Gå til innhold

kan man bruke hydrokortison krem i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bruker den av og til pga eksem på hendene. det er den vanlige, grønne som man får kjøpt på apoteket

Videoannonse
Annonse
Gjest Orkideen
Skrevet

Les pakningsvedlegget eller ring apoteket og spør. Jeg ville ikke brukt det uten å vite om det er greit.

Gjest Orkideen
Skrevet

Fant dette i felleskatalogen om hydrokortison:

Graviditet:

Rådfør deg alltid med lege eller apotek før du tar noen form av medisin.

Det finnes ingen kjent risiko ved bruk under graviditet.

Skrevet

Hei

Var akkurat på apoteket i stad pga litt eksem på hendene, ble anbefalt hydrokortison, fikk høre at det ikke var farlig for gravide.

I pakkningsvedlegget foran meg her står det:

"Det er lite sansynlig at bruk av hydrokortison krem under svangerskapet har skadelige effekter på fosteret.

Det er lite sansynlig at barn som ammes påvirkes. Brystene må ikke påføres rett før amming"

Så jeg bruker den med god samvittighet hverfall=)

Skrevet

Det går bra å bruke kortison og andre steroidkremer, så lenge det ikke er over større områder og lang tid. Kommer det inn i blodomløpet når en er gravid og fosteret får det i seg så ødelegger det nyrebarken til barnet... Har selv håndeksem, og fikk beskjed om at det ikke var noen fare å bruke sterke steroider bare på hendene og på armene, men tok ikke sjansen på det i mitt første svangerskap og kommer vel ikke til å gjøre det i det neste heller.

Kortison er jo et ganske svakt steroid, men ikke bruk det over lang tid som sagt.

Skrevet

Hei. Jeg har atopisk eksem som har forverret seg til å bli svangerskapsklør. Var hos legen og fikk resept på en salve i dag, med hydrokortison. Mild sådan, og skal brukes over korte perioder. Får se hvordan det går...

Den salven som har fungert helt UTMERKET for meg tidligere har vært en fotsalve (!) fra GehWohl som jeg kjøpte hos fotpleieren. Skal jo egentlig være til føttene da men brukte den på hendene for den er bakterie-hemmende og oppbyggende for huden. Enkelte dager har jeg vært så plaget at alle fingrene har sprukket i alle retninger. Men etter en dag med den har jeg vært fin. Anbefales.

Skrevet

Svangerskapskløe, ikke klør...

Skrevet

Brukte både Flutivate(gr3) og Dermovat(gr4) i forrige svangerskap. Kunne ikke klart meg uten dessverre. Men legene mente at det IKKE var noe problem. Så lenge du ikke smører deg over hele kroppen med masse krem så skal det gå bra.

Har atopisk eksem og psoriasis slik at dette er kremer jeg bruker til vanlig og virkelig trenger.

Det preparatet du nevner er et svakt preparat som det ikke skal være noe som helst problem å bruke i svangerskapet.

Skrevet

har benyttet masse steroide kremer i svangerskapet, må man så må man, og legene sier at det går helt greit.

dette er sterke og mellomsterke steroider av typen betnovat, locoidol, kenacutan og locoid.

så vanlig hydrokortison er ikke noe problem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...