Gå til innhold

Noen som har lyst til å lese litt om renessanse? og KOMMENTERE :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive en resonnerende om renessansen og barokken,,,her er renessansen.. Har jeg gjort det riktig? Mulig det er litt rot i oppsettet her, begynner å bli litt trøtt;)

Gi gjerne råd til meg..tar gledelig imot ja :)

Renessansen:

Renessansen kommer fra det italienske ordet rinascimento, og betyr gjenfødelse.

1500 tallet blir regnet som renessansen sin tid, men det er ikke bare den vi snakker om i denne perioden. Reformasjonens århundre blir det snakket om i kirkehistorien. Det var da Martin Luther gjorde opprør mot den katolske kirke, og kirkens maktmonopol ble brutt. Han kjempet for at folket skulle få skrifter og salmesanger på sitt eget morsmål. Og i 1536 ble en protestantisk kirke innført fra den danske og norske kirke.

Sammen med renessansen ble også humanismen skapt, og i motsetning til tidligere da det var Gud som sto i sentrum, kom nå enkeltmennesket frem. Humanismen var nok en forutsetning for reformasjonen og oppgjøret med det katolske kirken. Nå kunne ikke aldelen lenger undertrykke sine arbeidere eller andre de mente var mindre verdt enn dem selv.

Grunnen til dette nye synet, eller gjenfødelse som det også ble kalt, var den greske og romerske antikke kulturen. Dette kom spesielt til uttrykk i kunsten.

Det var stor interesse for denne kulturen på den tiden, og man elsket kunsten de hadde da. Faktisk så mye at man ville lage sin egen lignende kunst. Kunstnerne ble mer opptatt av perspektiv og rom, samtidig som de ble flinkere til å gjengi menneskekroppen mer nøyaktig. Renessansens store mestere, Leonardo da Vinci og Michelangelo var spesielt opptatt av dette.

Innfor den norske litteraturen har man Absalon Pedersson Beyer og Peder Clausson Friis. De kan nok ikke defineres som forfatter på den måten en forfatter er i dag, men de hadde stor betydning for det norske folk og teksthistorie. De brakte med seg impulser fra Europa, renessansens skriftkultur og humanismens idealer. Sterkest representert i denne kulturbølgen var Bergen og Sør-Vestlandet, og det var ingen tilfeldighet. Bergen var Danmark-Norges nest strørste by, og det var der Beyer holdt til. Friis hold til i Audnedal hvor han var sogneprest.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg holdt faktisk et foredrag om renssansen og michelangelo i dag jeg og fikk 5:)

anyway..syns det du har skrevet er bra jeg men ville fått mere fram hva som var de største kjennetegnene på renessansen, altså friere tankevirksomhet, nysgjerrighet på verden osv

Skrevet

Takk :) Da føyer jeg det inn.. :)

Kan jeg ha "renessansen kontra barokken" som overskrift?

grattis med 5'ern. fllink du er:) Hva går du?

Skrevet

Argumenterende... hvordan skal jeg gjøre denne teksten argumenterende?

Skrevet

Var ok, men ville gjort noe med avslutningen - heller avsluttet med Beyer og Friis' betydning ift. impulsene de brakte med seg i stedet for at Fris var sogneprest, på den måten vil du gli bedre inn i en fortsettelse som jeg antar blir barokken, hvis du ikke hadde planer om å fortsette med barokken i Norge og Petter Dass som salmedikter?

Litt smårusk i setningsbygning og slikt også.. obs obs :)

Skrevet

Skal begynne med petter dass og dorothe engelbretsdotter :P hehe.. tror jeg..får se i morra. fant ut at jeg er alt for trøtt nå :/

men syns det slutta litt "brått" liksom. så skal gjøre om på det. men føler ikke helt at dette var en resonnerende tekst.. tror jeg aldri har skrevet en sånn tekst før.. :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...