Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Lager et nytt innlegg jeg:-) Jeg har ammet og jeg har slitt, men vil ikke si at det er noe å grue seg til. Det er helt individuelt hvorvidt det er problematisk eller ikke. Det viktigste er å PRØVE å ikke stresse med det for da blir det nok bare verre! Min opplevelse er at det er ammepress på mange sykehus, noe som stresser mor mer enn nødvendig. Mine beste tips er å bruke sportsbh'er når melka kommer og i starten av ammingen. Dette er etter min erfaring mye mer behagelig enn vanlige ammebh'er. I tillegg så er albueskjell et forslag til å skåne brystvorten i starten når du har på klær, alternativt dele en sånn tesil i to og bruke over brystvortene. Det finnes flere salver man kan bruke, og i tillegg er det et flott amme-forum inne på din baby som hjalp meg utrolig i starten. Der er det ammehjelpere med gode tips. Nå som det er vinter er det også lurt å holde brystene varme med ullinnlegg! Jeg var gjennom det meste i starten av ammingen, alt som kunne gå galt gikk galt (bortsett fra at jeg fikk masse melk da, det var positivt:-)). Allikevel er dette plager som stort sett forsvinner i løpet av de første ukene, da er man så rusa på baby uansett, at man overlever amme-trøbbel:-) Jeg er forberedt på hva amming i starten kan gjøre nå også, men jeg gruer meg allikevel ikke til å få ut babyen min å sette igang. Jeg ønsker alle lykke til med ammingen. Jeg er for amming, men ikke for enhver pris. Alle må gjøre som de føler for selv, og for de aller fleste går det bra!
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Jeg er førstegangs, og ser for meg at jeg bare får ta det som det kommer. Er kjempe innstillt på å amme, og håper jeg får det til, men ser ikke på det som en krise om det ikke går heller. Og jeg blir ikke skremt av sånne innlegg som ligger rundt om på siden her nå.. Folk er forskjellige, og kroppene våre reagere forskjellig. Heldigvis. Så håper ikke folk blir så veldig skremt av sånne innlegg. Litt dumt at det kommer sånne skremsels tråder. For min kropp kan jo reagere helt annerledes enn hva kroppen til den som har lagt inn disse trådene gjør.. Selv om det for henne var en negativ opplevelse, så trenger det jo ikke bli det for meg. Prøv å ha en innstilling som gir dere rom for å finne ut selv. Still med et åpent sinn, vil jeg si.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Sist fikk jeg store problemer. Tårene spruta hver gang jeg ammet, og jeg hadde så vondt i puppene at jeg klarte nesten ikke å ha klær på overkroppen. Var hos lege flere ganger og fikk diverse penicilin tabeletter. Hos en kvinnelig lege fikk jeg beskjed om at hun og hadde hatt det vondt da hun ammet, men hun bare bet tennene sammen. Det gikk noen uker hvor jeg tvingte meg selv å amme, og trodde at jeg var bare utrolig pysete, og ingen av de tabelettene jeg fikk virket. Til slutt var det så vondt at det nesten klikket for meg, og feberen steg veldig. Da ble operert for en svær absess i brystet. Det var fullt av infekjon. Jeg hadde åpent operasjonssår i ca en måned som de renset hver dag. Det jeg skal fram til er at igjennom hele denne prosessen følte jeg meg "presset" til å amme av helsepersonell. Til og med det åpne såre brystet mente de at jeg skulle amme. Jeg fikk det jo ikke til, var helt utkjørt og samtidig turte jeg nesten ikke å slutte å amme pga dem. Til slutt sa min mor og svigermor til meg at dette kunne ikke holde på. Gutten fikk nan og har vokst fint, og vi fikk et mye bedre liv sammen hele familien. Hadde dette skjedd i dag, hadde jeg nok ikke latt meg presse, men forstått selv hva som var det beste, men jeg var ung og mor for første gang. Da har man lett for å tro at alle i hvite klær har rett. Ikke alle kan amme selv om man selvfølgelig vet at det er best. Men i noen tilfeller er det bedre å gi opp, for mor må ha det bra for at barnet skal ha det bra. Det er viktig å stå opp for seg selv, og ikke la seg overkjøre av andre som i god tro "vet bedre" enn deg selv. Det er ikke meningen å skremme noen, for det er veldig sjeldent at det blir så ille, men jeg synes det er viktig at vi husker på å ta vare på oss selv i tilegg midt oppi alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå