Gå til innhold

Hva synes dere om at barnehager har lekepistoler o.l?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Generelt er jeg motstander av at barn skal få lov å leke krig eller leke at de skyter hverandre. Det er jo helt sykt å tenke på at dette er såpass vanlig lek.

Men en ting er hva den enkelte forelder tillater i barnets hjem, en annen ting er hva de tilltaer i barnehagen. Jeg synes det er uakseptabelt. Det er ganske mange foreldre som ikke tillater at sine barn skal få leke med sånt, og da synes jeg det er en selvfølge at ikke slike leketøy skal være tilgjengelig i en barnehage, det er i såfall respektløst! Her om dagen, da jeg skulle levere barnet mitt, kom det en gutt bort til meg og pekte med lekepistolen og skulle skyte meg, jeg syntes faktisk det var ubehagelig å ha den plastpistolen rett opp i nesa. Det fikk meg til å tenke på hva som er galt i dagens samfunn. Hvorfor lar man barn leke krig og mordere? Det er jo helt sinnsykt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er egentlig helt enig med deg. Jeg nekter mine å leke med sånne leker. Heldigvis har barnehagen vår forbud mot slikt. Men å leke krig med pinner er liksom litt verre å nekte dem.

På den annen side tror jeg ikke det er dagens samfunn det er noe galt med. Barn har lekt krig, politit og røvere, indianere og cowboy og andre drepeleker i all tid. Problemet nå er vel heller at de hjemmespikkede tregeværene er byttet ut med veeldig naturtro plastikkleker. Og de kommer ikke inn i mitt hus.

Skrevet

Etter det man hörer om barnehager her inne, forundrer deg meg ikke om noen av de har lekevåpen.

Skrevet

De pistolene hadde ikke blitt gamle i vår barnehage - det kan jeg garantere. Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mye idioti som foregår i de såkalte pedagogiske tilbudene som barnehagene skal være.

Skrevet

da hadde jeg stilt sp.mål om bhg seriøsitet, enkelt og greit. det har aldri forekommet i de bhg jeg leverer barna mine i.

Skrevet

Ser heller at datteren min vil leke med kruttlapp-pistol og pil og bue, enn alle disse tiaraene, englevingene, tyllskjørtene og sminkesettene de litt eldre jentene i barnehagen drasser med seg hver bidige dag.

Hele min omgangskrets har lekt med lekevåpen i barndommen. Så langt har ingen av oss meldt seg som leiesoldater i Irak av den grunn. Men det er mulig det bare er et spørsmål om tid før jeg står på lønningslista til Blackwater.

Skrevet

jeg er ikke i mot at barna skal få leke krig,kowboy og indianere.

men jeg er i mot at de skal bruke disse lekepistolene som ligner våpen,

jeg kjenner ikke til barnehager som har slike leker, men vet jo at på ha med dagen hender det at barn har med slike leker og da er litt av greia at alle skal få prøve hverandres leker og hvis vi da legger bort lekepistolen til lars så er lars skuffet og lei seg for han har tatt med en leke han ville visefram og er stolt av å ha, derfor får de leke med den. men ikke hele dagen og vi rydder bort lekene til barna dersom det blir mye bråk om en leke. blir leken til barna voldsom kan vi gå inn i leken og leke den inn på en roligere lek eller vi kan ta leken med ut.

lek er læring og barn leker for å forstå, og barn får med seg om krig, noen har eldre søsken som lærer om det på skolen, noen har fått med seg litt av nyhetene og sett soldater med våpen og noen har lest noe fortellinger om kowboyer og indianere, dette er intrykk som kan føre til lek. på lik linje med jenta på 1år som nettopp har begynt i barnehagen og hvær dag etter at mamma hargått tar en dukke og leker hade leken, hun prøver å forstå mammas rolle år mamma sier hade og går. hun kopierer gjærene hele forløpet frem til mamma går ( suss på kinnet en kos går til døra og kommer fort tilbage for en siste kos vinker heeveien ut døre og til hun forsvinner ut porten) og så er hun ferdig og klar for dagen i barnehagen.

tror ikke vi skal fordømme barnslek men heller ikke la den fare vilt. og et barn i min bhg har med en pistol og retter den mot ansiktet på noe nei det er ikke ok for da blir det ikke krig men en trussel og de får lære at dette ikke er ok adferd, samme med sverd om de leker slik at de regelrett stikker hverandre ned da går vi inn og fører leken over til vanlig fektig\ng ol. likevel skal vi være forsiktig med å bryte inn i barns lek og endre den. men som sakt i utklednings tråden er jeg for leker som øker fantasien og utviklingen til barna, og ikke leker som bestemmer leken sverd pistoler og våpen er leker som bestemmer leken og dens art. derfor er pinnene i skogen eet bedre sverd for plutselig er det en pistol men så tengte vi plutselig en nøkkel og det kunne den også være.

Skrevet

Hvis barnehagen laar de leke krig, så er det nok nøye gjennomtenkt og begrunnet feks i leiketeorier, så jeg hadde mindre problemer med å la de leke krig i barnehagen, enn hos naboen!!

Skrevet

Her er jeg akkurat omvendt. Jeg har et avslappet forhold til naturlig krigslek i naboens hage - og en anstrengt forhold til krigslek og lekepistoler i barnehagen som er initiert og styrt av nyutdannende førskolelærere som akkurat har gått på et idiotisk kurs.

Skrevet

Nöye gjennomtenkt lek av krig, Rundlurt? Hehehe

Skrevet

Slike leker synes jeg ikke har noe i en barnehage å gjøre.

Min mor jobber i utebarnehage, der har de ikke noen leker. Ungene har av og til laget seg gevær og slike ting. Det syns jeg igrunn er greit så lenge de bruker tiden, krefter og kunnskap på å spikke slikt. Det er ikke slike leker som er tro kopi av ekte saker.

Mini på tre kom inn her endag med pistol (trepinne) og var så stolt. For nå hadde hun også pistol, slik som den store nabogutten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...