Gjest Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Er villig til å krangle om kvalitetsreformen, men gidder ikke om alle er enige i at den suger balle.
RundLurt? Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Er den ikke god nok? Synes barnehageløftet holdt mål jeg da!
Gjest Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 Den nye (2004) modellen for høyere utdanning, med ny gradsstruktur, ny finansieringsmodell og ny"tenkning" rundt oppfølging av studenter underveis.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 han svarte på mitt innlegg din knøl!
Gjest Skrevet 5. november 2007 #9 Skrevet 5. november 2007 Den er ikke bare ikke god NOK, den er ikke god i det hele tatt. Den kjører stykkpris på gjennomføring, ergo vil det ikke lønne seg å stryke kandidater uansett hvor elendige den er, fordi det er institusjonen som taper på det. Den pålegger forelesere å pålegge studenter obligatoriske innleveringer, og å vurdere disse for å avgjøre om vedkommende får ta eksamen, hvilket er perler for svin i de fleste tilfeller siden studentene leverer et minimumsarbeide for å stå, men har krav på full tilbakemelding, hvilket stjeler av forsknings- og undervisningsforberedelsestid. Bachelorgraden er en fragmentering uten sidestykke, og kandidatene kommer ut med langt lavere kompetanse enn fra den gamle cand.mag.-graden, mastergraden er så liten at den er latterlig og master-kandidater vil stille langt svakere enn de gamle hovedfagskandidatene. Obligatoriske innleveringer er pinlig og gjør at tid til faktiske studier blir svært innskrenka, de favoriserer flokkstudenten og ikke den lesende. Jeg vet ikke hvor barnehageløftet kommer inn i diskusjonen.
RundLurt? Skrevet 5. november 2007 #10 Skrevet 5. november 2007 Enig med deg der, tror det er mange som kommer igjennom på de andre, fikk det inntrykket selv når jeg studerte i hverfall. Ingen kontroll på noen ting virket det som.. Så ja til mer lesing og flere individuelle prøver på høyskolen!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #11 Skrevet 5. november 2007 Og så lenge gud og hvermann slipper inn på studier er det heller ikke grunn for å sile v kvalifiseringsoppgaver underveis, det er plass til alle, tydeligvis og da får de ta konsekvensen av det
RundLurt? Skrevet 5. november 2007 #12 Skrevet 5. november 2007 Vi vil vel merke ringvirkningene om noen år frem i tid tenker jeg!!
Willemo Skrevet 5. november 2007 #14 Skrevet 5. november 2007 Er ikke enig i den der. Jeg syns det er givende å ha en konkret oppgave å arbeide med, som er relevant for pensumet, forelesningene og seminarene som foregår på den tiden oppgaven skal skrives. I høst har jeg fått utlevert tre oppgaver utenom hjemmeeksamen, kronikker og fagartikler som skal skrives og bestås. Jeg ser på utarbeidelsen av disse som en læringsprosess der jeg bruker pensumet aktivt, pluss henter inn aktuelt stoff fra andre steder. Jeg syns det er mer lærerikt å utarbeide artikler enn å sitte med nesa i pensumboka. Du skriver at studentene leverer inn lavmålsoppgaver som ligger null arbeid i, bare for å bestås for å kunne ta eksamen. Javel, men det går da ut over den enkelte student til syvende og sist. De studentene som arbeider jevt over med pensum og utarbeider gode oppgaver, stiller sterkere til eksamen, pluss får selv et høyere fagligt utbytte av studiet, som de igjen skal bruke i yrket sitt.
Gjest Skrevet 5. november 2007 #15 Skrevet 5. november 2007 Det er en generalisering som ikke holder, det er for det første ikke noen sammenheng mellom å jobbe jevnt og å skrive oppgaver, det er heller ikke sant at enhver som ikke skriver oppgaver får mindre faglig utbytte - for min del ville utbyttet slett ikke vært forringet om jeg kun hadde lest, jeg kunne likevel bruke stoffet den dagen jeg trengte det, enten dette var i eksamensøyemed eller i yrkessammenheng - gjort det før og vet det funker. Og før kvalitetsreformen var det også ikke bare mulig men sterkt oppfordret til å skrive oppgaver underveis, men obligatoriske innleveringer er en umyndiggjøring jeg har svært lite til overs for.
Willemo Skrevet 5. november 2007 #16 Skrevet 5. november 2007 Men slik er studenter forskjellige. Jeg lærer best ved å arbeide med noe konkret, og syns det er en mest givende arbeidsmåte. Andre foretrekker å lese selv. Jeg er enig i at det er en umyndiggjøring, på samme måte som fraværslister som sendes rundt, stort sett hver forelesningsdag. Jeg liker å bestemme selv hva jeg vil ha med meg og ikke, uavhengig av listene. Ellers hater jeg mest av alt grupperarbeidstvangen. Innleveringer hjelper iallefall meg til å arbeide konstruktivt og jevnt.
Gjest Skrevet 5. november 2007 #17 Skrevet 5. november 2007 Ja nettopp, studenter er forskjellige. Og den forskjellen var ivaretatt i det gamle systemet. Nå er den eneste gruppa som ikke tilgodesees de som faktisk lærer best ved å lese på egen hånd, vurdere hvilke forelesninger de trenger å følge og hvilken arbeidsform som er mest hensiktsmessig for dem selv - gruppe/par/individuelt. Og administrasjon av alt dette pålagte eter store glupske biter av ansattes tid, det lønner seg nemlig heller ikke å underkjenne kvalik-oppgaver eller eksamener, fordi det bare setter i gang enda mer adm ved klagegang, samt at det gjør innhogg i instituttets inntjening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå