Tante Barbara Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 jeg har nå vært sykmeldt flere uker pga ekstrem svangerskapskvalme. Jeg har nå sluttet å kaste opp og er bare periodevis kvalm og brekker meg av å til. I tillegg er jeg ekstremt slapp og sliten og må hvile ihvertfall en gang om dagen for å orke å være sammen med 2 åringen på ettermiddagen. Er helt skutt etter at han har lagt seg. Den siste uka har jeg begynt å få veldig vondt i rompa/halebenet og jeg kjenner det nå 24 timer i døgnet. Klarer ikke å bøye meg uten at detlåser seg og og gjør vondt. har skjønt at dette kan være bekkenløsning. På fredag skal jeg til legen og jeg er usikker på hva jeg skal be videre sykmelding, eller delvis. Har lyst til å komme tilbake til jobb, men gruer meg veldig til stress og maset som er der.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Du må nok tilbake i jobb. Alle er slitne, trøtte og har ikke overskudd-selv om man er gravid eller ikke. Mange bruker graviditeten til å få sykemelding. Å være trøtt og slapp er ikke nok-det er vi alle...... Du orker ikke jobbe fordi du blir sliten, får litt vondt osv. Nei, du må nok jobbe. Skulle selv ønske å hatt meg en pause fra arbeidslivet, er lei.... men jeg har da en samvittighet. har 3 unger fra før, men har valgt det selv. Ingen har fortalt meg at jeg MÅ ha flere barn. De aller fleste av mine ikke gravide kollegarer er lei jobben, vil ha ferie og fri osv. men en kan da ikke bare sykemelde seg. Når en er gravid er en jo ikke syk, en må jo ta tak i seg selv og stå på..... hvile deg gjør du i permisjonstiden....... Merker på meg at mange, spesielt unge mødre ikke orker, og så finner de på TUSEN ting som kan gi dem sykemelding. Å, tunge løft på jobben osv. (sykepleiersøster). Men da må en gi beskjed til jobben at en kan gå på feks.aktiv sykemelding da, elerl lage avtale emd sjefen om lettere oppaver, og ikke løfte tungt. En er jo ikke arbeidsufør. Det skal ALLTID legges til rette for deg på jobben FØR en får sykemelding-nye regler!!!!!
Kvitrebekk Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Synes anonym er litt bastant i sine uttalelser her nå. Mener ikke at man skal bruke graviditeten for å få sykemelding, men det hender faktisk at man ikke er i stand til å jobbe når man er gravid! Kan jo være at du kan prøve en gradert sykemelding og se hvordan det går. Snakk med legen din om hvordan du har det også får det være legens vurdering om du fyller vilkårene for sykemelding eller ikke. Lykke til!
*lima78* Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Synes ikke det svaret du fikk her først er noenting å lytte til.... Jeg er i mitt tredje sv.skap, og ingen av dem har vært like. Den som har skrevet svaret til deg er tydeligvis ikke plaget i sitt sv.skap, for det stemmer IKKE at alle er like slitne! Det kan jeg skrive under på ettersom jeg selv er flergangsfødende. Dette er såpass individuellt at det ikke egentlig er noe svar på spørsmålet ditt. Det er kun en selv som kjenner kroppen sin, og som dermed vet hva en makter i løpet av en dag. Jeg mener IKKE at man kan la de andre barna stulle for seg selv fra de er ett år fordi mamma må tvinge seg på jobb og bruke opp seg selv der! Man skal da først og fremst greie å fungere hjemme!! Jeg måtte denne uka be om videre sykemelding, og fikk det i to uker til tross for at jeg GLEDER meg til å få tilbake den sosiale biten på jobb (et kjempebra arbeidsmiljø), og det har ingenting med å gjøre om jeg er sykepleier, frisør eller kontorist. Legen kjenner din sykehistorie og ser det om man misbruker systemet, det tror jeg i hvert fall de fleste leger gjør... Graviditet er ikke noe sykdom, nei, men bruk hodet litt da, så husker man fort at det er noe som kalles svangerskapsplager. Og disse kan variere i styrke. Og ikke få dårlig samvittighet for å gå sykemeldt, det finnes nok sv.skapsplager som det er. Men misbruk av sykemelding er jeg selvfølgelig imot...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 Nå er det vel ikke slik at du skal vurdere om du trenger sykmelding eller ei, men legen. Legen skal etter å ha vurdert din helsetilstand om det er forsvarlig å jobbe eller ei. Og som en nevner over, så er både tilrettelegging på jobben eller gradert sykmelding gode alternativer. Jeg har vært ekstremt kvalm selv, har en 1,5 åring, er revmatiker og er veldig sliten, men jeg jobber fordet. Jeg tar hensyn til kroppen ved å prate med jobben om ting jeg ikke orker å gjøre og at tempoet blir lavere nå.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 6. november 2007 #6 Skrevet 6. november 2007 signerer her.. innlegget til anonym var jo bare helt høl i hue.. er man ikke i form i svangerskapet skal man tenke litt på seg selv. har selv vært sykemedlt gjevnt siden uke 8 .. er nå 100 % i hvertfall 4 uker. Føler du at du er sliten og ikke har overskudd. så sykemeld deg i alle fall noen dager så du kommer deg litt
Tante Barbara Skrevet 6. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2007 HI her: Litt rart at noen tror jeg vil lure meg unna å jobbe og slikt når jeg skriver at jeg vil jobbe! jeg bekymrer meg igrunn mest for denne begynnende bekkenløsningen. Jeg er mye alene med barnet fra før og er nødt til å løfte og gjøre ting som allerede gjør veldig vondt. Jeg hadde ikke bekkenløsning i forrige svangerskap, men har skjønt at det kan bli veldig ille, dersom man ikke er forsiktig Selvfølgelig er det ikke jeg som skal bestemme om jeg skal være sykmeldt, men alle som har vært hos legen vet jo at det er en samtale man fører der som igjen vil påvirke hva legen bestemmer seg for.
Simbasa Skrevet 6. november 2007 #8 Skrevet 6. november 2007 Graviditet er ingen sykdom, men hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) er. Jeg valgte å bli gravid, men jeg valgte ikke å bli så dårlig - på det verste kastet jeg opp 100 ganger i døgnet. Da hadde jeg ingenting på jobb å gjøre og det var både fastlegen og sykehuslegen enig i. Nå er jeg i ok form, men har fått beskjed om at jeg skal være forsiktig i starten så jeg ikke får tilbakefall. Derfor har jeg fått en aktiv sykemelding der jeg skal være på jobb et par timer om dagen.
Måånestråle Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Jeg synes du skal legge saken fram for legen på samme måte som du gjør her, så kan legen hjelpe deg å sortere de viktige tingene. Du har jo lyst tilbake på jobb, men er veldig usikker på om det går bra. Jeg er sikker på at du og legen din sammen kommer fram til en løsning som fungerer for deg. Kanskje blir du hjemme lenger, eller kanskje kan du begynne så smått å jobbe igjen. Jeg har nettopp begynt å jobbe igjen etter 8 ukers sykemelding pga kvalme, hodepine og problemer med justering av stoffskiftet (som er lavt fra før, men godt justert så lenge jeg ikke er gravid). Jeg har hatt det utrolig kjipt og har stort sett ligget på sofan hele dagen. Jeg ville mye heller vært i form til å være på jobb, både for å "bidra litt" til samfunnet og for å ha et snev av sosial omgang. Det har vært slitsomt å motivere seg for å være så dårlig, men det som har vært aller mest slitsomt i denne perioden, er at jeg har følt at jeg flere ganger har måttet "forsvare" overfor venner og bekjente at jeg har vært sykemeldt. De som kjenner meg godt VET at jeg ikke er en unnasluntrer som er hjemme fordi det er "deilig". Det samme tror jeg gjelder for deg, Tante Barbara! Håper du finner ut av sykemelding eller ei i samarbeid med legen din, og håper også at formen blir bedre snart!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 fyyyyyyyyyyyyy faen så mye dumme innlegg her. Det er deg sjøl som bestemer hvordan du føler deg og hvordan formen din er. Og sier du det til legen får du sykemelding. Handler ikke om å lure seg unna.. men faktisk ta vare på helsa si og den lille i magen
moki, har fått sin prinsesse! Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 Ikke hør på Anonym, som tydeligvis ikke vet hva hun prater om! Blir sååå provosert jeg altså! Er selv sm og det er ikke noe man får gratis eller vil selv. Er man sliten, og det variere fra sv.skap til sv.skap er det god grunn til sykmelding. Er selv i mitt tredje sv.skap og har aldri følt meg mer sliten i hele mitt liv! Har to barn fra før av som krever (og selvfølgelig med rette) sitt, og det er vondt å gå rundt med dårlig samvittighet. Har bekkenløsning og ble først grdert 50 % SM, men til slutt sa kroppen stopp og det ble 100 %. Da hadde jeg hatt hodepine i 3 uker i strekk..., grunnet stress og bekkenproblemer! Du har ert barn fra før av som trenger mammaen sin, og den lille i magen bør slippe stresset. Så ta vare på deg selv, og prat med legen din om dette. Håper du har en forståelsesfull legen, da ordner det seg nok skal du se! Om du må gå 50-100% SM en periode, så gjør heller det. Ta vare på deg selv og barnet ditt! Og til Anonym( måtte jo selvfølgelig være det...): Om ikke du tenker på deg selv og barnet i magen, så la for guds skyld andre få lov til å gjløre det. Det er IKKE bra for fosteret å ofre seg totalt for jobben!
sydilla Skrevet 6. november 2007 #12 Skrevet 6. november 2007 Det du skal gjøre er å fortelle legen hvordan du har det! Dessuten trenger du ikke sykemelde deg 100%, du kan gå gradert. Graviditet er ingen sykdom, men både hypernemesis og bekkenløsning/låsning er tilstander som gir symptomer som kvalifiserer til å bli sykemeldt. Det høres ikke ut som om kvalmen nå er god nok grunn for 100% men du er ikke frisk heller... Bekkenproblemer som ikke blir tatt alvorlig kan dessuten føre til senskader og plager LENGE etter føselen. Litt avhengig av jobben din er hel eller delvis sykemelding det eneste som hjelper. (jeg gikk på krykker for en mnd siden. Ble sykemeldt pga. kynnere og måtte ta det bed ro - vips? Hvem kan nå GÅ trappa istedenfor å KRYPE?) En annen ting: Folk som maser om at dette har du valgt osv. vet ikke hva de snakker om om burde holde kjeften sin!
Gjest Skrevet 6. november 2007 #13 Skrevet 6. november 2007 Har du bekkenplager SKAL du ta det med ro. Hvis du ikke lytter til vondtene kan du få svært store problemer senere i svangerskapet og ikke minst kan de gjøre deg ufør i ettertid. Man skal ikke holde ut. Jeg har selv store bekkenplager og har fått streng beskjed av fysioterapauten min om å ta det med ro. Jeg jobber nå kun 30%. Be om henvisning til fysio og bestill time til en som kan det med bekkenplager. Feks Gruppe fysio i Lørenskog eller Klinikk for alle på Majorstua.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå