Gjest Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Hei, vi har nettopp begynt å prøve, men det er noe jeg har grudd meg til helt siden tanken på barn dukket opp, og det er fødselen! Som en form for selvpining sitter jeg og leser om bl.a. totalruptur på nett, og det vrir seg i magen! Samtidig leser en jo 100 negative opplevelser omkring KS, og sånne "pest eller kolera"-problemstillinger takler jeg dårlig... :-( Avhenger komplikasjonene under fødselen mye av kroppsbygningen? Jeg er ganske bred over hoftene (ca 100 cm), gjør det fødselen enklere for meg enn en som er smalere? Vet det er litt tidlig å engste seg for noe som tidligst skjer om 9 mnd, men jeg synes disse tankene ødelegger litt for den rosa-baby-skyen jeg har så lyst til å sveve på! =) Noen som har erfaring med enten det ene eller det andre, eller som kanskje er like panisk som meg???
trebarnsmamma84 Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Veit ikkje heilt det med cm over hoftene....men..snakk med jordmor når du blir gravid....fortel akkurat korleis du føler det.... Ja det er vondt å føde,men for noken går det lettere enn for andre... På forhånd er det veldig vanskeleg å sei korleis fødselen din vil vere...Spør mor di korleis fødslar ho hadde...Dei seier det at du kan få dei same fødslane som mor di hadde...Eg har hatt akkurat same fødsler som mammen min hadde med meg og mine søsken... Som eit råd eg vil gi deg er å besøke fødeavdelinga...Snakk med jordmødrene der..Dei vil vise deg rundt på avdelinga...Fortelle deg om ulikt utstyr...Ulike smertestillande medikament du kan bruke osv...Du kan og spørre om KS..om ein ønsker det... Eg har sjølv ei vennine som kvidde seg til fødselen...Men det gjekk så bra med henne..Ho snakka masse om fødselen..korleis ho ville ha det...Ho var på fleire besøk på fødeavd...Følte seg veldig trygg og velkommen der... Men det viktigaste er å snakke med jordmor om fødselen..Prøve å få fram ein postiv følelse fram mot ein evt fødsel... Håper det hjelper litt:) LYKKE LYKKE TIL:)
Gjest Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Noen har skrekkopplevelser, men det er ikke sikkert det skjer med deg. Mange har velig flotte opplevelser. Vil anbefale deg å ta en prat med en jordmor når du blir gravid, evt før og.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Heisann. jeg hat født selv for snart 1 år siden. jeg var veldig uheldigmed min, så det er nok ikke nødvendig for meg å dele min opplevelse. Men det jeg vil si er at dersom jeg hadde fått epiduralen når jeg ville, så hadde det nok gått så mye bedre. Epiduralen tok de verste toppene, det var fortsatt vondt, men ikke så vondt at jeg tenker at det vil jeg aldri gjøre igjen. Jeg sitter igjen med skrekk opplevelse pga alle komplikasjonene jeg hadde osv.... jeg hadde en unormalt hard fødsel som de sa. Men det har hjelpt med å se på feks jordmødrene som gikk på tv. Mange synes det var forferdelig å se på, men jeg fikk ett helt annet syn på det: jeg ser nå at jeg var uheldig og at det faktisk går an å ha en fantastisk fødsel. ja, det er vondt uansett, men jeg trenger faktisk ikke få det slik jeg hadde det sist. hadde jeg vert deg hadde jeg snakket med jordmoren din: Fått ett møte på sykehuset hvor du skal føde. Har klart for deg at du vil feks ha epidural osv.... Dette klarer du. At jeg den dag i dag prøver igjen er ett under. jeg sa aldri mer. Men vet du hva, det er så vert å få dette barnet du venter på. Å fødselen din kan gå sååååååååååååååååååååå fint. Å da er det dumt å ødelegge hele svangerskapet på å tenke på det. Det beste du gjør er vertfall å snakke med jordmor om fødselsangsten din. Å en ting til: Det er viktig at du ikke berre leser negative historier om fødsel, les også de positive.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå