
mamma til 2 små:=) Skrevet 6. november 2007 #6 Skrevet 6. november 2007 Vil beskrive det sammen som hun oppføre her. Jeg ble ganske fjern men det tok ikke smertene..inni mellom ble det litt for mye og da tok jeg en pause fra den Men utrolig bra å ha pga jeg fikk konsentrert meg om å puste bra!! Valgte å tro at den kunne fjerne smertene hehe!!!
Meibibeibi Skrevet 6. november 2007 #7 Skrevet 6. november 2007 Jeg syns egentlig ikke at den hadde noen som helst effekt. Ikke merka jeg at jeg ble fjern eller "full" heller, men var jo ganske ute fra før pga. smertene. Eneste grunnen til at jeg benyttet meg av den var at det hjalp å fokusere på pustinga (samt at jeg hadde et inderlig håp om at den plutselig skulle gjøre alt mye bedre).
-Lane- Skrevet 6. november 2007 #8 Skrevet 6. november 2007 Jeg tok det siden jeg ikke kan få noe annet her (fødestue). Jeg mistet overhode ikke kontrollen på noe som helst, men jeg ble litt "sløv" i toppen. I begynnelsen slet jeg litt med å få det til å klaffe for det tar noen lange sekunder før virkningen kommer. Derfor var rien min over når effekten av lystgassen kom.. Etter hvert fikk jeg dreisen på det og jeg nekta å gi den fra meg. Jm måtte tvinge den bort fra meg under press-riene.
Bolla med lille nurket. Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Lystgass er en guds gave under fødselen.Hehe,sambo mente jeg ble "full" av den,men den hjalp betraktelig mot smertene,anbefales.
Baby i mars 08! :-) Ble april. Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 Hadde lystgass de siste to gangene. Kunne aldri tenkt meg å ha epidural... Mistet ikke kontrollen men som sagt så bryr man seg ikke så mye om at det er vondt. Husker jeg følte at hele kroppen ble steintung og at alt gikk så sakte, både med kroppen og i hodet. Lå jo og var litt full ja men ikke så galt at jeg tok helt av. (Håper jeg....?) :-) Anbefales hvis man gjør det riktig. Pustet helt feil første fødsel så den hadde ingen effekt, men på de to siste var den helt topp!
Baby i mars 08! :-) Ble april. Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 Ha ha ja så feil kan man huske ting. Jeg tok visst litt av ja gitt. Jeg skrev inn fødselshistorien min her inne etter fødselen, borte på venstre side i den oransje rubrikken under "min historie". Den heter "OK; brems ned!!". Leste den igjen nå, og Ja, jeg ble visst full. Men tok nå litt av smertene da!
yvve73 Skrevet 7. november 2007 #12 Skrevet 7. november 2007 Jeg følte meg også full. Nummen i munnen også, akkurat som man blir hvis man spiser saftis, man blir så kald at man mister følelsen i munnen. Jeg hadde kun det som smertelindring, og jeg skal love dere at jeg merket det da de plutselig hadde koplet ut lystgassen, og det kom bare ren oksygen.....De syntes sikkert at jeg ble litt sløv. Så, på slutten( jeg hadde 9 cm åpning i hele 5 timer), da babyen ikke ville ut( stjernekikker), fikk jeg kun oksygen. Jeg kjente det ja!!!! Men skal ha lystgass denne fødselen også. Epidural skremmer meg, så det vil jeg helst ikke ha. Klarte jeg meg uten sist, skal jeg da klare det nå også.Regner med at fødselen ikke blir like lang nå. :=)
Venter på 3_de spire Skrevet 7. november 2007 #13 Skrevet 7. november 2007 Jeg syntes det var veldig ubehagelig med lystgass!! Følte meg helt dritings, klamra meg fast i senga i frykt for å dette ut. Men det tok vekk smertene på en måte. Du kjenner det, men det bryr deg liksom ikke. Fødte nr.1 uten noe smertelindring og syntes det var bedre. Nr.3 kommer nok til å bli uten smertelindring også. (må vel kanskje ta med at begge to kom på under 1t fra første ri da)
Mammahjertet Skrevet 7. november 2007 #14 Skrevet 7. november 2007 Jeg syntes det var helt forferdelig, men jeg tror jeg fikk overdose. De sa at jeg skulle puste i den hver gang jeg fikk rie, og siden den ene rien tok den andre så ble jeg skikkelig dritings. Jeg begynte til og med å snakke om fester fra da jeg var 15... Sambo ble litt redd og litt forfjamset også holdt han på å le seg ihjel for jeg sa så mye rart. Jeg husker det som kjempeekkelt fordi jeg følte jeg var inne i meg selv på en måte som gjorde at jeg taklet smertene, og det ble ødelagt av lystgassen. Rett etter lystgass fikk jeg akkuounkutr og ting ble dramatisk, og da opplevde jeg lystgassrusen som veldig forstyrrende... Usikker på om jeg vil prøve igjen ved neste fødsel da jeg liker bedre å ha kontroll...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå