Gå til innhold

HVa har dere i blodprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 31 og hadde 11. Fikk beksjed om å være nøye med jerntabletter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde 12,3 i uke 35. Det er bra. Du bør ha en blodverdi på over 10 for at det skal være i orden. Gang verdien med 7 så finner du ut hvor mange prosent blod du har.

Skrevet

Jeg hadde 11,8 og lave jernlagre (8) i starten av svangerskapet. Fikk da beskjed om å ta jerntabletter av legen min. Siden da har jeg tatt 65 mg jern (Ferromax) hver dag. Hos jordmor i uke 28 var blodprosenten min oppe i 13,7. Da fikk jeg anbefalt å trappe ned på tablettene og bare ta en pille Hemofer om dagen for å holde det ved like...

Det er nok riktig at du bør ta litt jern når blodprosenten er såpass lav. Mener det er anbefalt med mellom 11 og 13,5 eller noe sånt....?

Skrevet

Er nede på 10,0 jeg, håper det har gått opp til neste kontroll:) knasker jerntab. og spiser brokkoli;)

Skrevet

min var på 10,9, men er nå på 11,3. bør jeg ta jerntab.? ingen som har sakt noe om det til meg.

Skrevet

Hei!

Min blodprosent var 10.5 da jeg var hos legen i uke 37(11 dager siden). Jeg fikk beskjed om å ta 1 jerntablett om dagen. Midt i september var blod% 12.

Jeg skal tilbake til legen på torsdag, så da får vi se om det har bedret seg litt.

Skrevet

14,3 i uke 27+4

d va visst veldig bra.

har ikkje peiling eg=)

Skrevet

Er i uke 39 og har 10.9. Legen på sykehuset ville ikke at jeg skulle ta jerntabletter men heller fokusere på å spise mer matvarer med mye jern (f.eks leverpostei), samt spise mat med c-vitamin (f.eks appelsin) for at blodet ikke skal bli for tykt.

Skrevet

C-vitaminer øker opptaket av jern i kroppen.

Skrevet

Min hb er 10,8 og fått beskjed av jm å ta 2 hemofer dagen. Den ideelle hb er mellom 11 og 13-14...

Skrevet

9.5 svelger en jerntabelett om dagen nå. Ble plutselig såååå trøtt og SLITEN! ....Men den ble målt til 10,8 for mange uker siden. Hvorfor har jeg ikke fått beskjed om å ta jern før nå? jaja.

uke 30+ i skrivende stund..

Skrevet

Min var 9,3 nå sist hos legen, da i uke 29. Fikk beskjed om at jeg måtte ta jerntilskudd hvis den var mellom 10 og 11, så da resultatet var 9,3 var det bare å begynne å knaske tabletter.. ;o)

Skrevet

Min blodprosent var nede i 8,4 nå, så måtte straks begynne med jerntabletter på 100mg!

Jordmor angra skikkelig på at hun ikkje hadde målt blod% min siden sommer!! men er gla jeg ble skjekka da, sånn jeg fikk knaske litt jern!! var sååå sliten og trøtt!!

Skrevet

Dere skal ikke ta jerntabletter hvis ikke lege sier noe om det!!!!!!!!! Dessuten er det ikke blodprosenten alene som avgjør dette, men også jernlageret( som dere sikkert også har målt). Jeg hadde blodprosent på 10,8, og fikk høre at det var veldig bra. Jeg har et ferritinnivå(jernlager) på 150. Dette er veldig bra( sa lege). Jeg spiser ikke jerntabletter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...