Elax Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Jeg lurer på tre ting, håper noen kan hjelpe meg! 1. Synes jeg har hørt at baby ikke skal få mer enn 1 liter mme tilsammen i døgnet, stemmer det? Babyen min er 5 og en halv måned, og vil gjerne ha mer enn det! Prøver å gi ham litt grøt, men han brekker seg av hirse og maisgrøt. Får i ham noen få skjeer med havregrøt, men ikke sånn at det metter noe særlig. Han elsker fruktpuré fra hipp, man han kan jo ikke leve på det heller, er jo mer dessert. Noen som har tips til grøt? Gutten min har fått mme hele tiden, og stort sett med malt pga forstoppelse. Mistenker at han nå er forvent til søtt, og nekter derfor alt annet. Har prøvd å blande litt fruktpuré oppi grøten, men det duger ikke det heller. Noen tips? 2. Jeg får jo fødselspenger fra NAV, dvs at jeg får mine vanlige lønninger utbetalt fra jobben. I tillegg så får jeg hver måned et mindre beløp på ca tusenlappen som det står er fødselspenger fra NAV. Hva er det for noe? jeg får jo det jeg skal ha gjennom jobben! Trodde jeg da...Sitter å lurer på om jeg får for mye! 3. Har sliti en stund med høyre håndledd, og det har blitt myyye verre etter fødselen. Har nedsatt kraft, og kan ikke belaste det så jeg får trykk rett på håndleddet. (Kan ikke ta armhevinger f.eks.) Noen som har noe liknende? Lurer på hva som er beste utredningsmetode. Flott om noen har tid til å svare på noe av dette!
Gjest Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 1) De skal helst ikke ha mer enn 1 liter nan når de er under 6mnd. Jeg har desverre ikke noe råd ang grøten,men du kan jo prøve andre typer grøt og se om det funker... 2) De ekstra pengene er barnetrygden som alle barn får frem til de er 18(tror det er 18) 3) ????Senebetennelse????
Forskeren Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 1. Ja, det stemmer. Har ikke annet råd enn å jobbe med grøten, evt middagsglass? 2. Barnetrygd 3. Carpal tunnel syndrom? Er vanlig å bli verre under graviditet i alle fall, skyldes press på nervene ved håndleddet, stikker/prikker det noen ganger?? Kan føre til nedsatt kraft... Vanlig utredning er vel via fastlegen sin, be om henvisning videre (antakelig sykehus, man ser det vel på bilde...? vet ikke helt). Hvis det er carpal tunnel syndrom bør/kan det opereres, man kutter i et senebånd over håndleddet slik at plassen til nervene bedres.
Mooncake Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 1. Bland litt grøt pulver oppi frukt pure'n. Øk mengde etterhvert. Begyn med moste grønnsaker. Gullerot var en favorittt hos oss fra dag 1. Forsøk med svisker istedet for malt. Kanskje han liker smaken av noe annet - kanskje det kan trigge nysgjerrigheten for noe nytt. Prøv velling med smak (jeg vet at de har pære velling der jeg handler (ICA maxi)). Da får han i det minste i seg mer mat. Siste bruteale alternativ, er vel å ikke gi mme, men mat istedet. Han får spise det han får... (blir sikkert slitsomt...).
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 Ja, pga nyrene skal de ikke ha mer enn en liter mme. Selv større barn skal ikke ha mer enn en liter. Når du er oppe i flere måltider med fast føde om dagen, begrenser det seg selv. Her gikk det også trått med grøten i starten, vi begynte med smaksprøver da han var fem måneder. Nå er din så stor at du godt kan prøve seks-månedersgrøt. Vi "fikk i gang" grøtspisinga da vi forsøkte med Nestlés hvetegrøt med frukt. Jukset ham i gang med å ta litt fruktmos på tuppen av grøtskjea, han gapte som bare det. Nå spiser han de fleste typer grøt. Har han problemer med treg mage, kan du gi litt sviskemos etter grøten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå