Gå til innhold

Lære seg og sovne selv??? Uten skrikekur!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 6 mnd klarer ikke sovne alene. Eneste gangen han sovner lett er når vi går tur.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan vi skal lære han at det ikke er farlig å ligge i senga å sove??

Han HYLER nesten med en gang han bir lagt i senga. Han roer seg ikke med vugging, stryking, synging, prating eller noe annet vi har prøvd. Må ta han opp og ut av soverommet for å roe han.

Ligger han i vår seng sammen med en av oss eller begge går det greit i et par minutter så begynner sutringa. Tar vi han ikke opp da så blir det raskt febrilsk hyling uansett hva vi gjør, og han roer seg ikke før vi tar han med ut av rommet.

Har prøvd alt jeg kommer på av triks, men ingenting funker.

Han sovner ikke lenger til puppen, og han er en stor gutt på 11 kg så det begynner å bli veldig slitsomt å gå med han til han sovner.

Noen som kan gi meg en bra oppskrift??? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det går nok ikke uten skrike kur...

Skrevet

Lurer på det samme som deg HI....

Huff.... Vet godt hvordan dere har det.

Klarer heller ikke skrikekur altså:S

Skrevet

Her klarte vi det uten den såkalte skriketuren. Vi gjorde den lille klar for senga en god stund før han ble trøtt, og når han ble trøtt bar vi han rolig ut i senga. Så sovnet han der. Men her må man være punktlig for de er plutselig for overtrøtte og da er det ikke enkelt. MEN vi har hatt et par dager der det ikke har vært så lett, særlig når tennene har kommet.

Vil bare råde deg til å aldri ta han opp av senga når han skal sove med mindre det er noe galt. Da får du bare det verre neste gang.

Skrevet

Jeg for min del synes faktisk ikke det er synd i så store babyer som skriker litt når de legges så lenge de har det bra og mammaen eller pappaen er med dem hele tiden og gir dem trygghet. Babyen er jo ikke redd eller har det vondt, han er bare fly forbanna over å ikke få viljen sin! Og du må tåle å høre barnet dit skrike av sinne, for det kommer det til å bli mye av i årene som kommer, tro meg ;-) Barnet ditt kommer til å vræle av sinne når han ikke får viljen sin tusenvis av ganger de neste årene og med mindre du vil ende opp med en ufordragelig borskjemt unge må du på ett eller annet tidspunkt lære deg å sette ned foten. Nå sier jeg ikke at det er noe som må gjøres første året nødvendigvis, for all del, men det skader heller ikke å begynne når babyen er 6 mnd. Ingen barn har vondt av å oppleve at de ikke alltid kan få viljen sin.

Sitt der med ham, men ha det mørk i rommet. Hold i hånden slik at han merker dere er der og si med gjevne mellomrom med bestemt og rolig stemme, helt tydelig "Hysj, hysj, nå er det kveld/natt og du skal sove". Pass på at stemmen din ikke blir mild og trøstende, hold den bestemt, men vennlig. Evt stryk litt over neseroten eller kinnet innimellom. Jeg vil ikke kalle det skrikekur når du er der med barnet hele tiden selv om barnet skriker, du hjelper han bare å lære seg å finne roen selv. Skrikekur er når du lar ungen ligge alene og forlatt og hyle, det blir noe helt annet synes jeg. Jeg tror du vil oppdage at det ikke tar så mange kveldene før han sovner fint i sengen og om en uke eller to kan det kanskej være det holder at du bare går inn og gir smokken eller tar på dynen igjen en gang eller to også :-)

Skrevet

Har prøvd å sitte ved sengen og stryke og det der, men har til slutt tatt han opp når jeg synes han har skreket for lenge. Ikke fordi jeg blir sliten eller lei av å høre han skrike, men fordi jeg tenker på hans beste.

Han blir jo hes og illrød, og gjennomsvett. Redd for at han får vondt når han skriker sånn. Deter virkelig av full hals uten stans.

Han er jo alltid så blid og glad ellers. Gråter så og si aldri, så jeg føler meg så sinnsykt slem!!!

Hvor lenge mener du er lenge nok før jeg evnt tar han opp??

Skrevet

Om han ikke gir seg på 2-3 timer så hadde jeg nok gitt opp, men ville prøvd minst 1,5-2 timer, det tar gjerne så lang tid første kvelden, men prøver du først må du ikke gi deg, da blir det bare værre som en over her også skriver. Han får nok ikke vondt av å skrike, det høres ihvertfall lite sannsynlig ut og klart han blir rød og svett, men det tåler han et par kvelder. Du er ikke slem som vil hjelpe ham til å finne roen selv :-) Hadde du gått din vei og latt ham ligge der alene hadde du vært slem, men så lenge du sitter der med ham så er han trygg, han får bare ikke viljen sin. Og prøv det med stemmen. Jeg prøvde det for første gang med mini uten å ha helt tro på det og du verden så effektivt det var! Tror han merket at jeg hadde bestemt meg på stemmebruken og da gav han seg kjempefort i forhold til hva jeg hadde forventet (har brukt dette om natten for å hoppe over et par måltider siden han bare spiste om natten nesten og ikke på dagen, tok 10-15 min med av og på gråting og det var det, nå tar det bare 2-3 minutter, er en liten uke sidne jeg begynte).

Skrevet

Uff, jeg synes det virker fryktelig lenge å la han ligge å gråte. Selv om jeg sitter ved siden av han. Vet ikke om jeg klarer det jeg..

Tror ikke jeg er klar for å utsette han for det. Føler liksom at jeg straffer han for noe han ikke kan noe for.

Skrevet

Da venter du, enkelt og greit. Dette er jo ikke noe du må gjøre tross alt, du velger jo helt hva dere vil, jeg bare kom med forslag på hvordan det kan gjøres. Kan det være han vil roe seg fortere med noen andre til stede enn deg? Ofte prøver jo små barn ut mammaen sin mer enn andre.

Skrevet

Kan det være han skjønner hvordan han skal klare å sovne i senga når han blir litt eldre mon tro??

Jeg holder nok ut å bysse han en stund til hvis jeg vet at det finnes håp om at det går over :):):)

Skrevet

Når gutten min ikke finner roen selv etter en stund så tar jeg og legger han på siden, tar hendene hans under dyna( Han kaver og river smokken ut og vræler deretter fordi smokken er ute...), så tar jeg dyna og holder stramt over han. Da får han samme følelsen som om han ligger i posen sin i vogna og der sovner han på null komma niks!

Når jeg gjør dette så sovner han på kort tid. Med den armen jeg må holde med over dyna, så har jeg underarmen forsiktig over pannen hans, så han kjenner varmen min.

Dette funker her nå, men håpet er jo at han greier å roe seg selv nok til å sove da.. Han er 7 mnd.

Skrevet

Har han koseklut? Sånne store flanellskluter er greie å legge inntil hvert kinn, så har han en på hver side, min gutt elsker kluten sin!

Skrevet

Hva med å legge ham inntil deg eller pappaen da? Altså at han får ligge i armkroken, så blir det en mer glidene overgang til å sovne uten vugging?

Skrevet

Setter veldig pris på rådene dine!!! Skal huske det du har sagt og se om jeg klarer å innstille meg på at det er best for han å lære det snart.

Pappaen har enda værre med å se han gråte. Han er jo pappas lille god gutt :)

Vi får prate litt sammen her og finne ut av hva vi gjør.

Skrevet

Koseklut og kosebamse, men han bryr seg ikke så mye om det.

Har t.o.m prøvd med leker for å få han til å ville ligge i senga, men han har bare bestemt seg for at det vil han ikke og da er det ingenting som hjelper.

Problemet startet da han begynte å gulpe så mye og slite med magen da han var nyfødt. Klarte ikke ligge, og sov nesten bare på brystet vårt.

Med en gang han klarte å ligge begynte vi å prøve å få han til å sovne selv, men har aldri fått det til.

Skrevet

Han nekter å ligge i armkroken også han!! Skal bare sitte. Har prøvd å ha han mellom oss i senga og holde på han og rugge og synge,men han hyler da også.

Han er generelt veldig aktiv og vil ikke sitte eller ligge i ro, bortset fra på tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...