Gå til innhold

Dumt spm om feriepenger, sykepenger og permisjonspenger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har forstått det sånn at man får feriepenger av 12 uker av sykemeldingsperiode, og 12 uker av permisjonsperiode...

det vil si at jeg har rett på feriepenger for 24 uker til neste år, stemmer ikke det?

Meeeen... prøver å regne ut hvor mye jeg får i feriepenger...

men er feriepengene allerede skattet for eller?

skal jeg bare ta 24 uker x 5 dager x dagsatsen min x 0.12 eller skal jeg trekke skatt fra summen jeg får der også?

når får man feriepengene fra nav?

og er det halv skatt i desember (foreldrepenger) eller er det ikke? har hørt så mye forskjellig.

Kunne selvfølgelig ringt dem men har litt angst for å spørre om sånne ting, virker som om de har så dårlig tid på nav at sånne ting spør man ikke om, man får være takknemlig for det man får...

forresten , for de som er i jobb(tenker nå på sambo)... er det alltid halv skatt i november? eller er det ikke alle bedrifter som har det?

ble mye spm her men håper noen kan hjelpe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at du nå får feripenger av hele permisjons tiden. Noe nytt.

Skrevet

Var mange spml. her skal svare så godt jeg kan:-)

Er ikke sikker på at du får for 24 uker men tror det.

Feriepenger regnes ut fra det du tjente året før. Du får ca. 12% av lønnen. Alltså 12% av det du tjente på de 12 eller 24 ukene. Du skatter ikke for dem.

Feriepengene fra NAV utbetales i slutten på mai.

Du får halv skatt på foreldrepenge i desember og de utbetales rundt den 15. desember.

Det heter vel halv skatt i desember. Noen får det på november lønna og noen på desember lønna. Det er noe alle bedrifter skal gjøre.

Skrevet

ok, tusen takk for svar!

meeen.. jeg og sambo sluttet i jobbene våre i år og fikk utbetalt feriepenger som vi har tjent opp i år. men disse skattet vi for. får vi det igjen på skatten neste år da eller?

Skrevet

Viss du tar ut feriepenger samme året du tjente dem så må du skatte ja. Og du får ikke feriepenger av de pengene året etter. Alltså viss dere jobbet den plassen i 6 måneder og fikk feriepenger for de 6 månedene så får du ikke nye feriepenger for de 6 månedene. Men man får feriepenger fra den nye arbeidsplassen så sant man ikke har tatt ut de feriepengene og.

Tror ikke du får de pengene igjen på skatten.

Skrevet

Ok!

hehe neida, hadde ikke tenkt å få dobbelt opp da... =P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...