Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Hei! Hvordan er det å gå med tvillinger i forhold til et svangerskap med bare en? Er dere mye mer sliten, mer kvalm, mer svimmel og mer sliten? Orker dere mindre? Jeg synes jeg blir sliten av ingenting, jeg er sykemeldt, og tenkte jeg skulle få gjort så mye hjemme, men jeg blir sliten bare av å tenke på å vaske opp. Akkurat som du har influensa uten feber:) Er i uke 29 nå, og jeg husker fra sist, at det var den beste tiden, hadde masse energi, og var i kjempeform!
Heidi30 Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Hei på deg! Jeg har en gutt på 3 år og er gravid med tvillinger i uke 26 nå....er i uke 27 på torsdag. Jeg orker ingenting heller...slitsomt. Er svimmel ogk valm og sliten....Ikke noe energi her nei...... Er litt frusterende......men ligger tross alt to der inne hehe
nå er vi fem Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Hei! Selv om jeg ikke har kommet så langt som dere (uke 21) så har jeg det på samme måte. Ikke noe energi igjen etter at jenta vår har lagt seg. Hun er to år og ønsker masse oppmerksomhet og vil gjerne at mamma skal ligge på gulvet og leke! Er nå 80% sykemeldt og gleder meg til denne blir gjort om til 100% om noen uker. Tenker vel at det er leeeenge igjen og vente, og med sure oppsøt, bekkensmerter og lite søvn er jeg vel ikke den ideelle partner for tida. Gleder meg til det er over og jeg kan holde de to jentene mine - da skal jeg slå meg selv på skuldra for en vel utført jobb og innsats!!!:-))
Jente73_tvillinger Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 Jepp - samme her også. Har liksom gått og ventet på at energien skal komme tilbake, men det skjer ikke. Er også i uke 21 og jeg ble 100% sykemeldt forrige uke, tvillinger på vei..... Fikk streng beskjed om at det var reglene, og det var ikke noe å diskutere en gang. Hvorfor er du i jobb enda da? Så rart at de utfører dette så forskjellig fra kommune til kommune - men du har faktisk krav på det om bare sier fra. Jeg har en kontorjobb, og bekkenet mitt hadde ikke klart det lenger - litt nederlag, hadde ingen problemer med bekkenet sist gang. Eller..kjente det jo litt mot slutten, men ikke som dette. Har hørt at man ofte får vondere i bekkenet når man har født allerede?? Jeg også har en gutt på 2 år og jeg får såååå dårlig samvittighet når jeg merker at jeg begynner å se på klokka rundt 1800....med trøster meg med at dette er bare for en liten periode. Hmm...må bare kommentere, tvillinger på vei - vi er begge 21 uker, har en 2 åring (men jeg har en 2 år gammel gutt) og vi venter begge 2 jenter
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 Tusen takk for gode svar, deilig å ikke være alene:) Kan jeg spørre om dere er veldig mye større enn når dere var gravid med en, jeg tror den elefantfølelsen er med på å slite meg litt ut:) Har også en gutt på to år fra før.
Rakri Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 Merket tidlig forskjell, ja. men nå på slutten er den største forskjellen at jeg har vært "høygravid" leeeenge.. Nå er jeg i uke 36 +4 og måler 114 cm rundt magen. Med 155 i høyden er jeg jo snart firkantet...hihi...Det meste er tungt nå, så veldig glad vi er i mål om kort kort tid.. Det viktigste er jo å slappe av / ligge nok. Hos meg har ille bekkenløsning begrenset det, men merker nå på tampen at jeg stortsett må ligge... virkelig ruging med andre ord
Jente73_tvillinger Skrevet 5. november 2007 #7 Skrevet 5. november 2007 Ja, jeg er nå 5 måneder og like stor som da jeg fødte forrige gang....tør ikke engang tenke på hvor dette ender
mamma :-) Skrevet 5. november 2007 #8 Skrevet 5. november 2007 Å,ja! Merker at man har barn fra før. Er tvillinggravid i uke 29 og har en på 2 år og en på 6år. Hatt store bekkenplager men vært fin de siste 4 ukene.....til nå. Vondt i bekken og rygg. Men mest bekken om natten. Snu seg i sengen er en prøvelse i seg selv gitt! Blir skikkelig sliten av bare noen få trapper. Sover dårlig så jeg står opp sånn midt på dagen. Å lage middag til mann og jenter kommer hjem er mer enn nok om dagen. Føler meg skikkelig ubrukelig og det tærer litt på humøret. Men det kommer bedre dager tenker jeg. Har jo vært i fin form så lenge. Bare jeg tar det med ro noen dager til så vet jeg at jeg får noen bra dager igjen.Er jo forsatt lenge til fødsel. Egentlig er jeg i bedre form denne gang enn med forrige. Hadde faktisk værre bekkenplager da. Men ble denne gang sykmeldt i uke 22 og tatt det mer med ro. Det hjelper nok. Blir mye å gjøre for mannen min men bedre at jeg tar det med ro enn å risikere å bli lagt inn på sykehus. Hører mange skrekkhistorier om tvillinggravide som ligger uker på sykehus. Tvi tvi og ikke ha dårlig samvittighet for å ligge i sofaen eller sove på dagen. Du trenger det. Viktig med krefter til fødsel og to små samt større barn hjem ;D
Heidi30 Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Deilig å høre at andre også sliter ja. Jeg er like stor nå som når jeg fødte min første. Er 28 cm nå i uke 26+5. Føler meg som en hvalross noen ganger og har ingenting å ha på meg hehe.... I natt måtte jeg ligge på sofaen fordi jeg finner ingen god stilling i senga. Dette er slitsomt ja gleder meg også til å holde dem i hendene mine......Vi skal være stolte ja synes vi gjør litt av en jobb, tror ikke alle menn skjønner dette hvor slitsomt det kan være. ER trøtt allerede jeg var oppe seks med treåringen min i dag hehe....føler seg ubrukelig ja......menmen.... Stå på jenter!
nå er vi fem Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 Jeg har fått vite at det blir full sykemelding fra ca uke 24, men før dette er det "behovsprøvd". Litt frustrerende at det er så ulik praksis, både med sykemeldinger, men også med igangsetting. Har hørt at det er uke 38 ved SØF, men sist sa de at dette var langt fra noen regel...... Og Rakri, da ser det ut til at jeg slår deg med 1 cm på høyden!!! Lurer på hvordan jeg skal klare å gå så lenge som deg! Hvor store er tvillingene dine? Jeg er allerede stor og har begynt å puste veeeeldig tungt. Føler at alt er dyttet bakover og oppover......Hvor skal jeg gjøre av de til slutt???:-))) Fint å lese at man ikke har grunn til dårlig samvittighet pga småsøsken - skjønner at alle har det på samme måte! Vi får tenke at de får en fantastisk gave med flere søsken og at de i fremtiden kommer til å ha masse glede av hverandre:-)
chiquitita Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 Tror tvillingsvangerskap kan være like forskjellige som enlingesvangerskap... Men selvfølgelig er det tyngre - det er jo dobbelt opp der inne! Jeg har en gutt på 20 mnd - det første svangerskapet gikk som en drøm, absolutt ingen plager til siste dag. Denne gangen var jeg kvalm og trøtt de tre første mnd, men er nå i veldig bra form, er i uke 26. Merker at jeg har mer mage enn sist, men ellers føler jeg meg veldig heldig... Ble sykemeldt fra uke 22, men det var rutinemessig sa legen. Er helt greit å ha "fri" i og med at gutten ikke har barnehage. Tror det er viktig å lytte til kroppen - uansett hvordan formen er. Er greit å ha litt (!) energi igjen når de to små popper ut! Lykke til - alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå