Gå til innhold

Ang. denne nye kreftvaksinen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har min mor begynt å mase hull i hodet på meg og min stesøster om at vi skal ta denne vaksinen som visstnok skal forebygge livmorhalskreft. Jeg har noen steder lest at denne vaksinen ikke kan tas, såfremt man har vært seksuelt aktiv. Andre steder står det ikke noe om dette. Er det noe som vet hvordan det der egentlig er?

Har dere noen meninger om denne vaksinen?

http://www.msd.no/content/physicians/no_gardasil_home.html

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=366607

Hvis det så stemmer at jeg ikke kan ta denne vaksinen av den grunn at jeg har vært seksuelt aktiv, er det allikevel veldig aktuelt for stesøsteren min. Så spennende å høre hva dere vet om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man kan vel ta den selvom man har hatt sex tidligere, men vaksinen har best effekt om man gi den til jenter som ikke har hatt sex enda.

Kan det ha noe med at man allerede har blitt immun mot viruset om man har hatt det tidligere? at det derfor ikke er noen vits?

bare slenger litt ideer ut i luften her :)

Skrevet

Den må tas før man debuterer sexuelt ja.

Skrevet

Dette har jeg fra noen i nær slekt der dette var veeeeldig aktuelt.

Skrevet

Det jeg hører, er at man allerede kan ha fått viruset om man allerede har debutert seksuelt..... Men jeg vet ikke om dette stemmer.

Til deg under; vet du hvorfor dette er? Jeg leste flere steder at det gir best effekt om man tar denne før man blir seksuelt aktiv, noen steder leste jeg at den må tas for man blir seksuelt aktiv. Men vet riktignok ikke hva som stemmer og hvorfor det er tilfelle.

Skrevet

Det er ikke 100 % sikkert at man har hatt det, MEN en ganske grei sjans, veldig vanlig virus. Spurte legen min om dette, og han sa at så lenge man er flink til å ta celleprøver jevnlig så burde det ikke være noe å bekymre seg for.

Skrevet

Livmorhalskreft eller hva da, å bekymre seg for? Så hvis jeg evt. har hatt dette viruset, kan jeg ikke ta vaksinen? Om jeg har forstått det rett.

Skrevet

livmorhalskreft ja,, de aller fleste tilfeller som kunne ha blitt kreft, altså celleforandringer, blir oppdaget ved en celleprøve. Tar man dette ofte nok, så vil legen oppdage forandringer tidlig nok til at man ikke får kreft.

Om du kan ta vaksinen eller ei er jeg usikker på, hva med å høre med legen din?

Gjest BigMama og februargutta
Skrevet

har hørt at den kun kan gir ungdom som ikke har hatt sexuell omgang.

Skrevet

Ja, det er nok det å sjekke jevnlig som er ganske bra. Har bare i det siste hørt veldig mye negativt om vaksiner, og har i det siste begynt å tenke litt mer over det før jeg bare tar en vaksine her og der.

Jeg antar at jeg ikke kan ta vaksinen ettersom det står flere steder + at hun andre her sier at man må ta den før seksuell debut... Men, sjekke for stesøsteren min kan jeg alltids.

Skrevet

Jeg har vært med i utprøvingen av denne vaksinen før den kom på markedet, og har nå fått vite at jeg er fullvaksinert.

Det var et studie som varte over fler enn 3 år, og det verken jeg eller legen visste om jeg hadde fått vaksine eller ei før lenge etter at studiet var avsluttet.

Du kan ta vaksinen selv om du er seksuelt aktiv, men du kan ikke ha hatt fler enn 5 partnerer. (Slik var det iallefall da jeg var med i studiet).

Personlig så ønsker jeg at min datter skal få denne vaksinen når hun kommer i puberteten.

I familien min er det vært celleforandringer og kjønnsvorter som er forårsaket av HPV virus som denne vaksinen beskytter mot som fører til livmorhalskreft. Det finnes flerer HPV virus, men disse forårsaker ikke disse forstadiene til kreft i like stor grad.

Så ja, jeg er positiv til denne vaksinen!

Skrevet

Den bør taes før man er seksuelt aktiv- ja. Dette er hva min fastlege informerte meg om. Tar celleprøver en gang i halvåret, og jeg regner med at legen min hadde anbefalt meg denne vaksinen dersom den hadde vært forebyggende for mitt vedkomne. Men det er den altså ikke. Iom. at jeg har vært seksuelt aktiv.

Skrevet

Vet du noe om hvorfor man ikke ha hatt mer en 5 sex-partnere for å ta denne vaksinen? Jeg synes nesten det er rart at det er mye forskjellig informasjon om det. Den er i hvert fall aktuell for stesøsteren min i det tilfellet, selv om den ikke vil være det i mitt.

Skrevet

Grunnen til dette er at jo fler man har hatt seksuell omgang med jo større sjangs er det for at man har flere av de HPV virusene. Var noe i denne duren iallefall.

Og det finnes jo mange typer og denne vaksinen bskytter bare mot de aller vanligste. Skal ikke si sikkert, men mener det var de 3 eller 4 vanligste det var snakk om som ga disse forstadiene(celleforandringene) som kan gi kreft.

Jeg har jo nå i etterkant fått vite at det var vaksinen jeg har fått, og dette begynner nå å bli mange år siden faktisk (6-7år). Jeg hadde ingen bivirkninger når jeg fikk vaksinen(3stk) annet enn rød og hoven på innstikksted og har ikke hatt noe problemer i etterkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...