MissAntrop Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Satt her og sang for lillejenta, bladde gjennom sangboka og kom til "Blåmann, blåmann".. Nydelig sang men jeg var da virkelig ikke forberedt på at teksten var så ufattelig trist.. Siste vers sang jeg med hulkende stemme.. *snufs*
Lilly 79 Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Åååå, den sang jeg for lillemor HVER kveld! "Gamle lykle moder di, seint kom heim med bjella si" Der kom tårene til meg!
MissAntrop Skrevet 5. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2007 Ja, der begynte jeg å ane hvor denne sangen bar hen. Og så.. "Ikkje enno, Blåmann min må du døy frå guten din" Åhh....
Lilly 79 Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 Har du hørt Vesleblakken?? Den er enda tristere... Skal se om jeg finner teksten en plass!
MissAntrop Skrevet 5. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. november 2007 Nei, den har jeg ikke hørt. Blir en tårevåt ettermiddag dette, skjønner jeg
Lilly 79 Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 VESLEBLAKKEN I en liten stue langt fra bygdens ståk og strid, hørtes barnelek og latter når iblant du gikk forbi. Men en dag brøt sorgen inn i gledens harmoni, Veslegutten var blitt syk og lå i feberfantasi. Langt det var til doktor, kanskje livet snart var slutt. Hjelpen måtte hentes for å redde Veslegutt. Ned i stallen stod en snill og trofast kamerat: - Kjære Vesleblakken, du må ta den lange veien fatt. Blakken drar av sted på livets aller lengste vei, og han tenker: - Jeg vil gjøre alt og bringe hjelp til deg. Lyse minner dukker fram, han husker alle dem, hver gang han med Veslegutt på rygg fra marken travet hjem. Snart er de i bygden fremme, doktor hentes med. Men den vei tilbake ble nok lenger enn hit ned. Tunge bakker ble for mye, men det gikk til slutt. Tenk at slik han måtte hjem med hjelp og liv til Veslegutt. Blakken reddet livet for sin aller beste venn, men av Blakkens eget liv var siste dagen runnet hen. - Så takk da, kjære Blakken, du min aller beste venn. Aldri får jeg se deg, aldri klappe deg igjen.
Lilly 79 Skrevet 5. november 2007 #7 Skrevet 5. november 2007 Uff, den er så fin... Skikkelig gammel sang, en eldre mann som synger den.
MissAntrop Skrevet 5. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. november 2007 Åhh hjelpes.... Kjempetrist!!!!! Må se om jeg finner melodien på nett også - ikke at JEG klarer å synge den, men
Lilly 79 Skrevet 5. november 2007 #9 Skrevet 5. november 2007 Ja gjør det! Kanskje jeg klarer å finne ut hva han het den som sang den. Tror du kan laste den ned på limewire:-)
Thunderstruck Skrevet 5. november 2007 #13 Skrevet 5. november 2007 Å,den er trist da! Da jeg var lita sang mormor denne sangen for meg og jeg gråt hver eneste gang..Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå