Gå til innhold

koffein

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, snakket med en kamerat som har studert psykologi i helgen og som i sin hovedoppgave hadde med et avsnitt om graviditet og koffein. Han sa det var noe forskning som tydet på at store mengder koffein i tredje trimester kunne ha innvirkning på fødseslvekten i samme grad som røyking hvis man ventet gutt. Mens man mange steder finner informasjon om at det er greit å drikke 4-5 kopper i hele svangerskapet, mente han at man burde begrense det ned til 1 eller 2, hvis man i det hele tatt måtte ha det (jeg drikker ikke kaffe, så det er sikkert lett for meg å si, men jeg satt nå og koste meg med en pepsi max og det var derfor vi kom inn på det. Dessuten venter jeg jente =)).

Tenkte jeg skulle meddele dette til dere andre selv om dette ikke er noe som er forsket på så lenge, så har dere i alle fall muligheten til å tenke på det. Og de som er som meg som like gjerne drikker annen brus enn cola(sitter litt i glasshus her også, for jeg drikker svert lite brus), kan jo bare velge noe annet når 3.trimester nærmer seg!

Tør ikke legge den inn på 3.trimester-det er jo ikke meningen å skremme noen-bare å midreformidle litt informasjon =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er 'noe forskning som tyder på det', så betyr vel det at det ikke er helt sikkert da? Hvorfor hadde det ingen betydning dersom man ventet jente? Mine røykende venninner har født både gutter og jenter med relativt lav fødselsvekt.

Ellers betyr det ikke så mye for meg. Jeg drikker kun en enhet med koffein om dagen, vanligvis en kopp kaffe til frokost. Er ikke så veldig glad i brus, og må jeg absolutt ha det kjøper jeg meg en Solo i stedet. Når man skal rasjonere koffeinbruket sitt må man jo ta hensyn til alt som inneholder koffein, ikke bare kaffe.

Skrevet

det blir som egget trur jeg ...guttegenet og guttefoster er litt mer skjøre...nå skal jeg ikke si det for høyt for er ikke sikker altså men mener å huske at jeg har lest det et eller annet sted...

Skrevet

Offisielle råd er jo å ikke drikke mer enn 1-2 kopper kaffe om dagen...

Skrevet

Det er anbefalt fra leger/jormodre + div. literatur at man reduserer alt koffein inntak under graviditet. Ikke bare i 3 trimester, men under hele svangerskapet. har ingen tro på at dette gjelder mer hvs man bærer på en gutt enn en jente. dette er 'far fetched' tror jeg. hadde dette vært vitenskap ville man blitt opplyst om dette. det er vel det sikreste uansett og trappe ned på koffeinen, uansett hva man venter, og under HELE svangerskapet. husk også at mange typer brus, ikke bare cola, inneholder koffein. Mye te eller skjokolade er også påvist og ikke være bra. Alt til moderasjon og en god porsjon sunn fornuft sier nå jeg!

Skrevet

Jeg som har vært så slakk når det gjelder kaffe:( Er jo så stolt over å ha sluttet å røyke at jeg tenkte at noen kaffekopper må jeg da kunne unne meg.. Hva skal jeg kose meg med nå da??

Skrevet

Jeg drakk MYE kaffe før jeg visste at jeg var gravid. Med en gang jeg fant det ut byttet jeg til koffeinfri, men tok en vanlig kopp av og til. Etter en uke likte jeg ikke kaffe lenger, og syns fortsatt at det smaker pyton. Merkelige greier.

Uansett, hvis du drikker mye kaffe kan du bytte ut med koffeinfri, selv om det ikke er det samme. Ellers finnes det mange forskjellige koffeinfrie teer. Vanlig te inneholder jo litt mindre koffein enn kaffe og er et godt alternativ. Det gjør ikke noe å drikke 1-2 kopper vanlig kaffe, men hvis du har et stort forbruk er det nok lurt å prøve noen tiltak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...