Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 på, jeg skal til privat UL i uke 24 og tar det som første kontroll etter ordninær ul, ettersom jeg har skjønt så skal jeg siden jeg er med i denne undersøkelsen ta blodprøve og levere urinprøve hver gang jeg er til kontroll,men gjelder dette også når man bruker privat ul også?jeg spurte dama på kontoret da jeg ringte og bestilte time og hun hadde ikke hørt om denne mor barn undersøkelsen en gang, det er på volvat jeg skal. Jeg fikk ikke se 100 %sikkert om kjønn på ordinær ul så derfor skal jeg ta en til for jeg vil så gjerne vite det, og JM der sa at jeg burde vente til jeg var 24 uker for da var det større sjans for å se.
Gjest Orkideen Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Du skal ikke ta blodprøver ved hver kontroll selv om du er med i mor og barn undersøkelsen. Du skal ta blodprøver ved ultralyden i uke 18 og etter fødselen. Ut over dette skal det ikke tas blodprøver i forbindelse med undersøkelsen. Urinprøven i forbindelse med underskelselen tas også ved den ordinære UL. Du skal ta med urinprøve hver kontroll hos lege og jordmor for å sjekke at alt er i orden, men det har ingenting med undresøkelsen å gjøre. Ved private kontroller skal du ikke ta med urinprøve eller ta blodprøve.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Urin og blodprøvene som blir tatt ifbm ordnære kontroller hos lege/jordmor, har ikke noe med mor-barn undersøkelsen (det jeg vet). Det er kun for å sjekke "status" hos deg. Jeg har vært på 2 private ultralyder og der blir det ikke tatt noen blod og urinprøve. (Heller ikke vekt og blodtrykk). Kun på den ordinære ul i uke 17-19 som gjøres i samarbeid med mor-barn undersøkelsen. Hvis jeg var deg, vil jeg nok ha tatt en tur til legen for vanlig kontroll, som er vanlig i uke 24.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 ok, det stod jo side opp og side ned så jeg ble rent nesten svett ved alt papirarbeidet,men de sa da jeg var på ordinær ul for to uker siden at jeg måtte ta blodprøve der etter undersøkelsen og mannen min måtte også avgi blodprøve siden han også er med på undersøkelsen.men skal det føres inn i det skjemaet mitt jeg har på helsekortet mitt da jeg skal til privat ul?for det står i bøkene at jeg skal begynne gå fast til JM fra uke 24 og da hver 4 uke framover.
Gjest Orkideen Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 Blodprøvene du tar i forbindelse med undersøkelsen skal ikke skrives inn i helsekortet. Da du ble med i undersøkelsen skrev du under på at det var greit at du ikke får vite svar på prøvene som tas i forbindelse med undersøkelsen. Svarene blir bare sendt videre uten at du får svar på dem. Det er bare prøvene som tas hos jordmor og lege som føres inn i helsekortet. Du skal går til kontroll hver 4. uke fra uke 24 til 36. Den siste måneden skal du gå annenhver uke. Du behøver ikke går til jordmor hver gang, du kan velge å gå til lege og jordmor annenhver gang. Ev. kan du velge å bare bruke lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå