apea28 Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Min samboer og jeg sitter nå og klør oss i hodet og lurer på om systemet virkelig er helt kokos... saken er som følger: Min samboer har 2 barn med sin eks. De har en privat avtale om barnebidragets størrelse. Hun har tidligere vært singel men dette har endret seg og hun er nå samboer og har fått et barn til med sin nye samboer. Av ren interesse og nysgjerrighet sjekket vi opp om hennes nye livssituasjon ville ha noen innvirkning på bidraget. Kan det virkelig stemme at fordi hun har mistet div stønader som følge av at hun nå er blitt samboer igjen( ekstra barnetrygd, barnetilsyn og ny skatteklasse) så skal min samboer nå betale mer ??? Hva da også hvis hun velger å leve på sin nye mann og har 0.- i inntekt??? HJELP..... Håper noen vet ettersom jeg ikke kan finne det noe sted på NAV sine sider
Athina' Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Dette er kompliserte saker som kun de som kan se på saken og vet spesifikt hva de holder på med kan svare på, og burde svare på. Høres jo helt merkelig ut, men nav er nav og som sagt hver enkelt sak er individuell og man skal visst ikke skjønne hva de holder på med :-(
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Hmm, uten å kunne si det med sikkerhet mener jeg at når hun blir samboer med felles barn, så kommer egne regler inn der hennes nye sambos inntekt skal regnes med. Men i en slit situasjon tror jeg nok dere bør snakke med NAV, de kan hjelpe dere! Det er ikke slik at din sambo skal være nødt til å dekke opp for de stønadene hun får når hun er enslig har kommet bort. Det er penger hun får ekstra fordi hun er enslig, og det er hun jo ikke lenger! Men så lenge sin samboer og hans eks har privat avtale, trenger dere ikke bry dere med bidragskalkulatoren. De står fritt til å bestemme hvor mye beidraget skal være, og de kan faktisk bli enige om å sette bidraget til kr 0,- dersom det er et gjensidig ønske. Da lager de aller fleste en avtale som sier noe om fars "innblanding", dvs hva han skal være med og betale på o.l.
apea28 Skrevet 5. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. november 2007 Ja, det skal visst ikke være enkelt ) For ved å benytte bidrags kalkulatoren så blir jo bidraget for min samboer høyere nå. Det var vel noe av det du var inne på som vi også har tenkt på at hans inntekt (nye samoer til ex) også skal legges til grunn. For hvis ikke som jeg nevnte vil jo dette komme helt galt ut hvis hun nå velger å ikke jobbe eller jobbe redusert, og det skal jo ikke vi betale for...
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 Ja, de reglene er vanskelige!! Men jeg mener at så lenge hun har felles barn (eller er gift) med ny sambo, tror jeg han skal regnes med! Men jeg er ikke sikker....Min samboers eks er alene, så har liksom ikke lest så mye om dette! Men håper egentlig vi kommer i den situasjonen snart, ting hadde kanskje blitt letteren om også hun hadde noen! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå