Gå til innhold

Hvor lenge planlegger dere a amme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet til sønnen vår ble 15 mnd. Planla det ikke - lot bare dagene gå og så lenge det gikk greit bare fortsatte jeg fram til jeg ble gravid på nytt.

Denne gangen har jeg heller ikke bestemt meg for lenge og hvor mye jeg vil amme. Ettersom jeg har to tette, er det mulig at jeg tyr til noen tiltak for å få barnet til å sove bedre om natten. Erstatning gir jo en tydelig metthetsfølelse, selv om man ikke kan samenlikne med mormelk som er og blir best.

Skrevet

Jeg "planla" å amme i et halvt år, etter det syns jeg det fikk være nok. Da jenta var født fant jeg ut at jeg ikke hadde nok melk til henne, så hun måtte få MME i tillegg. Hadde aldri trodd jeg skulle bry meg så mye om den ammingen, men det gikk litt innpå meg at jeg ikke "fikk til" det greiene der ordentlig..

Nå er jenta 6,5 mnd, og det er slutt på melka, hun får litt pupp på morgenen, men det er ikke rare skvetten som kommer. Hadde det vært "opp til meg" skulle jeg ammet henne en stund til likevel, men nå er det nå engang sånn...

Det er vanskelig å planlegge sånt, man må nesten ta det litt som det kommer...

Skrevet

Håper på ca et år, kanskje litt mindre... vi får no se :-)

Skrevet

kommer heeeelt ann på hvor vondt det er, og hvor godt vi får det til=)

kansje noen uker, kansje 1 år...

tror det å amme etter tennene er kommet ikke er så serlig godt så har nok kommet til å stoppe da uansett=)

Skrevet

Jeg håper på ca 1 år, men tar det litt som det kommer.

Skrevet

6 mnd,så vil jeg ha kroppen min tilbake...

Skrevet

Hvis amming i det hele tatt fungerer så tenker jeg fullamme i 4-6 måneder for så å kombinere med litt erstatning og grøt. Forrige gang fungerte ikke amming for oss og vi gikk over til erstatning etter 8-9 uker. Burde gjort det mye før, men ville jo så gjerne få det til.

Skrevet

6 mndr er nokk....hvis blir så lenge....syns det er litt ekkelt når barnet blir så stort...

Skrevet

Forrige gang fullammet jeg i 3 mnd. Hadde en glupsk liten tass som ville ha pupp heeeele tiden, men fortsatte med amming til han var 8 mnd. Håper å kunne fullamme litt lenger denne gangen og kanskje holde på til hun er borti 1 år. Men vanskelig å planlegge - vet aldri hva som skjer. Men en ting er sikkert. Gleder meg masse til å amme igjen. Utrolig koselig!!!!!

Skrevet

Så lenge som mulig! Ammet førstemann til han var 16 mnd, da var jeg 3 mnd på vei med nr to.

Skjønner ikke helt hvordan dere kan bestemme dere på forhånd hvor lenge dere vil amme. Alle vet jo at det er det beste for barnet (også bra for mor), så om man får det til er det jo bare å fortsette så lenge som mulig :-)

Lykke til med ammingen alle sammen!

Skrevet

Nattamming frem til 6 mnd alder, så går det vel gradvis nedover fra den alderen tenker jeg? Sønnen min ville ikke ha noe mer når han var 8mnd, men vil hun ha så får hun selvfølgelig ;-)

Skrevet

Jeg håper å kunne fullamme til hun er et halvt år. Får se etter den tid hvordan det går etter introduksjon av fast føde. Ideelt sett vil jeg gjerne amme til hun er ett år gammel, men må jo innrømme at jeg ikke ser det som så veldig realistisk... Får ta ett steg av gangen.

Skrevet

forstår det er mange førstegangsfødende som skal planlegge ned til minste detalj her... :) Mitt råd er: ikke uttal dere så veldig bastant før ungen er der - ting kommer helt sikkert ikke til å gå til punkt og prikke etter planen, så senk skuldrene, slutt å tenke så mye og vær klar for å ta ting litt på sparket sier nå jeg. Jeg planla alt før min første kom og erfarte fort at ting ikke nødvendigvis skjer som planlagt... Plutselig får du ikke til amminga eller du finner ut at det er kjempepraktisk og ammer så lenge det er melk og ungen ikke er så stor at han finner fram til puppen selv;)

Skrevet

Planlegger å amme så lenge jeg kan. Sist ammet jeg 14. mnd. På slutten var det kun morgen og kveld, deretter bare kveld.

Syntes amming var så koselig, så gleder meg masse:) Håper bare jeg slipper unna brystbetennelse, hadde tre sist og det er vondt...

Skrevet

Håper å kunne amme til barnet er 1 år. Det har fungert bra med de to første :)

Skrevet

Vanskelig å planlegge sånt på forhånd, det vil jo komme an på hvordan amminga går, og hvor lenge barnet er interessert i pupp. Førstemann ammet jeg i 17 måneder, da var jeg et stykke på vei med nr 2, og avvenninga gikk veldig naturlig og lett for oss begge. Så tror vi stoppet på akkurat riktig tidspunkt for oss :-)

Så lenge alt går greit håper jeg å kunne amme minst ett år, veldig greit å amme fram til vi har fått introdusert melk i hvert fall, rundt ett års alder. Og ammer gjerne lenger dersom det fungerer greit for både meg og barnet.

Skrevet

Hvis det er noen trøst kan det godt hende synet ditt forandrer seg når babyen er ute. Jeg var spent på hvordan amminga kom til å være da jeg skulle få førstemann. Tanken på å amme føltes rar, og jeg var innstilt på å forsøke, og heller bruke flaske dersom det ikke fungerte.

Men det var verken rart eller ekkelt, gikk veldig greit og er veldig lettvint når det fungerer :-)

Skrevet

Jeg har aldri planlagt sånt. Tror ikke det er så lurt.

De to første barna mine ble fullammet til de var 5-6 mnd. Først da var de interessert i å åpne munnen for en skje. Flaske ville ingen av dem ha noen gang. Deretter ammet jeg dem i tillegg til grøt eller middag noen måneder til de ikke ville ha mer, da var de henholdsvis 10,5 og 11,5 mnd gamle. De siste to-tre ukene fikk de bare morgen og kveld. Dette var akkurat passe følte jeg, så jeg håper det ordner seg på samme måte denne gangen.

Eneste jeg har tenkt er at jeg skal la være å stresse med å la han smake på fast føde så tidlig. Ble liksom litt press utenfra på akkurat det følte jeg. Denne gangen skal jeg ikke gi grøt før det føles naturlig og jeg føler at han trenger det. Amming er veldig praktisk og enkelt! Husker det var mye slitsommere å lage i stand grøt og sånt enn bare å legge babyen til puppen... Men det blir liksom en naturlig overgang av seg selv når det passer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...