Gjest Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Jeg er dagl leder i en liten bedrift. Der har vi nå hatt en sykemeldt i halvannen mnd. Hun er sykemeldt pga vond rygg. Det som er problemet er at hun ikke har meldt seg nå når sykemeldinga er over. Den gikk ut på onsdag. Hun har ikke tatt kontakt, og jeg har ikke fått tak i henne. Hva nå da? Er hun ute liksom? Hun hadde bare vært hos oss i 5 uker, så jeg kjenner henne ikke så godt heller. Jeg står alene og trenger hjelp. Har jo veldig lyst å sette inn en ny på opplæring, men tenk om hun da dukker opp? Tenkte jeg skulle ringe Nav i morra å spørre om råd, men de er nok ikke så gira på å hjelpe annet enn arbeidstakeren....
Gjest Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Jeg regner med hun har en prøvetid? Jeg hadde ansatt en ny som var til å stole på,tror ikke du har noen forpliktelser når hun forsvinner uten å gi lyd fra seg.
Gjest Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Joda, 6 mnd prøvetid. Men jeg må jo vite før jeg kan gjøre noe... Er bare så skuffa og lei av folk som ikke tenker på andre enn seg selv. Hvor blei det av arbeidsmoralen liksom Respekt for arbeidsplassen? Hun må da kunne gi beskjed... Jeg har ringt mobilen hennes 4 g dagl siden onsdag ( ikke søndag ). Noen ganger ringer den, ellers er den slått av Da må hun jo se at vi pøver å få tak henne..
er det muuulig Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 6 mnd prøvetid betyr vel egentlig at hun ikke har krav på fast ansettelse før hun har vert dyktig i 6mnd....så når hun ikke gir lyd fra seg på nesten en uke etter sykemeldinga er over...så har jo hun vist at hun ikke er til å stole på.....og da kan du gi henne fyken når som helst.... er sånn jeg tolka det iallefall når gubben hadde prøvetid på jobben.... er som en sikkerhet for arbeisdplassene det for å slippe å bli sittende med udugelige folk....
meg & to små vampyrer Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 H ehe, jeg kan komme og jobbe med deg jeg. De gangene jeg ikke rekker tlf ringer jeg tilbake. Det er jo normal høflighet. Du må vel nesten prøve mer å få tak i henne før du ansetter andre? Jeg vet ikke hvordan reglene er på det der, men synes det er fryktelig frekt å ikke gi noen beskjed til sin arbeidsgiver om noe som helst.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. november 2007 #6 Skrevet 6. november 2007 Jeg er kanskje naiv, men jeg ville nesten gått ut fra at det var en god grunn om hun ikke har gitt beskjed. Kanskje er hun på sykehus, eller noe.... Om hun bare ikke har gitt beskjed, må jo det være grunn god nok til å si henne opp i prøvetiden. Å møte på jobb med mindre man opplyser om gyldig fravær er jo relativt sentralt i et arbeidsforhold.
___ Skrevet 6. november 2007 #7 Skrevet 6. november 2007 Prøv å ring henne et par ganger i løpet av dagen. Hvis hun ikke svarer kan du sende et rekomandert oppsigelsesbrev om du ønsker det. Snart en ukes skulk tyder ikke akurat på at hun har tenkt å komme tilbake. Tror dere kan gi henne avskjed på dagen på grun av dette om dere ønsker det. Husk at om hun ikke jobber i oppsigelsestiden har hun heller ikke rett til å få utbetalt lønn dere eventuelt skylder eller feriepenger. Dere kan skrive i atesten hvorfor hun fikk sparken. Sikkert lurt å kontakte arbeidsgiverorganisasjonen om dere er medlem i en. De har god greie på oppsigelsessaker. NAV kan foresten godt hjelpe. Her er de i hvertfal greie til å gi råd i sånne situasjoner.
Darth Vader Skrevet 6. november 2007 #8 Skrevet 6. november 2007 Jeg ville prøvd å få kontakt med et familiemedlem eller noe for å si fra at du prøvde å kontakte henne. Hvis det ikke hjalp hadde jeg sagt henne opp.
solstråle69 Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Du har min fulle sympati! Arbeidsmoralen er dessverre ikke som den en gang var. Arbeidstaker er pliktig til å gi arbeidsgiver beskjed om sykdom innen "rimelig tid", og den grensen vil jeg si er passert. Hun har rett og slett uteblitt fra jobben, og det er vel fortsatt oppsigelsesgrunn tror jeg. Jeg ville søkt etter en ny - sykmelding etter 5 uker er sjelden et godt tegn.... Lykke til!
solstråle69 Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 En ting til - vet ikke hvorfor dere opererer med 6 mnd prøvetid, men du kan redusere den helt ned til 14 dager...
Gjest Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 Takk for svar og trøstendes ord alle sammen! Har ikke fått tak i henne i dag heller, tlf er ikke på. Men jeg har bestemt meg for at jeg sender et brev på mandag. Da har jeg gitt henne lang nok tid! Hørte fra ei som sa noe om at man ikke trengte å melde arbeidsgiver før etter 9 dg, dersom sykemeldina blir forlenga. Men jeg ser jo ingen grunn til å la meg henge i det uvisse...! Jeg har selvsagt også tenkt tanken på at dette var bare for å utnytte systemet. Men sånt kan man ikke si høyt!
Joda, jeg vet best! Skrevet 6. november 2007 #12 Skrevet 6. november 2007 Send ett rekomandert brev, da har du bevis på at det er hentet ut. Hvis ikke blir det ord mot ord om hun nekter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå