Gå til innhold

Åhh, gubbeluren ga meg ett problem i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjørte mini til barnehagen sammen idag. Så snakker vi om videreutdanning og skoler. Jeg sa jeg kanskje kunne tenkt meg videreutdanning. Er sykepleier, og snakket om skole og muligheten for å bli lærer. Eller helsesøster, eller noe... Dette var bare helt løst og betydde egentlig ingenting, for har tenkt at det blir for dyrt å gå skole igjen, samt ønsker ikke mer studielån...

Så sier han, ja, hvorfor gjør du ikke det? Og da begynte jeg å tenke. Og finner ut at jeg har jo fryktelig lyst. Hehe, så nå har jeg sett på nærmeste høyskole hvilke alternativer som finnes her. Og selvsagt alt under forutsetning av at jeg kommer inn. Og nå tenker jeg knapt på annet. Helsesøster, jordmor.... hmmmmmm. What to do. Hadde helt klart hans støtte, og da ble jeg litt gira. (vet jeg hadde hatt den uansett, altså, men likevel han tente en gnist og en tanke ble mer enn bare en tanke...)

Ta noe pedagogikk og bli en eller annen form for lærer, helsesøster, jordmor, anestesi, operasjon, tja....Vel, blir ikke anestesispl eller operasjonsspl. da. Var også noe med barn, husker ikke helt hva den etterutd heter...

Noen kloke ord for dagen:)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre kloke ord herfra:

GO FOR IT!!!

Gjort det selv, angrer ikke. Utslag på lønn og i jobbmuligheter..

Skrevet

Gjør det! Tenk hvor langt et arbeidsliv er. Viktig å jobbe med noe du brenner for.

Men syns kanskje du bør tenke litt mer over hva du vil. Du nevner mye forskjellig da:)

Jeg søkte helsesøster, men kom ikke inn i år. Klarte kravet til jordmor, men vil ikke jobbe turnus. Så jeg jobber litt mer for å klare kravet.

Skrevet

Haha...så komisk!! Satt i et selskap her om dagen å snakket med en sykepleier som vurderer jordmorutdanningen til neste år. Nevnte det til gubben når jeg kom hjem å han sa "ja, kanskje du også skal starte på det til neste høst?" Må sies at jeg da må pendle (ca 5-6 timer med bil en vei), så jeg må tenke meg nøye om. Men jeg begynner å helle mer og mer mot helsesøster jeg da. Vanskelig ja....hmmmm....

What to do, det er spørsmålet mitt også! Hehe..ikke mye hjelp å få her nei. ;o)

Skrevet

De jeg vurderer mest går jo mot barn da:) Er uaktuelt med anestesi og operasjon.

Har egentlig ikke sett for meg meg som jordmor, så heller mot helsesøster. Begge de to finnes i byen her:) Men aner jo ikke om jeg har mulighet for å komme inn, er jo kun 30 plasser på jordmor og helsesøsterutd. Jordmor går vel over 1 1/2 til 2 år.

Har fryktelig lyst ja:)

Skrevet

Helsesøster er et år, mens jordmor er to.

Mye vanskeligere å komme inn på helsesøster. Har man ikke topp karakterer, må man ha jobbet i 5 år...

Skrevet

Det er aldri for sent å ta mer utdanning!

Men du burde tenke nøye igjennom hva du egentlig vil. Det er jo veldig stor forskjell på det å jobbe som lærer og det å jobbe som jordmor....

Skrevet

Niks, helsesøster er også 2 år, og man må ikke ha jobbet 5 år! Man får poeng for inntil 4 år. Men ja, vanskelig å komme inn

Skrevet

Ikke i Oslo. Kan ta ett år på Hias ( eller 2 år deltid).

Som jeg skrev over, har man supre karakterer kan man i prinsippet kun ha jobbet i et år:)

Som eksempel har jeg 2.7 i snitt og jobbet i 3.5 år. Kom ikke inn...I år var snittet på 7.5 ( jordmor var til sammenligning 6.0)

Hvor tar du utdannelsen din? Trives du?

Skrevet

hehe, ja det er det, så jeg må virkelig se hva som passer for meg. Men dersom det er vanskelig å komme inn... Velvel, skal hvertfall forsøke. Blir vel enten jordmor eller helsesøster. Lærer blir vel ett "andrevalg".

Skrevet

Står på nettsidene til Hist at helsesøster er 1 år (60 studiepoeng) og jordmor er 2 år, 120 studiepoeng. Men er det ene året da turnusår, eller er det 2 skoleår + 1 turnusår...

Skrevet

Mente Hiak, høgskolen i Akershus:)

Skrevet

Hei, mister en del anonymitet her hvis jeg sier hvor :)

Men ja jeg trives, det er ganske tøft til tider, folk forventer at du skulle kunne "alt" Men tror de vurderer litt hva slags erfaring man har og, mistenker at de kanskje peilet ut mange forskjellige typer med bakgrunn i forskjellige deler av yrket.

Skrevet

Men tror det kommer til å bli veldig vanskelig å komme inn på jordmor etter den serien på tv osv...

Skrevet

I Oslo får man ikke poeng for det første obligatoriske året man må jobbe etter utdannelse, med for inntil 5 å etter det. De som har erfaring med barn og unge som sykepleier for ekstra poeng for det.

Sikkert et tøft yrke ja, med tanke på at vi skal kunne mye om alt:)

Skrevet

Jøss, er det så stor forskjell på skolene? Trodde 4 år gjaldt alle jeg, jaja så feil kan man ta. Hva de vurderer som relevant praksis varierer kanskje?

Skrevet

På Hiak er det bare et krav om at du har jobbet som sykepleier, men man får som sagt et ekstra poeng for å ha jobbet med barn og unge.

Men vet at på en kristen skole her i byen( Menighetssøsterhjemmet tror jeg) har litt andre regler. Mener jeg har hørt man også får poeng for å ha gått hjemme med egne barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...