6des Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Har gått til innkjøp av lammeskinnfell for lillegutt, og i iveren etter å ha alt rent og klart har jeg blitt usikker på om jeg bør gi denne en omgang i maskina (det står på vaskeanvisningen at dette går bra). Er det noen som anbefaler evt. ikke anbefaler dette?
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Det er vel opp til hver enkelt hva en føler rundt det.. Jeg valgte å vaske mitt, da jeg ikke liker tanken på fabrikk/butikkstøvet + alle som har vært å tatt i det før det kom hjem til meg.. Kjørte det ganske enkelt på 30 grader med milo i maskinen, så ble det så fint atte! Ull er jo i og for seg selvrensende, men ên runde i maskinen tror jeg nok ikke vil skade det. Fikk forresten ogsåå beskjed på Barnas Hus om å gjøre det på denne måten da jeg kjøpte det.
HoneyBee <3 Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Jeg har og kjøpt lammeskinn, og hun dama på butikken anbefalte meg å gjøre det. Fikk med en "skinnsjampo" som jeg skulle bruke istede for vaskepulver. Bare spørr der du kjøpte skinnet, ellers så vet jeg at de har sånn sjampo på barnashus. Bruk ullprogram eller bare håndvask går og fint. Bruk så en kattebørste for å børste skinnet mens det tørker, da blir det like "fluffy" som det var! (Så tar det opp løse hår) Håper du ble litt klokere hvertfall
Gjest Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 Hvis skinnet ikke er kjemisk behandlet, som Nøstebarn sine skinn vil jeg ikke vasket det, for da blir lanolinet (ullfettet) som er i skinnet reusert. Lanolinet har en selvrensende effekt. Også er skinnet noe vannavstøtende når det er masse lanolin i det. Stort sett hadde jeg ikke vasket skinnet når det er nytt og det ikke lukter av det. Ellers så drepes midd ved å legge det i en fryser, -19 grader, og riste det godt etterpå. Så får man redusert det problemet.
Gjest Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 Jeg har ikke tenkt til å vaske det før bruk, men ble anbefalt å lufte det godt.. Så å la skinnet ligge ute i kald vinterkuft er nok ikke dumt
nungo Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 Litt avhengig av typen skinn du har kjøpt. Skinn fra Nøstebarn bør f.eks. ikke vaskes mer enn høyst nødvendig. Dette for at lanolinen skal bevares best mulig (det er den som gjør skinn gode for småbarn). Andre skinn som er mer behandlet kan du sikkert med fordel vaske i spesialmiddel.
snart_nr2 Skrevet 5. november 2007 #7 Skrevet 5. november 2007 Har ikke så mye å tilføye om vasking, men fikk et godt tips der vi kjøpte vårt skinn til førstemann; mammaen kan ha det i sengen sin og sove på det frem til babyen kommer. Da er det fullt av god "mammalukt" og babyen faller lett til ro. Virket på jenta vår
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #9 Skrevet 5. november 2007 Jeg vasket lammeskinnfellen som jeg hadde kjøpt på en helsekostbutikk, men det ble ikke det samme igjen selvom jeg fulgte vaskeanvisningen... Da jeg spurte hva jeg kunne gjøre med det, var svaret å gni inn baksiden med et såpestykke og strekke skinnet over en plate eller dør, dvs en person drar skinnet over en kant, og en annen holder litt igjen. Fortsatt var skinnet stivt og rart. Leverte det så inn til et garveri, og det gjorde susen.. Og kosta flere kroner..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå